
Temat interpretacji
W przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania przepis art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b) ustawy, gdyż nie zostanie spełniony warunek dotyczący prowadzenia działalności w zakresie wskazanym w tym przepisie. W konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany stosować uregulowania art. 88 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy wskazujące, iż obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 cyt. ustawy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23.09.2009r. (data wpływu 30.09.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących raty leasingowe oraz zakup paliwa do samochodów osobowych będących przedmiotem odpłatnego użytkowania - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30.09.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących raty leasingowe oraz zakup paliwa do samochodów osobowych będących przedmiotem odpłatnego użytkowania.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa i detaliczna pojazdów samochodowych, ich konserwacja, naprawa oraz wynajem. Przedmiotem wynajmu są samochody osobowe, pozyskiwane m.in. poprzez leasing. Dotychczasowe okresy najmu nie przekraczały 6 miesięcy, w związku z czym Spółka obniżała kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowiącego 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą, przy czym suma dotycząca jednego samochodu nie przekraczała 6.000, zł.
Wnioskodawca planuje wziąć w leasing samochód osobowy, który będzie służył klientom Spółki jako samochód zastępczy, wynajmowany na czas trwania napraw samochodów pozostawionych przez nich w warsztacie. Sądząc po dotychczasowym zapotrzebowaniu, okres wynajmu samochodu będzie się składał z kilkudniowych okresów cząstkowych (umów najmu), zawieranych z klientami na czas trwania napraw ich samochodów. Łączny czas trwania tych umów na pewno przekroczy 6 miesięcy, ale będzie on przerywany okresami, w których samochód nie będzie wynajmowany - w tym okresie samochód nie będzie również użytkowany na inne potrzeby Spółki. Ponieważ oddanie w odpłatne użytkowanie na podstawie umowy najmu, samochodu, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT jest przedmiotem działalności Spółki, to zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b, Spółka planuje odliczanie podatku naliczonego na fakturach dotyczących leasingu w/w samochodu w 100%.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z tym, że przedmiotem działalności Spółki jest odsprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, samochodów osobowych, oraz gdy samochody te są przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania na te cele przez okresy cząstkowe, łącznie dające okres nie krótszy niż 6 miesięcy, ale składający się z kilkudniowych okresów wynajmu i kilkudniowych okresów przerw Wnioskodawca ma prawo do odliczania 100% podatku VAT z faktur dokumentujących raty leasingowe oraz z faktur za paliwo dotyczących wynajmowanego klientom samochodu ...
Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, ze przedmiotem działalności Spółki jest oddawanie w odpłatne używanie samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT (samochodów osobowych) na podstawie umów najmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, a samochody te będą przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania na te cele przez okresy cząstkowe, dające łącznie (z kilkudniowymi przerwami) okres nie krótszy niż 6 miesięcy, a więc zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b Spółka uważa, że ma prawo do obniżenia podatku należnego o pełną (bez ograniczenia do 60%) kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach obciążających za leasing i paliwo do w/w samochodów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 do 7 - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Przepis art. 86 ust. 3 ww. ustawy wskazuje, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca nie więcej jednak niż 6.000 zł.
Na podstawie ust. 4 pkt 7 lit. b) powołanego artykułu, ograniczenia zawartego w ust. 3 nie stosuje się w przypadku, gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów), tj. samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele, przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.
Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż podatnik ma prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących raty leasingowe pod warunkiem spełnienia łącznie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b) ustawy, tj.:
- przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, oraz
- samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na ww. cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.
Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży oraz naprawy pojazdów samochodowych. Ponadto, Spółka zamierza zawrzeć umowę leasingu na samochód osobowy, który będzie wynajmowany jako pojazd zastępczy dla klientów, którzy pozostawią swoje samochody w serwisie. Wnioskodawca podkreśla, iż ww. samochody zastępcze będą wykorzystywane przez okresy cząstkowe, łącznie dające okres nie krótszy niż 6 miesięcy (z kilkudniowymi przerwami).
Analizując powyższe przepisy prawne oraz treść wniosku należy stwierdzić, iż udostępnianie klientom samochodów zastępczych, jest ściśle związane z usługami serwisowymi świadczonymi przez Wnioskodawcę. Innymi słowy, zapewnienie klientom samochodów zastępczych na okres naprawy ich samochodów jest częścią usługi serwisowej, a nie usługą samodzielną. Jak wskazano powyżej, jedną z przesłanek, wynikających z przepisu art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b) ustawy, jest prowadzenie działalności w zakresie odpłatnego najmu pojazdów samochodowych. Oznacza to, iż działalność, polegająca na usługach najmu pojazdów samochodowych, musi się ograniczać tylko do tych czynności, które są wyłącznie związane z odpłatnym wynajmowaniem tych samochodów, a więc musi stanowić usługę samą w sobie, odrębną.
Zatem, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania przepis art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b) ustawy, gdyż nie zostanie spełniony warunek dotyczący prowadzenia działalności w zakresie wskazanym w tym przepisie.
Wobec powyższego, Wnioskodawca może odliczyć 60% kwoty podatku (nie więcej niż 6.000zł) naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie samochodu zastępczego zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług.
Z wniosku złożonego przez Spółkę wynika ponadto, że ma zamiar dokonywać odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup paliwa do pojazdu, o którym mowa powyżej, tj. do samochodu zastępczego, przeznaczonego dla klientów serwisu.
Analiza przepisu art. 86 ust. 4 jednoznacznie wskazuje, że przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy określonych kategorii pojazdów samochodowych, a także pojazdów wymienionych w cyt. art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b ustawy, tj. pojazdów, które są oddawane w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i są one przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy, a czynność ta stanowi przedmiot działalności podatnika.
Fakt wykorzystywania zakupionego samochodu osobowego jako samochodu zastępczego spowoduje, iż nie zostaną spełnione warunki, o którym mowa w cyt. art. 86 ust. 4 pkt 7 lit b) ustawy. Jak wykazano wcześniej, samochody takie nie mogą być traktowane jako samochody przeznaczone do oddawania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze a tylko od takich pojazdów, ustawodawca dopuszcza możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dokumentujących zakup paliwa.
W konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany stosować uregulowania art. 88 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy wskazujące, iż obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 cyt. ustawy. Tym samym Spółce nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu nabycia paliwa do samochodu zastępczego, o którym mowa w zdarzeniu przyszłym, który będzie wykorzystywany przez Spółkę w ramach świadczonych usług serwisowych.
Ponadto, tut. organ informuje, iż na podstawie art. 14 e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
