Czy Gmina zakupując pojazd ratowniczo-gaśniczy wraz z wyposażeniem dla OSP, może odliczyć podatek VAT? - Interpretacja - ILPP1/443-918/09-2/MT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.10.2009, sygn. ILPP1/443-918/09-2/MT, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Gmina zakupując pojazd ratowniczo-gaśniczy wraz z wyposażeniem dla OSP, może odliczyć podatek VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy i Miasta X, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2009 r. (data wpływu 3 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją projektu pn. Wsparcie systemu ratowniczo-gaśniczego powiatu Y poprzez zakup pojazdu ratowniczo-gaśniczego dla OSP X jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją projektu pn. Wsparcie systemu ratowniczo-gaśniczego powiatu Y poprzez zakup pojazdu ratowniczo-gaśniczego dla OSP X.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca występuje o pozyskanie środków na dofinansowanie projektu pn. Wsparcie systemu ratowniczo-gaśniczego powiatu Y poprzez zakup pojazdu ratowniczo-gaśniczego dla OSP X z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT z tytułu m. in.: opłat za korzystanie z CO, energii, dostaw wody, odbioru śmieci w mieszkaniach służbowych i komunalnych, sprzedaży gruntów i nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie, opłat za włączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, opłat z tytułu najmu i dzierżawy mienia komunalnego i innych określonych ustawą.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zakup pojazdu (samochodu) ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem stanowi zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz porządku publicznego, bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej. Zakup samochodu związany jest z ograniczeniem negatywnych skutków zagrożeń dla środowiska spowodowanych pożarami. Realizacja inwestycji należy do zadań własnych gminy.

Zakupiony samochód ratowniczo-gaśniczy służyć będzie ochronie przeciwpożarowej mieszkańców Gminy X i Powiatu Y, do szybkiego reagowania i zwalczania skutków pożarów (do wsparcia systemu ratowniczo-gaśniczego powiatu Y). Samochód ma służyć ochronie przed negatywnymi skutkami pożarów i w przypadku zagrożeń technologicznych na terenie gminy i powiatu związanych z usuwaniem wyżej wymienionych skutków. Przez teren gminy X i powiatu Y przebiega linia kolejowa służąca do transportu towarowego (istnieje możliwość transportu substancji niebezpiecznych) i zakupiony samochód służyć będzie również do eliminowania zagrożeń technologicznych.

Zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego nie będzie służyć sprzedaży, Gmina nie będzie pobierać opłat od mieszkańców za wykorzystanie samochodu w akcjach ratowniczo-gaśniczych powstałych pożarów. Zakup towarów i usług związanych z zakupem samochodu ratowniczo-gaśniczego z wyposażeniem nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną. Wykorzystywanie samochodu w akcjach ratowniczo-gaśniczych w wyniku powstałych pożarów, odbywać się będzie bezpłatnie Gmina z tego tytułu nie osiągniecie żadnych dochodów. Zakupiony samochód ratowniczo-gaśniczy będzie własnością Gminy i nie będzie przekazany innemu podmiotowi. Samochód będzie wykorzystywany tylko przez OSP do akcji ratowniczo-gaśniczych.

Interpretacja jest niezbędna w związku z ubieganiem się o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina zakupując pojazd ratowniczo-gaśniczy wraz z wyposażeniem dla OSP X, może odliczyć podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa odliczyć podatku VAT z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zaznaczyć należy, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem określonym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. zadania dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, gospodarki wodnej, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 14 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca występuje o pozyskanie środków na dofinansowanie projektu pn. Wsparcie systemu ratowniczo-gaśniczego powiatu Y poprzez zakup pojazdu ratowniczo-gaśniczego dla OSP X z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Gmina jest podatnikiem podatku VAT z tytułu m. in.: opłat za korzystanie z CO, energii, dostaw wody, odbioru śmieci w mieszkaniach służbowych i komunalnych, sprzedaży gruntów i nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie, opłat za włączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, opłat z tytułu najmu i dzierżawy mienia komunalnego i innych określonych ustawą. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, zakup pojazdu (samochodu) ratowniczo-gaśniczego wraz z wyposażeniem stanowi zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz porządku publicznego, bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej. Zakup samochodu związany jest z ograniczeniem negatywnych skutków zagrożeń dla środowiska spowodowanych pożarami. Realizacja inwestycji należy do zadań własnych gminy. Zakupiony samochód ratowniczo-gaśniczy służyć będzie ochronie przeciwpożarowej mieszkańców gminy X i powiatu Y, do szybkiego reagowania i zwalczania skutków pożarów. Samochód ma służyć ochronie przed negatywnymi skutkami pożarów i w przypadku zagrożeń technologicznych na terenie gminy i powiatu związanych z usuwaniem wyżej wymienionych skutków. Zakupiony samochód służyć będzie również do eliminowania zagrożeń technologicznych.

Zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego nie będzie służyć sprzedaży, Gmina nie będzie pobierać opłat od mieszkańców za wykorzystanie samochodu w akcjach ratowniczo-gaśniczych powstałych pożarów. Zakup towarów i usług związanych z zakupem samochodu ratowniczo-gaśniczego z wyposażeniem nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną. Wykorzystywanie samochodu w akcjach ratowniczo-gaśniczych w wyniku powstałych pożarów, odbywać się będzie bezpłatnie Gmina z tego tytułu nie osiągniecie żadnych dochodów. Zakupiony samochód ratowniczo-gaśniczy będzie własnością Gminy i nie będzie przekazany innemu podmiotowi. Samochód będzie wykorzystywany tylko przez OSP do akcji ratowniczo-gaśniczych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, bowiem nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, Gminie w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu