Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT, w związku z zrealizowanym projektem? - Interpretacja - ITPP1/443-483c/09/BK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.07.2009, sygn. ITPP1/443-483c/09/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT, w związku z zrealizowanym projektem?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu pod nazwą Dostosowanie kolejowego przejścia granicznego do wymogów porozumienia z Schengen niezwiązanego z czynnościami opodatkowanymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu pod nazwą Dostosowanie kolejowego przejścia granicznego do wymogów porozumienia z Schengen.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Urząd Wojewódzki zrealizował ze środków z Funduszu Schengen projekt pod nazwą Dostosowanie kolejowego przejścia granicznego do wymogów porozumienia z Schengen. Niniejsze środki przekazane zostały P S.A. w W. na opłacenie certyfikowanych przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie faktur z tytułu realizacji umowy za wykonanie projektów budowlanych i wykonawczych oraz realizację robót budowlano-montażowych oraz opłacenie faktur za pełnienie nadzoru i zarządzania modernizacji niniejszej placówki granicznej. Zakres robót obejmował m.in. budowę peronów, przejścia podziemnego, stanowiska do kontroli granicznej podróżnych, budowę dróg technologicznych, pożarowych i inspekcyjnych, budowę sytemu oświetleniowego, przebudowę istniejących urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń elektroenergetycznych, układu torowego oraz sieci trakcyjnej, budowę kładki nad torami umożliwiającej służbom granicznym obserwację składów pociągowych z góry. Wnioskodawca oświadczył, iż realizowany projekt nie miał związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz wskazał, iż nie miał możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT na podstawie zasad określonych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT, w związku z zrealizowanym projektem...

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku w związku z zrealizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca zrealizował ze środków z Funduszu Schengen projekt pod nazwą Dostosowanie kolejowego przejścia granicznego do wymogów porozumienia z Schengen. Poniesione wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. We wniosku wskazano także iż, przyznane Wnioskodawcy środki na realizację ww. projektu nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), co powoduje brak możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 10 ww. rozporządzenia.

Wobec powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem, gdyż nie występuje związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 85-035 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy