Możliwość odliczenia podatku. - Interpretacja - IBPP3/443-704/08/IK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.12.2008, sygn. IBPP3/443-704/08/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia podatku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu) oraz z dnia 18 grudnia 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 15 i 18 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Na podstawie umowy zlecenia Wnioskodawca zarządza nieruchomościami mieszkalnymi i użytkowymi będącymi własnością Gminy i innych właścicieli. Umowy z różnymi zleceniodawcami są różnie sformułowane. Dla przykładu z umowy z Gmina wynika, że koszty energii elektrycznej, czy usługi kominiarskie na budynkach należy refakturować na Gminę, stąd nie wchodzą one w koszty zarządzania. Faktury te są sprzedażą Wnioskodawcy i oczywiście zawierają podatek VAT, dlatego też VAT naliczony z faktur obciążających Wnioskodawcę jest odliczany. Inna sytuacja wynika z umowy z innym kontrahentem, gdzie określona jest jedna stawka za zarządzanie obejmująca również koszty energii elektrycznej i usługi kominiarskie. Wobec tak zawartej umowy Wnioskodawca nie odlicza podatku VAT z faktur go obciążających, a dotyczących budynków tego kontrahenta, gdyż jest to koszt wchodzący w usługę zarządzania o symbolu PKWiU 70.32.11 zwolnionego od podatku VAT.

Zgodnie z umowami jakie ma zawarte Wnioskodawca z Gminą z innymi kontrahentami wynika, że Wnioskodawca jest zobowiązany we własnym imieniu do zawierania umów, których przedmiotem jest dostawa wody, energii elektrycznej, energii cieplnej, gazu, paliwa do kotłowni, usług kominiarskich, innych rzeczy, praw i innych dóbr związanych z zarządzanym zasobem, a także do zawierania umów, których przedmiotem jest usługa odprowadzania ścieków, usuwania odpadów komunalnych, kominiarska, montażu podzielników kosztów centralnego ogrzewania w oparciu o wskazania podzielników kosztów, inne związane z zarządzanym zasobem.

Ponadto z umowy zawartej z Gminą wynika, że Gmina zwraca koszty dostawy mediów (tj. wody, energii elektrycznej, energii cieplnej, gazu), świadczenia usług odprowadzenia ścieków, usuwania odpadów komunalnych oraz świadczenia innych usług komunalnych. Obciążenie Gminy ww. kosztami następuje na podstawie faktury VAT, wystawionej przez Wnioskodawcę po uprzedniej pisemnej akceptacji przez Gminę dokumentów związanych z tymi kosztami. Gmina zobowiązuje Wnioskodawcę do zawierania umów, których przedmiotem jest m.in. dostawa wody, energii elektrycznej, energii cieplnej, gazu, paliwa dla kotłowni lokalnych i usługa kominiarska.

Natomiast z umowy zawartej z Hutą wynika, ze czynności związane z administrowaniem obejmują również zawieranie umów niezbędnych dla wykonywania zadań wynikających z umowy z P. w K., R. w K., G. itp.

Ponadto Wnioskodawca zobowiązany został do weryfikacji oraz podziału na lokale mieszkalne i użytkowe faktur wystawianych przez osoby trzecie za dostarczana wodę, ciepło, za kanalizację, wywóz nieczystości stałych, dźwigi, anteny zbiorcze oraz do sprawdzania zgodności ze stanem faktycznym i do wystawiania zleceniodawcy (Hucie) refaktury z tytułu ww. płatności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca słusznie z faktury np. za energię elektryczną odlicza podatek VAT dotyczącą budynków Gminy, gdyż te koszty są refakturowane, natomiast z części faktury za energię elektryczną dotyczącą innego zleceniodawcy nie odlicza podatku, gdyż koszty energii wchodzą w koszty zarządzania zgodnie z zawarta umową...

Zdaniem Wnioskodawcy, postępuje on prawidłowo, gdyż odlicza podatek VAT wtedy gdy dotyczy to sprzedaży podlegającej podatkowi VAT i nie odlicza gdy refakturuje sprzedaż jako całość dotyczącą usługi zarządzania, czyli usługi o symbolu PKWiU 70.32.11, zwolnionej z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z kolei w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zagadnienie odsprzedaży, tzw. refakturowania reguluje art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 poz. 1 ze zm.), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast stosownie do art. 30 ust. 3 (obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. wprowadzonym przepisem art. 1 pkt 22 lit. b ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320)) w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawa opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Usługi zarządzania w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11) do dnia 30 listopada 2008 r. korzystały ze zwolnienia na mocy § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Przedmiotowe usługo począwszy od dnia 1 grudnia 2008 r. są również zwolnione od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako zarządca nieruchomościami zawarł umowy zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi i użytkowymi z różnymi zleceniodawcami zawierające różne postanowienia dotyczące refakturowania kosztów mediów związanych z zarządzanymi nieruchomościami. Z umowy zawartej z Gminą wynika, iż wszelkie koszty dostawy mediów do nieruchomości będących w zarządzie Wnioskodawcy podlegają refakturowaniu. Natomiast z umowy zawartej z Hutą wynika, że tylko niektóre z wymienionych w umowie usług dostawy mediów podlegają refakturowaniu, usługi niewymienione w umowie obciążają koszty zarządu nieruchomościami.

Jak wynika z powyższego należy stwierdzić, iż w tej części, w której zgodnie z umową Wnioskodawca refakturuje koszty dostawy mediów przysługuje mu odliczenie kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup tych mediów.

Natomiast w części, w której zgodnie z umową Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, jak i niemieszkalnymi, z których zwolnione są od podatku jedynie usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (PKWiU ex 70.32.11) i dla których określona stawka za zarządzanie obejmuje również koszty dostawy mediów, to stwierdzić należy, że usługi zarządzania nieruchomościami innymi niż nieruchomościami mieszkalnymi są opodatkowane 22% stawką podatku VAT na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy. W związku z powyższym w odniesieniu do tej części kosztów dostawy mediów, które zgodnie z umową obciążają koszty zarządu nieruchomościami niemieszkalnymi (innymi niż sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 70.32.11), Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast w przypadku, gdy koszty dostawy mediów stanowią część składową usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi to podatnik nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, bowiem usługa o symbolu PKWiU 70.32.11 w części dotyczącej zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi jest zwolniona z podatku VAT.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie ocenia prawidłowości zakwalifikowania przez Wnioskodawcę kosztów dostawy mediów do usług zarządzania oraz prawidłowości refakturowania ww. usług, bowiem nie było to przedmiotem zapytania. Okoliczność ta została potraktowana jako element stanu faktycznego i interpretacji udzielono przy założeniu, że opisane we wniosku formy rozliczeń są prawidłowe i wynikają z zawartych umów.

Ponadto stwierdzić należy, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Powyższa zmiana nie ma wpływu na rozstrzygnięcie sprawy będącej przedmiotem wniosku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach