Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Wspomaganie systemu ogrzewania obiektu publiczneg... - Interpretacja - IBPP4/443-1133/09/JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.11.2009, sygn. IBPP4/443-1133/09/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Wspomaganie systemu ogrzewania obiektu publicznego na terenie Gminy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2009r. (data wpływu do tut. organu 16 września 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2009r. (data wpływu 13 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Wspomaganie systemu ogrzewania obiektu publicznego na terenie Gminy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Wspomaganie systemu ogrzewania obiektu publicznego na terenie Gminy. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 listopada 2009r. (data wpływu 13 listopada 2009r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zrealizować w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013 projekt pn. Wspomaganie systemu ogrzewania obiektu publicznego na terenie Gminy.

Inwestorem projektu jest Gmina Urząd Gminy i Miasta jednostka pomocnicza służąca do wykonania zadań i obsługi techniczno-organizacyjnej Gminy.

Użytkownikiem inwestycji będzie Szkoła Podstawowa.

Przewidziana data zakończenia projektu to 15 listopada 2009r.

Przedmiotem projektu jest termomodernizacja obiektu oraz zainstalowanie odnawialnego źródła energii wspomagającego ogrzewanie tego budynku. W ramach projektu wykonana zostanie kompleksowa termomodernizacja budynku szkoły, w tym modernizacja kotłowni, docieplenie ścian, wykonanie instalacji CO, wymiana okien oraz zainstalowanie kolektorów słonecznych wspomagających system ogrzewania obiektu.

Dominującym elementem projektu będą prace remontowo-budowlane związane z termomodernizacją. Projekt będzie realizowany na terenie Gminy.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 5 listopada 2009r. Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest Gmina i Miasto natomiast Urząd Gminy i Miasta wykonuje zadania przypisane do realizacji Gminie i Miastu.

Właścicielem powstałego w wyniku realizacji projektu mienia będzie Gmina, gdyż inwestycja dotyczy budynku będącego obecnie własnością Gminy.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie w najbliższej przyszłości będzie wykorzystywane nieodpłatnie (nie będą wynajmowane odpłatnie pomieszczenia w budynku szkoły). Z uwagi na to nie będzie miało miejsca opodatkowanie podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 listopada 2009r.):
Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca wniosku z dnia 3 września 2009r. jest Gmina Urząd Gminy i Miasta jednostka pomocnicza służąca do wykonania zadań Gminy i obsługi techniczno organizacyjnej Gminy.

Realizacja projektu wynika z wykonania zadań własnych Gminy zgodnie z ustawą samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawę, tj. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Budynek Szkoły Podstawowej stanowi środek trwały Gminy. Po zrealizowaniu inwestycji budynek nie będzie przekazany innemu podmiotowi.

Urząd Gminy i Miasta jako nabywca towarów i usług będzie figurował na fakturach VAT dokumentujących zakupy dokonane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013 projekt pn. Wspomaganie systemu ogrzewania obiektu publicznego na terenie Gminy.

Inwestorem projektu jest Gmina Urząd Gminy i Miasta jednostka pomocnicza służąca do wykonania zadań i obsługi techniczno-organizacyjnej Gminy.

Przedmiotem projektu jest termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej oraz zainstalowanie odnawialnego źródła energii wspomagającego ogrzewanie tego budynku. W ramach projektu wykonana zostanie kompleksowa termomodernizacja budynku szkoły, w tym modernizacja kotłowni, docieplenie ścian, wykonanie instalacji CO, wymiana okien oraz zainstalowanie kolektorów słonecznych wspomagających system ogrzewania obiektu.

Właścicielem powstałego w wyniku realizacji projektu mienia będzie Gmina, gdyż inwestycja dotyczy budynku będącego obecnie własnością Gminy.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie w najbliższej przyszłości będzie wykorzystywane nieodpłatnie (nie będą wynajmowane odpłatnie pomieszczenia w budynku szkoły). Z uwagi na to nie będzie miało miejsca opodatkowanie podatkiem VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż skoro projekt nie będzie generował dla Wnioskodawcy żadnych obrotów, których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego) to tym samym należy uznać, iż towary i usługi jakie są przez Wnioskodawcę nabywane w związku z jego realizacją nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą Wspomaganie systemu ogrzewania obiektu publicznego na terenie Gminy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach