
Temat interpretacji
Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Biblioteki przedstawione we wniosku (data wpływu 11 grudnia 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT zakupu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT zakupu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Biblioteka prowadzi działalność polegającą na udostępnianiu księgozbioru i z tego tytułu zgodnie z ustawą o bibliotekach z dnia 27 czerwca 1997 r. nie pobiera opłat. Jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pomieszczeń, usług kserograficznych oraz internetowych, od której nalicza podatek VAT i rozlicza go w deklaracjach VAT-7. W roku 2006 Biblioteka rozpoczęła realizację projektu "SIEĆ INFORMACJI REGIONALNEJ", który był realizowany w ramach działania 1.5 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego "Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego". Cele Projektu "SIEĆ INFORMACJI REGIONALNEJ" są zgodne z celami działania 1.5 zawartymi w uzupełnieniu ZPORR i jest to wspieranie rozwoju poprzez rozbudowę regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, wyrównywanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Internetu i Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ITC) pomiędzy regionami w Polsce i Unii Europejskiej oraz w szczególności pomiędzy dużymi ośrodkami, a obszarami wiejskimi i małymi miastami. Cele szczegółowe to: stworzenie nowego, innowacyjnego systemu informacji regionalnej dla mieszkańców województwa pomorskiego oraz turystów poprzez zbudowanie vortalu kulturalnego, który zawierać będzie wirtualną sieć bibliotek publicznych, bazę regionalnej i lokalnej informacji kulturalnej, bazę danych zawierającą zasoby biblioteczne, katalog on-line zapewnienie powszechnego, szybkiego i bezpiecznego dostępu do Internetu i innych technologii informacyjnych poprzez utworzenie 41 publicznych punktów dostępu do Internetu (PIAP) oraz dostęp do sieci urządzeniom mobilnym (9 Hot-Spot) w 10 bibliotekach.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją projektu "SIEĆ INFORMACJI REGIONALNEJ" wchodzącego w skład działalności statutowej Biblioteka może odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur VAT zakupu...
Stanowisko Wnioskodawcy.
W ocenie Zainteresowanego, podatek VAT naliczony wynikający z faktur nie podlega odliczeniu z uwagi na związek zakupionych środków trwałych z działalnością statutową nieodpłatną, bowiem zakupiony sprzęt nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych - art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Artykuł 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT przyznaje podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego nie będzie przysługiwało w przypadku towarów i usług służących wykonywaniu czynności zwolnionych z opodatkowania. Zatem jeśli zakupiony sprzęt ma służyć wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku, to przy jego zakupie nie będzie przysługiwało Bibliotece prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
