Złożenie po terminie zawiadomienia o zmianach dokonanych w samochodzie ciężarowym a korekta VAT. - Interpretacja - ITPP1/443-751/09/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2009, sygn. ITPP1/443-751/09/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Złożenie po terminie zawiadomienia o zmianach dokonanych w samochodzie ciężarowym a korekta VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od 15 marca 1990 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą na zasadach ogólnych i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 18 lutego 2008 r. na podstawie faktury VAT zakupiła Pani i wprowadziła do ewidencji środków trwałych samochód ciężarowy marki Skoda Romster Wielozadaniowy Style 1,4. Zakupiony pojazd służy działalności opodatkowanej. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług zostało potwierdzone przez dodatkowe badanie techniczne przeprowadzone przez okręgową stację kontroli pojazdów wydanym zaświadczeniem oraz dowodem rejestracyjnym zawierającym adnotację o spełnieniu wymagań, o których mowa w cytowanych przepisach. Powyższe zaświadczenie zostało w ustawowym terminie złożone we właściwym urzędzie skarbowym. Z tytułu nabycia samochodu ciężarowego odliczono podatek naliczony w całości w deklaracji VAT-7 za luty 2008 r. W dniu 24 lutego 2009 r. w opisanym samochodzie dokonane zostały zmiany, w wyniku których samochód przestał spełniać ustawowe wymagania, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług, co zostało potwierdzone dodatkowym badaniem technicznym wydanym przez okręgową stację kontroli pojazdów 25 lutego 2009 r. Wskazano również, iż zmiany parametrów samochodu zostały dokonane po, określonym w art. 86 ust. 5c ustawy, okresie 12 miesięcy. W myśl art. 86 ust. 5b ustawy, o zaistniałych w samochodzie zmianach Wnioskodawca winien powiadomić właściwy urząd skarbowy w terminie 7 dni. Z przyczyn losowych zawiadomienie o zmianach złożono do właściwego urzędu skarbowego po terminie, w dniu 11 marca 2009 r. wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu do złożenia tego zawiadomienia. W dniu 22 kwietnia 2009 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania wskazując, iż termin określony w art. 86 ust. 5b jest terminem materialno-prawnym, a zatem nieprzywracalnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uchybienie terminowi określonemu w art. 86 ust. 5b ustawy o podatku od towarów i usług skutkuje obowiązkiem dokonania korekty deklaracji VAT-7 i zwrotem odliczonego podatku z tytułu zakupu samochodu ciężarowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 86ust. 5b ustawy o podatku od towarów i usług nie zawiera zapisu, z którego wynika, iż uchybienie terminowi złożenia zawiadomienia o zaistniałych w samochodzie zmianach, powoduje konieczność korekty deklaracji VAT-7 i zwrotu podatku odliczonego z tytułu nabycia samochodu ciężarowego. W ocenie Wnioskodawcy, termin określony w art. 86 ust. 5b jest terminem instrukcyjnym, a zatem nie powodującym konieczności dokonania stosownej korekty podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 3, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Jednocześnie, z zapisów art. 86 ust. 4 cyt. ustawy wynika, iż przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy tj.: agregat elektryczny/spawalniczy, bankowóz, do prac wiertniczych, koparka, koparkospycharka, ładowarka, oczyszczanie dróg, podnośnik do prac konserwacyjno montażowych, pomoc drogowa, zimowego utrzymania dróg, żuraw samochodowy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

    1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
    2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W myśl art. 86 ust. 5 ustawy, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ww. art. 86 ust. 4 pkt 1 4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Jak wynika z zapisu art. 86 ust. 5a ustawy, kopię zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.

Natomiast w przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 5, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4 - podatnik obowiązany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o tych okolicznościach, w terminie 7 dni od ich zaistnienia, stosownie do treści art. 86 ust. 5b.

Zgodnie z art. 86 ust. 5c ustawy, jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 5b, zostaną dokonane w okresie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę lub dokument celny, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w całości w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tych zmian.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca w dniu 18 lutego 2008 r. na podstawie faktury VAT wystawionej w tej samej dacie nabył samochód ciężarowy, a spełnienie określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług wymagań dla pojazdów zostało potwierdzone dodatkowym badaniem technicznym. Z tytułu nabycia samochodu ciężarowego dokonano odliczenia podatku naliczonego. W miesiącu lutym 2009 r. zostały dokonane zmiany potwierdzone dodatkowym badaniem technicznym wydanym przez okręgową stację obsługi pojazdów 25 lutego 2009 r. O zmianach tych Wnioskodawca zawiadomił właściwego naczelnika urzędu skarbowego po upływie 7 dni.

Z powyższego wynika, iż zmiany w nabytym samochodzie ciężarowym zostały dokonane po upływie okresu 12 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę dokumentującą nabycie, o czym mowa w art. 86 ust. 5c ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na uwadze przedstawiony w złożonym wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sytuacji nie powstaje wobec Wnioskodawcy obowiązek skorygowania kwoty podatku naliczonego w związku z przeprowadzonymi w nabytym samochodzie zmianami.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy