
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 9 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 maja 2025 r. (data wpływu 18 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca od 5 maja 2025 r. prowadzi działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Zajmuje się pozostałą działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (PKD 74.99.Z). Wnioskodawca do 30 kwietnia 2025 r. był zatrudniony w X sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Spółka”), na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
Spółka zajmuje się działalnością związaną z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z – przedmiot przeważającej działalności), działalnością wydawniczą w zakresie gier komputerowych (PKD 58.21 .Z), wydawaniem książek (PKD 58.11 .Z), sprzedażą detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z), działalnością związaną z doradztwem w zakresie informatyki (62.02.Z), przetwarzaniem danych, zarządzaniem stronami internetowymi i podobną działalnością (PKD 63.11.Z), działalnością portali internetowych (PKD 63.12.Z), działalnością agencji reklamowych (73.11.Z), pośrednictwem w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (73.12.C) oraz pozostałymi formami edukacji (85.59.B).
Struktura organizacyjna Spółki jest rozbudowana – w jej ramach wyodrębnionych jest kilka działów, w ramach których pracownicy oraz współpracownicy realizują różnego rodzaju czynności (np. tworzenie oprogramowania, testowanie go, działania marketingowe, działania sprzedażowe, działania związane z opieką nad obecnymi klientami), które łącznie składają się na całość działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę.
W celu optymalizacji funkcjonowania przedsiębiorstwa podjęta została decyzja o likwidacji dwóch działów, tj. działu „Customer Success” oraz działu „Sales”. Część pracowników tych działów zostanie zwolnionych, część natomiast obejmie obowiązki w ramach innych działów w strukturze organizacyjnej Spółki. Jednym z elementów restrukturyzacji Spółki jest zakończenie współpracy w oparciu o umowę o pracę z Wnioskodawcą, wykonującym pracę w dziale „Customer Success”. Jednocześnie planowane jest utworzenie nowego działu „Account Management” w ramach Spółki. Na jego czele ma stanąć Wnioskodawca, jednakże swoje zadania ma realizować w oparciu o relację przedsiębiorca – przedsiębiorca, w oparciu o umowę o świadczenie usług.
Na dzień zakończenia stosunku pracy pomiędzy Spółką a Wnioskodawcą (oraz przez długi okres obowiązywania umowy o pracę), zakres obowiązków Wnioskodawcy wynikający z umowy o pracę zawartej ze Spółką był następujący:
‒zarządzanie zespołem Customer Success;
‒rekrutowanie nowych członków zespołu;
‒wdrażanie nowych klientów (...);
‒opieka nad klientami (...);
‒usprawnianie i wprowadzanie procesów niezbędnych w pracy zespołu Customer Success;
‒współpraca z innymi działami w firmie, niezbędna do osiągania wyznaczonych wyników w firmie;
‒dbanie o dobry wizerunek firmy wewnątrz jak i poza nią;
‒dbanie o transparentny obieg informacji w firmie.
Jak zostało wcześniej wskazane, w związku ze zmianami organizacyjnymi planowane jest dokonanie zmiany formy współpracy z Wnioskodawcą jako byłym pracownikiem – po zakończeniu procesu likwidacji działów, o których mowa powyżej oraz powstaniem nowego, Wnioskodawca ma rozpocząć współpracę ze Spółką, polegającą na świadczeniu na jej rzecz usług w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.
Faktyczny zakres obowiązków w przypadku ww. kontraktu B2B będzie następujący:
‒nawiązywanie i utrzymywanie relacji z klientami Wnioskodawcy, generujących przychody w związku z nabywaniem usług od Wnioskodawcy;
‒pozyskiwanie potencjalnych klientów, zainteresowanych usługami oraz oprogramowaniem Wnioskodawcy;
‒śledzenie efektywności działań klientów Wnioskodawcy oraz optymalizacja współpracy z tymi klientami w celu zwiększenia przychodów Wnioskodawcy.
Zakres czynności realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz dotychczasowego pracodawcy będzie zatem obejmować działalność określoną w ramach klasy 74.99.Z PKWiU.
Co za tym idzie, planowany nowy zakres obowiązków realizowanych w ramach nowopowstałego działu, w oparciu o kontrakt B2B jest odmienny od zakresu czynności podejmowanych w ramach stosunku łączącego Spółkę i Wnioskodawcę. Podkreślić przy tym należy, że żadna z usług, które mają być świadczone na rzecz Spółki przez Wnioskodawcę nie jest tożsama z czynnościami realizowanymi dotychczas w ramach stosunku pracy. Wynika to nie tylko z samych różnic w realizowanych czynnościach (co zostało wskazane powyżej), lecz również zmiany umiejscowienia w strukturze organizacyjnej Spółki, co będzie zasadniczo wpływać zarówno na sposób, jak i formę realizowanych czynności.
Uzupełnienie wniosku (pismo z 16 czerwca 2025 r.)
Wnioskodawca rozpoczął już świadczenie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zaś pierwsza faktura została wystawiona przez Wnioskodawcę 1 czerwca 2025 r. (jej opłacenie nastąpiło 10 czerwca 2025 r.). Co za tym idzie, wniosek obejmuje teraźniejszy stan faktyczny, nie zaś zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca wskazał, że złoży sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w najbliższych dniach, ze względu na termin złożenia oświadczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami (do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca uzyskał przychód z działalności gospodarczej w roku podatkowym).
Do działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę nie będą mieć zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a bezpośrednim usługobiorcą nie zostały określone zasady ponoszenia odpowiedzialności (z małymi wyjątkami opisanymi poniżej). Wnioskodawca za nienależyte wykonanie zobowiązań lub ich niewykonanie ponosi odpowiedzialność na zasadach ogólnych wynikających z Kodeksu cywilnego. Co za tym idzie, nawet jeśli usługobiorca usług Wnioskodawcy zostanie pociągnięty do odpowiedzialności kontraktowej w związku z działaniami lub zaniechaniami Wnioskodawcy, usługobiorca ten może dochodzić naprawienia szkody przez Wnioskodawcę. Ponadto Wnioskodawca ponosi szerszą, bezpośrednią odpowiedzialność, jeśli wskutek nieprawdziwości jego oświadczeń związanych z przeniesieniem praw własności intelektualnej naruszone zostaną prawa osób trzecich.
Wnioskodawca ma pełną dowolność w wyborze miejsca oraz czasu realizacji usług. W niektórych przypadkach miejsce realizacji usług może bezpośrednio wynikać z ich rodzaju (np. spotkanie z klientami usługobiorcy), natomiast wynika to wyłącznie ze specyfiki działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca wraz ze swoim kontrahentem ustalili podstawowe zasady komunikacji oraz raportowania zrealizowanych usług. Ponadto Wnioskodawca jest uprawniony do zmiany wcześniej ustalonego sposobu realizacji usługi, jeśli będzie to uzasadnione okolicznościami i zasadne w ocenie Wnioskodawcy.
Odpowiedzialność Wnioskodawcy nie została w żaden sposób ograniczona umownie, a co za tym idzie Wnioskodawca ponosi pełne ryzyko związane z prowadzoną działalnością.
Ponadto umowa łącząca Wnioskodawcę z usługobiorcą zawiera szereg uprawnień usługobiorcy pozwalających mu na rozwiązanie umowy bez okresu wypowiedzenia (jeśli wystąpią określone w umowie zdarzenia) lub zawieszenie wykonywania umowy (jeśli powstały poważne wątpliwości co do prawidłowości jej realizacji przez Wnioskodawcę), co za tym idzie brak staranności w wykonywanej działalności gospodarczej może skutkować poważnymi konsekwencjami po stronie Wnioskodawcy.
Wnioskodawca zamieszkuje na terytorium Polski, w związku z czym ma w tym państwie nieograniczony obowiązek podatkowy.
Na ten moment nic nie wskazuje na to, aby Wnioskodawca osiągał dochody z innych źródeł niż prowadzona działalność gospodarcza.
Pytanie
Czy w przypadku zawarcia ze Spółką umowy, w ramach założonej przez Wnioskodawcę i prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, mając na uwadze treść art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy nie jest możliwe zastosowanie zryczałtowanej stawki podatku dochodowego (niezależnie od stawki zryczałtowanego podatku, ustalanego zgodnie z art. 12 ustawy), m.in. w przypadku gdy podatnik uzyskał przychód ze świadczenia usług na rzecz byłego lub poprzedniego pracodawcy (o ile praca była wykonywana w danym lub poprzednim roku podatkowym), jeśli usługi te odpowiadają czynnościom, które były (są) realizowane w ramach stosunku pracy.
A contrario uznać należy, że jeśli czynności realizowane w ramach stosunku pracy były zupełnie inne od usług świadczonych na rzecz byłego pracodawcy, podatnik nie utraci prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i będzie mógł rozliczać się w ramach stawek określonych w art. 12 ustawy.
W tym kontekście warto odwołać się do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 czerwca 2002 r. (sygn. akt I SA/Ka 950/01), w którym wskazano, że „W przypadku ustalenia przez organy podatkowe, że podatnik przed rozpoczęciem działalności gospodarczej świadczył w ramach stosunku pracę, w której wykonywał czynności wchodzące w zakres działalności gospodarczej, zasadne będzie ustalenie, że nie miał on prawa do korzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania”.
Mając na uwadze zacytowane wyżej orzeczenie kluczowe przy ocenie czy możliwe jest rozliczanie podatku dochodowego w oparciu o ryczałt jest tożsamość czynności realizowanych:
i)w ramach stosunku pracy;
ii)usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W tym kontekście wskazać należy, że czynności realizowane przez Wnioskodawcę w ramach uprzednio istniejącego stosunku pracy obejmowały działania o charakterze wewnętrznym (współpraca z innymi działami, obieg informacji, rekrutacja, wdrażanie nowych członków zespołu) oraz o charakterze zewnętrznym (opieka nad klientami, dbanie o dobry wizerunek Spółki). Z kolei usługi, które będą świadczone na rzecz Spółki odnoszą się do zupełnie innego katalogu czynności, nakierowanego nie na czynności organizacyjne, lecz bezpośrednie pozyskiwanie oraz zwiększanie przychodów (zysków) Spółki.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zagadnienia, Wnioskodawca, który rozpoczął działalność gospodarczą i świadczy usługi na rzecz byłego pracodawcy (w tym przypadku Spółki), może rozliczać się w ramach zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w 12 ust. 1 pkt ustawy ze względu na fakt, że świadczone usługi nie pokrywają się z czynnościami realizowanymi uprzednio w ramach stosunku pracy z tym byłym pracodawcą, co ma miejsce w opisanym wyżej stanie faktycznym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 834):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych w opisie sprawy wynika, że do 30 kwietnia 2025 r. była Pani zatrudniona w X sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Od 5 maja 2025 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, w ramach której świadczy na rzecz tej spółki (byłego pracodawcy) usługi na podstawie umowy o świadczenie usług (kontrakt B2B).
Wskazała Pani, że zakres obowiązków realizowanych w ramach prowadzonej działalności w oparciu o kontrakt B2B jest odmienny od zakresu czynności podejmowanych w ramach stosunku pracy łączącego Panią i Spółkę. Podkreśliła Pani, że żadna z usług świadczonych na rzecz Spółki przez Panią nie jest tożsama z czynnościami realizowanymi dotychczas w ramach stosunku pracy. Wynika to nie tylko z samych różnic w realizowanych czynnościach, lecz również zmiany umiejscowienia w strukturze organizacyjnej Spółki, co będzie zasadniczo wpływać zarówno na sposób, jak i formę realizowanych czynności.
Pani wątpliwości dotyczą możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na gruncie wyłączenia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Cytowany art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje, że możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskają z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Zawarty ww. przepisie zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że jeśli faktycznie – jak wynika z wniosku – świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz spółki (byłego pracodawcy) – nie odpowiadają czynnościom, które wykonywała Pani dla tej spółki w trakcie zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę, to uzyskiwanie przychodów z tytułu świadczenia tych usług nie wyłączy możliwości opodatkowania Pani przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem słuszne jest Pani stanowisko, że może rozliczać się w ramach zryczałtowanego podatku dochodowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zasinienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
