Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji w ramach projektu (planowanych wydatków), istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupi... - Interpretacja - IPTPP1/443-342/11-4/IG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.09.2011, sygn. IPTPP1/443-342/11-4/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji w ramach projektu (planowanych wydatków), istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb projektu, w części realizowanej przez ZTM (budowa pętli Autobusowych, budowa przystanków przesiadkowych, budowa bus pasów)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Transportu Miejskiego przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, przy zakupie towarów i usług w ramach projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, przy zakupie towarów i usług w ramach projektu .

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (Beneficjent Projektu) planuje zrealizować projekt pn. , współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.

W zakres rzeczowy projektu wchodzi:

  1. Budowa bus pasów w ciągu ulicy ..na odcinku oddo..wraz z budową obiektu mostowego;
  2. Budowa bus pasów w ciągu ulicy ..na odcinku od ..do ;
  3. Umożliwienie przejazdu autobusów komunikacji miejskiej poprzez dostosowanie wiaduktu w ciągu ul. ..oraz przebudowę skrzyżowania ul;
  4. Budowa pętli autobusowej i parkingu przesiadkowego w rejonie ul.. wraz z budową nowego połączenia ul, bus pasów i ścieżki rowerowej;
  5. Budowa bus pasa w ciągu ulic .(na odcinku od ul. .do.);
  6. Budowa pętli autobusowej wraz z parkingiem przesiadkowym i infrastrukturą towarzyszącą oraz budową pętli manewrowej dla autobusów komunikacji miejskiej przy ul..;
  7. Wprowadzenie Systemu Karty Miejskiej (KM).

Miasto (Beneficjent Projektu) zamierza upoważnić gminne jednostki budżetowe do ponoszenia w jego imieniu, wszelkich wydatków związanych z przygotowaniem i realizacją projektu.

Zarząd Transportu Miejskiego realizować będzie zadanie nr 7, natomiast pozostałe zadania z Miejskim Zarządem Dróg, na podstawie Porozumienia między tymi jednostkami, w sprawie wspólnej realizacji ww. zadań inwestycyjnych.

Zakres prac wykonywanych przez Zarząd Transportu Miejskiego to budowa pętli autobusowych, parkingów przesiadkowych i bus pasów. Pozostałe roboty będą wykonywane przez Miejski Zarząd Dróg.

Wnioskodawca świadczy usługi, które w myśl ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu VAT (sprzedaż biletów komunikacji miejskiej) oraz zakupuje usługi przewozowe od przewoźnika. Jednostka budżetowa ZTM jest zarejestrowana jako podatnik VAT od 1 stycznia 2008 r.

W trakcie realizacji projektu ZTM będzie dokonywał zakupów towarów i usług w ramach upoważnienia nadanego przez Prezydenta Miasta, m.in. usługi na pełnienie funkcji inżyniera projektu, wykonywanie projektów i robót budowlanych. Powstałe pętle autobusowe, pętle manewrowe, bus pasy powinny mieć wymierny wpływ na podniesienie jakości świadczonych usług komunikacyjnych, a co za tym idzie liczba pasażerów korzystających z lokalnego transportu będzie większa. Dzięki temu powinny również ulec zwiększeniu przychody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

Pętle autobusowe i parkingi przesiadkowe będą wykorzystywane wyłącznie przez autobusy komunikacji miejskiej, które dostarczają przychody opodatkowane podatkiem VAT, natomiast bus pasy będą wykorzystywane także przez autobusy innych przewoźników.

Projekt będzie realizowany do 2013 roku i w tym czasie jednostka budżetowa (ZTM ) cały czas będzie prowadzić sprzedaż usług opodatkowanych podatkiem VAT oraz będzie dokonywała zakupu usług przewozowych od przewoźnika.

Wszystkie zakupy towarów i usług nabywanych w ramach projektu " na zadanie Wprowadzenie Systemu Karty Miejskiej (KM) będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zarząd Transportu Miejskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji w ramach projektu (planowanych wydatków), istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb projektu, w części realizowanej przez ZTM (budowa pętli autobusowych, budowa przystanków przesiadkowych, budowa bus pasów)...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz zapotrzebowanie na usługi, które są i będą świadczone przez jednostkę budżetową Zarząd Transportu Miejskiego, pewne jest, że ZTM osiąga i będzie osiągał przychody w przyszłości.

W związku z powyższym w świetle aktualnego i przyszłego stanu jaki będzie miał miejsce, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb projektu, w części realizowanej przez ZTM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Miasto planuje zrealizować projekt pn. współfinansowany ze środków dostępnych w ramach Programu Rozwoju Polski Wschodniej pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Miasto zamierza upoważnić gminne jednostki budżetowe do ponoszenia w jego imieniu, wszelkich wydatków związanych z przygotowaniem i realizacją projektu. Zarząd Transportu Miejskiego realizować będzie zadanie Wprowadzenie Systemu Karty Miejskiej (KM). Zakres prac wykonywanych przez Zarząd Transportu Miejskiego to budowa pętli autobusowych, parkingów przesiadkowych i bus pasów. Pozostałe roboty będą wykonywane przez Miejski Zarząd Dróg.

Wnioskodawca świadczy usługi, które w myśl ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu VAT (sprzedaż biletów komunikacji miejskiej) oraz zakupuje usługi przewozowe od przewoźnika. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT od 1 stycznia 2008 r.

W trakcie realizacji projektu ZTM będzie dokonywał zakupów towarów i usług w ramach upoważnienia nadanego przez Prezydenta Miasta, m.in. usługi na pełnienie funkcji inżyniera projektu, wykonywanie projektów i robót budowlanych. Powstałe pętle autobusowe, pętle manewrowe, bus pasy powinny mieć wymierny wpływ na podniesienie jakości świadczonych usług komunikacyjnych, a co za tym idzie liczba pasażerów korzystających z lokalnego transportu będzie większa. Dzięki temu powinny również ulec zwiększeniu przychody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Pętle autobusowe i parkingi przesiadkowe będą wykorzystywane wyłącznie przez autobusy komunikacji miejskiej, które dostarczają przychody opodatkowane podatkiem VAT, natomiast bus pasy będą wykorzystywane także przez autobusy innych przewoźników. Projekt będzie realizowany do 2013 roku i w tym czasie Wnioskodawca cały czas będzie prowadzić sprzedaż usług opodatkowanych podatkiem VAT oraz będzie dokonywała zakupu usług przewozowych od przewoźnika. Wszystkie zakupy towarów i usług nabywanych w ramach projektu na ww. zadanie będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane przez Zainteresowanego w ramach realizacji projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z czym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupów towarów i usług związanych z przedmiotowym zadaniem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Zainteresowany będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadania Wprowadzenie Systemu Karty Miejskiej (KM), ponieważ przedmiotowe wydatki będą miały związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Spółka będzie miała prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o opisane zdarzenie przyszłe i traci ona swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25 366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi