Wnioskodawca wystawiając w imieniu dostawcy faktury w formie elektronicznej, również może odbierać oraz zarządzać w imieniu dostawcy akceptacjami naby... - Interpretacja - ITPP3/443-137c/09/ZG

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2009, sygn. ITPP3/443-137c/09/ZG, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Wnioskodawca wystawiając w imieniu dostawcy faktury w formie elektronicznej, również może odbierać oraz zarządzać w imieniu dostawcy akceptacjami nabywców na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2009 roku (data wpływu 10.08.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zarządzania akceptacjami na otrzymywanie faktur wystawianych w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zarządzania akceptacjami na otrzymywanie faktur wystawianych w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług polegających na elektronicznym tworzeniu i przetwarzaniu faktur oraz zarządzaniu akceptacjami na otrzymywanie faktur elektronicznych (dalej: "System"). W zakres usług, wchodzić będzie wystawianie faktur w imieniu i na rzecz dostawcy towarów lub usług (dalej: Dostawca") oraz dostarczanie ich nabywcy towarów lub usług (dalej: Nabywca"). Spółka zamierza również obsługiwać proces przyjmowania akceptacji (zdefiniowanej w § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej - Dz. U. z 2005 r. nr 133 poz. 1119) od Nabywców na rzecz Dostawców. Faktury, będą wystawione zgodnie z wymogami wynikającymi z polskich przepisów podatkowych, w tym m.in. w zakresie terminów oraz wymogów formalnych.

Uprawnienie do wystawiania faktur oraz zarządzaniu akceptacjami w imieniu Dostawcy, Spółka planuje oprzeć na uzyskaniu pełnomocnictwa. Dostawca nie będzie fizycznie wystawiał faktur, a jedynie dostarczał konieczne dane Spółce.

Na podstawie tych danych, Spółka będzie fizycznie sporządzać faktury elektroniczne w imieniu i na rzecz Dostawcy. Faktury będą wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej Nabywcy, oraz przechowywane w tej formie na rzecz Dostawcy oraz (w przypadku wyrażenia takiej chęci) Nabywcy. Autentyczność pochodzenia i integralność treści wystawianych, przesyłanych i przechowywanych w formie elektronicznej faktur, będzie zagwarantowana poprzez odpowiednie mechanizmy informatyczne zaimplementowane w systemie EDI (z ang. EDI - Electronic Data Interchange - Elektroniczna Wymiana Danych, opisana w art. 1 zaleceń Komisji Europejskiej z dnia 19 października 1994 r. odnoszących się do aspektów prawnych elektronicznej wymiany danych - Dz. Urz. UE L 338 z 28.12.1994. Zgodnie z definicją zawartą w omawianych zaleceniach Komisji Europejskiej, EDI powinna być rozumiana jako elektroniczna wymiana danych handlowych i administracyjnych, sformatowanych według uzgodnionych wcześniej standardów pomiędzy różnymi systemami informatycznymi). Faktury korygujące oraz duplikaty faktur wystawiane będą w formie elektronicznej i przechowywane przez Spółkę na terytorium Polski.

Na fakturze, znajdzie się informacja, że została ona wystawiona przez Spółkę w imieniu i na rachunek Dostawcy. Dostawca udzieli pełnomocnictwa Spółce do zarządzania akceptacjami w jego imieniu i na jego rzecz. Akceptacja na otrzymywanie faktur elektronicznych, wyrażana będzie w formie elektronicznej. Spółka zapewni jej autentyczność i integralność na takich samych zasadach jak te przewidziane dla faktur elektronicznych. Dostawca dostarczy Spółce adresy poczty elektronicznej Nabywców od których chciałby uzyskać akceptację. Na mocy umowy między Spółką a Dostawcą, Dostawca zobowiąże się do zapewnienia, że przekazany adres e-mail przynależy do Nabywcy lub osoby (osób) upoważnionej przez Nabywcę do jego reprezentowania. Nabywca najpierw dokona akceptacji udziału w Elektronicznej Wymianie Danych (przystąpi do systemu EDI). Nabywca może, jednak nie musi wyrażać akceptacji (zarówno na przystąpienie do Systemu, jak również otrzymywanie faktur w formie elektronicznej). Akceptacja wyrażona będzie przez Nabywcę na rzecz Dostawcy. Spółka zarządzać będzie elektronicznym kanałem wymiany informacji i kontrolować będzie poprawność przesyłanych informacji. Faktury będą mogły być wystawione na drugi dzień po wyrażeniu akceptacji. Akceptacja może być wycofana przez Nabywcę w każdej chwili.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest podmiotem uprawnionym do obsługi procesu zarządzania akceptacjami na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej w imieniu Dostawcy... W konsekwencji, czy Dostawca, pomimo iż fizycznie nie będzie przyjmował akceptacji (będzie to robił pełnomocnik Spółka, która będzie również je przechowywać), będzie spełniał wymogi dotyczące przyjęcia akceptacji oraz będzie mógł, od dnia następującego po dniu otrzymania akceptacji wystawiać faktury w formie elektronicznej...

Zdaniem Wnioskodawcy rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur w formie elektronicznej, wskazuje, że akceptacja może być wyrażona w formie elektronicznej. Treść § 3 ust. 2 stanowi, iż akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej. W przypadku formy elektronicznej przepisy § 4 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do § 4 cyt. rozporządzenia, faktury (jak również akceptacje, na co wskazuje § 3 ust. 2) mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:

  • bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  • poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

W ocenie Spółki brzmienie powyższego przepisu jest zgodne z odpowiednimi uregulowaniami Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (dalej: Dyrektywa"). Art. 232 Dyrektywy stanowi, iż faktury wystawione zgodnie z przepisami sekcji 2 mogą zostać przesłane w formie papierowej lub, z zastrzeżeniem akceptacji odbiorcy, mogą zostać przesłane lub udostępnione drogą elektroniczną. Ani wspomniane uregulowania krajowe, ani wspólnotowe, nie wskazują na konieczność uzyskania akceptacji klienta bezpośrednio przez podmiot mający dostarczać towary lub świadczyć usługi na rzecz nabywcy towarów i usług decydującego się na akceptację fakturowania w formie elektronicznej.

Spółka do obsługi procesu przyjmowania i wyrażania akceptacji posłuży się systemem wymiany danych elektronicznych oraz zapewni, że stosowane przez nią mechanizmy gwarantują autentyczność pochodzenia i integralność danych. Warto zaznaczyć również, że odbiorcą prośby o uczestniczenie w Elektronicznej Wymianie Danych i wyrażenie akceptacji, będzie osoba (osoby), która jest upoważniona do wyrażania oświadczeń woli w imieniu i na rzecz Nabywcy.

Zdaniem Spółki nie ma podstaw dla uznania, iż Spółka nie jest uprawniona do pośredniczenia między Nabywcą, a Dostawcą w procesie wyrażania akceptacji. Jeżeli więc Nabywca wyrazi akceptację na otrzymywanie faktur elektronicznych od Dostawcy, korzystając z systemu EDI zarządzanego przez Spółkę jest to równoznaczne z akceptacją wyrażoną bezpośrednio między Nabywcą, a Dostawcą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej (Dz. U. z 2005 r. nr 133 poz. 1119), faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.

W myśl ust. 2 cytowanego przepisu akceptacja taka może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej. W przypadku akceptacji w formie elektronicznej przepisy § 4 rozporządzenia stosuje się odpowiednio.

Mając na uwadze wskazany zapis należy przytoczyć treść § 4 przedmiotowego rozporządzenia, w myśl którego, faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:

  • bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  • poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar wystawiać faktury elektroniczne w imieniu dostawcy oraz uprzednio odbierać i zarządzać w imieniu dostawcy akceptacjami na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. Akceptacje mają być przesyłane w formie elektronicznej z uwzględnieniem standardów wynikających z przepisów dotyczących obrotu fakturami elektronicznymi poprzez system EDI.

Zatem analiza zaprezentowanych przepisów oraz opisu zdarzenia przyszłego wskazuje, iż Wnioskodawca wystawiając w imieniu dostawcy faktury w formie elektronicznej, również może odbierać oraz zarządzać w imieniu dostawcy akceptacjami nabywców na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej.

Końcowo wskazać należy, iż mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka jako upoważniony operator systemu, w którym wystawiane są faktury elektroniczne, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla podmiotu zlecającego wystawianie faktur Spółce (dostawcy). Podmiot ten, aby uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy