Mając więc na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, że art. 8 ust. 2 tej ustawy nie znajduje zastosowania w prz... - Interpretacja - IBPP4/443-51/09/AZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.02.2009, sygn. IBPP4/443-51/09/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Mając więc na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, że art. 8 ust. 2 tej ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne szkolenie) odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, stwierdzić należy iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009r. (data wpływu 19 stycznia 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2009r. (data wpływu 10 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą Szkolenia zawodowe dla rolników lepszy start, lepsze jutro jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą Szkolenia zawodowe dla rolników lepszy start, lepsze jutro. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2009r. (data wpływu 10 lutego 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-51/09 AZ z dnia 29 stycznia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 20 listopada 2006r. przystąpił do realizacji projektu Szkolenia zawodowe dla rolników - lepszy start, lepsze jutro w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.4, Priorytet 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Projekt został zrealizowany w 2007r., gdzie nastąpiło pełne rozliczenie.

Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i wynosi 75% zatwierdzonych wydatków kwalifikowanych oraz krajowego wkładu publicznego w 25%.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca ponosi koszty związane z zakupem materiałów biurowych, koszty komunikacyjne (telefon, poczta), koszty wynajmu sali szkoleniowej, koszty wyżywienia dla uczestników szkoleń, koszty zatrudnienia wykładowców, koszty zakupu usług szkoleniowych (kurs prawa jazdy, kurs sprzedaży - kasa fiskalna, kurs magazyniera itp.), oraz inne.

Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów (projekt non-profit") bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, nie wystawia więc żadnych faktur z tego tytułu. Wnioskodawca ma możliwość rozliczania jako koszt kwalifikowany wynagrodzenia właściciela firmy, kosztem tym obciążany jest Wojewódzki Urząd Pracy.

W ramach ww. projektu Wnioskodawca prowadzi szkolenia dla osób zagrożonych bezrobociem, dla osób bezrobotnych oraz prowadzi indywidualne doradztwo zawodowe i psychiczno zawodowe dla ww. grup.

Wnioskodawca za przeprowadzenie szkolenia i doradztwa nie uzyskuje dochodów ale składa wniosek o wypłatę dotacji zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy - Instytucją Wdrażającą.

Finansowanie odbywa się w następujący sposób: wydatki zatwierdzone na podstawie składanych do WUP wniosków beneficjenta - podatnika o płatność, przedstawiane są do refundacji z Europejskiego Funduszu Społecznego a następnie transze dofinansowania przekazywane są do firmy przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Wnioskodawca poza realizacją projektów wykonuje również inną działalność gospodarczą w zakresie: usług rachunkowo-księgowych, usług consultingowych - opodatkowane stawką VAT 22% oraz usług szkoleniowych opodatkowanych stawką zwolnioną.

Wnioskodawca w okresie realizacji projektu był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i co miesiąc składał deklaracje VAT-7 do urzędu skarbowego.

Wnioskodawca w przedmiocie działalności gospodarczej posiadał m.in.: PKD-80-42 kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizowanym projektem Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług w całości bądź w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując zakupów za środki otrzymywane przy realizacji projektu w ramach działania 2.3 Szkolenia zawodowe dla rolników - lepszy start, lepsze jutro, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT ani w całości ani w części ponieważ czynności te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Kwestię opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników reguluje przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w jako podatnik VAT w latach 2006-2007 realizował projekt pod nazwą Szkolenia zawodowe dla rolników - lepszy start, lepsze jutro. W ramach ww. projektu Wnioskodawca prowadził szkolenia dla osób zagrożonych bezrobociem, dla osób bezrobotnych oraz prowadził indywidualne doradztwo zawodowe i psychiczno zawodowe dla ww. grup. Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskiwał żadnych dochodów bowiem nie występowała sprzedaż związana z projektem, nie wystawiał więc żadnych faktur z tego tytułu.

Wnioskodawca za przeprowadzenie szkolenia i doradztwa nie uzyskiwał dochodów ale składał wniosek o wypłatę dotacji zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy - Instytucją Wdrażającą. Przedmiot działalności Wnioskodawcy obejmował między innymi kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD-80-42).

Mając więc na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, że art. 8 ust. 2 tej ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne szkolenie) odbyło się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, stwierdzić należy iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą Szkolenia zawodowe dla rolników - lepszy start, lepsze jutro.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. Jednocześnie nadmienia się, iż zmiany w podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008r. nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach