Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1-443-1602/08-2/MP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.10.2008, sygn. IPPP1-443-1602/08-2/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana............., przedstawione we wniosku z dnia 21.08.2008 r. (data wpływu 25.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.08.2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma Wnioskodawcy jest pośrednikiem turystycznym. Działalność firmy polega na pośredniczeniu na zlecenie przedsiębiorstw mających siedzibę prowadzenia działalności za granicą, w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych czarteru jachtów i barek. Realizacja tychże usług odbywa się za granicą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca uważa, że prowizja z pośrednictwa które realizuje nie podlega podatkowi od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, w a przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady ustawodawca wprowadził szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter np. przy świadczeniu usług pośrednictwa.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a) oraz w art. 27 ust. 3 miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane, z zastrzeżeniem ust. 6. Stosownie do art. 28 ust. 6 cyt. ustawy, w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym ma miejsce świadczenia usługa miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Usługi pośrednictwa wykonywane przez pośredników turystycznych na rzecz przedsiębiorstw mających siedzibę i miejsce wykonywania usług za granicą są usługami związanymi z usługami turystyki, świadczonymi przez tych przedsiębiorców. Z brzmienia art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) wynika, że miejscem świadczenia usługi pośrednictwa jest miejsce świadczenia usługi głównej, z zastrzeżeniem zasad określonych w ust. 6.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy na zlecenie przedsiębiorstw posiadających siedzibę za granicą usługi pośrednictwa w zakresie zawierania umów o świadczenie usług turystycznych - czarteru jachtów i barek. Realizacja tych usług odbywa się za granicą.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa podatkowego, w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi pośrednictwa są związane w przedmiotowym przypadku są to usługi turystyczne. Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, miejsce świadczenia usługi głównej (usługi turystycznej) znajduje się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W konsekwencji oznacza to, że zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit b) ustawy, miejsce to jest jednocześnie miejscem świadczenia usług pośrednictwa związanych z usługami turystyki. Tym samym świadczone przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Wyczerpujący opis stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do wniosku dokumentów. Organ podatkowy nie dokonuje merytorycznej analizy załączonych do wniosku dokumentów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Istota interpretacji

W przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi pośrednictwa są związane w przedmiotowym przypadku są to usługi turystyczne. Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, miejsce świadczenia usługi głównej (usługi turystycznej) znajduje się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W konsekwencji oznacza to, że zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit b) ustawy, miejsce to jest jednocześnie miejscem świadczenia usług pośrednictwa związanych z usługami turystyki. Tym samym świadczone przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie