Dotyczy zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotów na kasie rejestrującej w odniesieniu do świadczenia usługi w zakresie najmu boksów samoobsł... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.345.2023.2.JG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.345.2023.2.JG

Temat interpretacji

Dotyczy zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotów na kasie rejestrującej w odniesieniu do świadczenia usługi w zakresie najmu boksów samoobsługowych wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotów na kasie rejestrującej w odniesieniu do świadczenia usługi w zakresie najmu boksów samoobsługowych wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lipca 2023 r. (wpływ 3 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z siedzibą w (…), jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (NIP (…)). W ramach wykonywanej działalności Spółka zamierza świadczyć tzw. usługi self storage.

Będą to usługi w zakresie najmu boksów samoobsługowych. Istotą takiego świadczenia będzie udostępnienie, na podstawie umowy najmu, określonej w umowie powierzchni do przechowywania, czyli ww. boksu samoobsługowego.

Sprzedaż ww. usług najmu boksów będzie prowadzona w formule online, za pomocą dedykowanego serwisu internetowego. Spółka planuje, że zawiązanie umowy o świadczenie usługi najmu boksu do przechowywania będzie następowało po wypełnieniu przez klienta Spółki zainteresowanego najmem boksu do przechowywania, formularza na stronie internetowej. W formularzu takim klient wskaże swoje dane oraz planowany okres najmu. Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych pozycji formularza zamówienia, klient dokona płatności za zamówioną usługę. Zapłata dokonywana będzie wyłącznie w formie elektronicznej. W tym celu bezpośrednio po wypełnieniu formularza zamówienia klient kierowany będzie na stronę do obsługi płatności.

Spółka umożliwi wyłącznie realizację płatności poprzez system płatności mobilnych (...) oraz szybki przelew obsługiwany przez pośrednika finansowego. W obu modelach zapłaty będą to płatności w formule online, a otrzymane tytułem zapłaty środki będą wpływały na bankowy rachunek płatniczy Spółki. Spółka pozyskiwała będzie od operatora obsługującego płatność informacje, opis pozwalający na przyporządkowanie poszczególnych otrzymanych wpłat do konkretnych usług. Spółka będzie prowadziła na podstawie informacji otrzymanych od operatorów obsługujących oba modele płatności ewidencję wewnętrzną, w której wskaże, które płatności są przyporządkowane do konkretnych usług. W obu modelach płatności, dopiero po realizacji i potwierdzeniu płatności klient otrzyma umowę oraz dokument zakupu.

W księgach rachunkowych, na podstawie otrzymanych wyciągów bankowych dokonywane będą księgowania zapłat i ich przyporządkowanie do konkretnych faktur, a przez to usług. Spółka będzie stosowała zasadę fakturowania każdej czynności, również w przypadku, gdy nabywcą będzie konsument (bez żądania konsumenta).

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Według klasyfikacji PKWiU, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. 2015 r. poz. 1676 ze zm.) usługi najmu boksów samoobsługowych klasyfikowane są jako Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych lub dzierżawionych PKWiU 68.20.12. Wynajem boksów samoobsługowych będzie wykonywany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Pytanie

Czy w przypadku świadczenia usługi w zakresie najmu boksów samoobsługowych wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych Spółka będzie mogła stosować zwolnienie od obowiązku fiskalizacji sprzedaży w kasie rejestrującej?

Państwa stanowisko w sprawie

Świadcząc usługi w zakresie najmu boksów samoobsługowych wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych Spółka będzie mogła stosować zwolnienie od obowiązku fiskalizacji sprzedaży w kasie rejestrującej. Spółka spełni warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie § 2 rozporządzenia w związku z poz. 25 załącznika do rozporządzenia, a także na podstawie § 2 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – dalej „ustawa o VAT”, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W ust. 8 tego samego art. 111 ustawy o VAT prawodawca wskazał, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Zwolnienia od obowiązku stosowania kas rejestrujących zapisane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2442) – dalej „rozporządzenie”.

Na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie od obowiązku fiskalizacji za pomocą kasy rejestrującej stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku do rozporządzenia. W poz. 37 załącznika do rozporządzenia jako zwolnione od obowiązku fiskalizacji w kasie rejestrującej wskazane zostało świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowokredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Z powyższego wynika, że o prawie do zastosowania zwolnienia od obowiązku fiskalizacji przy świadczeniu usług decyduje to czy łącznie spełnione są dwa warunki:

  • zapłata dokonywana jest w formule bezgotówkowej, oczekiwanej przez prawodawcę w szczególności za pośrednictwem banku oraz
  • przyporządkowanie płatności do konkretnej usługi i udokumentowanie, za pomocą ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, jakiej konkretnie usługi dotyczy dana płatność.

Zgodnie z wykładnią potwierdzaną w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, fakt, iż płatność jest dokonywana z wykorzystaniem aplikacji (...) czy innych mobilnych operatorów płatności elektronicznych, poprzez których środki wpływają na rachunek bankowy podatnika spełnia warunki do zastosowania zwolnienia od obowiązku fiskalizacji za pomocą kasy rejestrującej. Tak np. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 21 listopada 2022 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.606.2022.2.ASZ: „(…) płatności nabywców (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) świadczonych przez Pana usług, będą dokonywane wyłącznie za pośrednictwem banku tj. przelewem lub za pomocą aplikacji (...). Zatem zapłata za wykonane usługi będzie przez Pana otrzymana w całości na rachunek bankowy.”

Podobnie Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 10 października 2022 r. nr 0111-KDIB3-1.4012.472.2022.4.WN: „Podsumowując, należy stwierdzić, że możecie Państwo na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w stosunku do świadczonych usług, za które zapłata przez Klientów (osoby fizyczne) przekazywana jest przelewem lub za pomocą aplikacji (...) na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.”

Podobny co do istoty pogląd został zaprezentowany również np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 13 października 2022 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.521.2022.2.MN, z 10 marca 2023 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.22.2023.1.MN, czy z 8 czerwca 2020 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.174.2020.2.MN. Ponadto, na podstawie § 2 rozporządzenia w związku z poz. 25 załącznika do rozporządzenia od obowiązku stosowania kasy rejestrującej zwolniony jest, sklasyfikowany wg PKWiU jako ex 68.20.1 wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Wg PKWIU do grupowania 68.20.1 zaliczane są usługi wynajmu i obsługa nieruchomości własnych lub dzierżawionych. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że skoro świadcząc usługi self storage, czyli usługi najmu boksów do przechowywania (powierzchni do przechowywania):

  • Spółka będzie akceptowała wyłącznie płatności w formule online,
  • otrzymane tytułem zapłaty środki będą wpływały od operatora płatności na rachunek płatniczy Spółki z opisem pozwalającym na przyporządkowanie poszczególnych otrzymanych wpłat z konkretnymi usługami,
  • Spółka będzie prowadziła na podstawie informacji otrzymanych od operatorów obsługujących oba modele płatności ewidencję wewnętrzną, w której wskaże, które płatności są przyporządkowane do konkretnych usług,
  • Spółka będzie w całości fakturowała świadczone usługi, - spełnione będą przesłanki do zastosowania zwolnienia z obowiązku fiskalizacji sprzedaży w kasie rejestrującej na podstawie § 2 rozporządzenia i poz. 37 załącznika do rozporządzenia, a także na podstawie § 2 rozporządzenia i poz. 25 załącznika do rozporządzenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:  

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w poz. 25 pod symbolem PKWiU 68.20.1 wskazano:

Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Natomiast poz. 37 wyżej powołanego załącznika zawiera zapis:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn. że dotyczą konkretnych czynności.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.

Zgodnie z zapisem § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g)prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h)doradztwa podatkowego,

i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 25 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczone usługi muszą mieścić się w grupowania PKWiU 68.20.1 określonego zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. 2015 r. poz. 1676 ze zm.),
  • świadczenie usług wynajmu i zarządzania nieruchomościami w całości musi być udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikać musi, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie mogą być usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Natomiast aby przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika stanowiących jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika będzie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie będą usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach wykonywanej działalności Spółka zamierza świadczyć tzw. usługi self storage klasyfikowane jako Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych lub dzierżawionych PKWiU 68.20.12. Będą to usługi w zakresie najmu boksów samoobsługowych. Sprzedaż ww. usług najmu boksów będzie prowadzona w formule online. Spółka planuje, że zawiązanie umowy o świadczenie usługi najmu boksu do przechowywania będzie następowało po wypełnieniu przez klienta Spółki formularza na stronie internetowej. W formularzu takim klient wskaże swoje dane oraz planowany okres najmu. Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych pozycji formularza zamówienia, klient dokona płatności za zamówioną usługę. Zapłata dokonywana będzie wyłącznie w formie elektronicznej. W tym celu bezpośrednio po wypełnieniu formularza zamówienia klient kierowany będzie na stronę do obsługi płatności. Spółka umożliwi wyłącznie realizację płatności poprzez system płatności mobilnych (...) oraz szybki przelew obsługiwany przez pośrednika finansowego. W obu modelach zapłaty będą to płatności w formule online, a otrzymane tytułem zapłaty środki będą wpływały na bankowy rachunek płatniczy Spółki. Spółka pozyskiwała będzie od operatora obsługującego płatność informacje, opis pozwalający na przyporządkowanie poszczególnych otrzymanych wpłat do konkretnych usług. Spółka będzie prowadziła na podstawie informacji otrzymanych od operatorów obsługujących oba modele płatności ewidencję wewnętrzną, w której wskaże, które płatności są przyporządkowane do konkretnych usług. W obu modelach płatności, dopiero po realizacji i potwierdzeniu płatności klient otrzyma umowę oraz dokument zakupu. W księgach rachunkowych, na podstawie otrzymanych wyciągów bankowych dokonywane będą księgowania zapłat i ich przyporządkowanie do konkretnych faktur, a przez to usług.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy w przypadku świadczenia usługi w zakresie najmu boksów samoobsługowych wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych Spółka będzie mogła stosować zwolnienie od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług na kasie rejestrującej.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, po dokonanej analizie opisu sprawy można stwierdzić, że zgodnie z podanymi przez Państwa informacjami, warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przedmiotowych usług przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 25 załącznika do tego rozporządzenia zostały spełnione. Jak Państwo wskazali świadczone przez Państwa usługi mieszczą się w grupowania PKWiU 68.20.1. Ponadto płatności nabywców usług, będą dokonywane wyłącznie za pośrednictwem banku tj. za pomocą aplikacji (...) oraz szybkiego przelewu obsługiwanego przez pośrednika finansowego. Zatem zapłata za wykonane usługi będzie przekazywana w całości na Państwa rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności płatność dotyczyła. Z wniosku wynika również, że świadczone usługi nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Świadczenie powyższych usług może również korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia, gdyż również w tym przypadku warunki niezbędne do zastosowania powyższego zwolnienia zostały spełnione. Usługi będą świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Płatności nabywców usług, będą dokonywane wyłącznie za pośrednictwem banku, tj. za pomocą aplikacji (...) oraz szybkiego przelewu obsługiwanego przez pośrednika finansowego. Zatem zapłata za wykonane usługi będzie przekazywana w całości na Państwa rachunek bankowy. Z prowadzonych ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za świadczenia, o których mowa we wniosku, jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła dana płatność, gdyż Spółka pozyskiwała będzie od operatora obsługującego płatność informacje, pozwalające na przyporządkowanie poszczególnych otrzymanych wpłat do konkretnych usług. Świadczone usługi nie zostały również wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Podsumowując należy stwierdzić, że mogą Państwo na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika, lub na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 25 załącznika, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do świadczonych usług w zakresie najmu boksów samoobsługowych wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Z powyższego zwolnienia Spółka będzie mogła korzystać do 31 grudnia 2023 r.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego wg PKWiU. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc powyższą interpretację oparto na podstawie wskazanego przez Państwa we wniosku grupowania PKWiU.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).