Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PP2-443-855/08-2/SAP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.07.2008, sygn. IP-PP2-443-855/08-2/SAP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26.05.2008 r. (data wpływu 29.05.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2008 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W styczniu 2008 r. zostało zawarte porozumienie na temat dostaw pomiędzy Spółką i Kontrahentem. Przedmiotem porozumienia są kwestie związane z dostawami produktów od dostawcy (Spółki) do nabywcy (Kontrahenta), którymi są kompletne opakowania do pralek. Czas trwania umowy jest od marca 2008 r. do 31 grudnia 2010 r. i obejmuje zakup w tym okresie minimum 1.950.000 sztuk kompletnych opakowań. W związku z zawarciem tego porozumienia Spółka przyznała Kontrahentowi bonus handlowy w wysokości 300.000 euro + VAT. Odnośna faktura zostanie wystawiona przez Kontrahenta w terminie do 29 lutego 2008 r. i suma ta zostanie wpłacona przez Spółkę w terminie do 30 października 2008 r. w ośmiu ratach miesięcznych w wysokości 37.500 euro + VAT każda, począwszy od marca 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Stanowisko Spółki jest następujące: W świetle obowiązujących przepisów ustawy o VAT z 11.03.2004 r. zobowiązania nabywcy wynikające z nabycia od dostawcy produktów mogą zmniejszać przyznane rabaty, skonta lub premie (bonusy). W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z umową udzielającą premii (bonusu) przez dostawcę przy zakupie określonej ilości wyrobów przed ich dostawą. Kontrahent jest bowiem klientem strategicznym oraz został potraktowany ze względów prestiżowych za wierność - za niedokonywanie zakupów u konkurencyjnych dostawców. Na gruncie ustawy o VAT wyróżnić możemy 3 rodzaje premii pieniężnych (bonusów):

  1. premie lokalne tj. dające się przyporządkować już zrealizowanym dostawom i fakturom dokumentującym te dostawy, a rabaty upusty i bonifikaty w znaczeniu określonym w art. 29. ust. 4 ustawy o VAT - dokumentuje je faktura VAT korygująca - w tym przypadku nie mamy do czynienia z taką premią.
  2. premie globalne - nie związane z konkretnymi dostawami - zgodnie z ustawą są to też rabaty tyle że sensu largo - nie mamy też z tym do czynienia.
  3. premie stanowiące - wynagrodzenie za usługę polegającą na upłynnieniu zapasów posiadanych przez dostawcę i reklamowaniu wytworzonych przez niego wyrobów. Są to usługi fakturowane przez nabywcę na rzecz dostawcy i z taką premia mamy do czynienia.

W związku z tym zasadne jest odliczanie VAT od tak wystawianej faktury zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 30.12.2004 r. PP3-812-1222/2204/AP/4026.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 w/w ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast art. 8 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawą do prawidłowego określenia skutków podatkowych, w przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym, czynności polegającej na wypłacaniu premii pieniężnej jest określenie, jaki charakter ma działanie będące przedmiotem pytania.

Zgodnie z definicją słowo świadczyć oznacza - wykonywać coś dla kogoś, na rzecz kogoś, robić dla kogoś coś dobrego (Popularny słownik języka polskiego, red. naukowy prof. dr hab. Bogusław Dunaj, wyd. Wilga 2000). W piśmiennictwie prawniczym przyjmuje się, że świadczenie może polegać na: 1. dare - daniu czegoś; 2. facere - czynieniu czegoś; 3. non facere - nieczynieniu czegoś; 4. pati - znoszeniu czegoś. Pomiędzy stronami (Spółką i Kontrahentem) istnieje umowa, która określa zasady współpracy oraz czynniki jakie muszą zostać spełnione, aby Kontrahent zachował uprawnienie do otrzymanej premii pieniężnej. Zatem na podstawie umowy u Spółki powstaje obowiązek wypłacenia premii pieniężnej, a u Kontrahenta obowiązek dokonania zakupów określonej wielkości premia ta nie ma charakteru dobrowolnego. Pozwala to na stwierdzenie, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Wobec czego w takim przypadku należy stwierdzić, iż premia jest formą wynagrodzenia za czynności które są już wykonywane i które zostaną wykonane w przyszłości (w czasie obowiązywania umowy), tj.: współpracę i realizowanie obrotu o określonej wielkości. Z przedłożonego wniosku wynika, iż celem zawartych umów nie jest, jak w przypadku udzielenia nabywcy rabatu, zmniejszenie ceny jednostkowej nabywanych produktów, lecz dodatkowe przyznanie Kontrahentowi pewnej kwoty pieniężnej z tytułu zakupu określonej ilości produktów lub z tytułu zakupu produktów określonej wartości. Dodatkowo zauważyć należy, iż Spółka w podanym stanie faktycznym podaje, iż premia stanowi również wynagrodzenie nie tylko z powodu dokonania zakupów o określonej wielkości, lecz również z tytułu świadczenia przez Kontrahenta usług reklamy produktów Spółki. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby wypłacone wynagrodzenie obniżało wartość obrotu jak w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług brzmi: W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) w/w ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania, zarówno w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2008 r., jak i w brzmieniu obowiązującym uprzednio, wymieniony we wniosku Spółki przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 w/w ustawy, gdyż czynność udokumentowana przedmiotowymi fakturami podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz przytoczone przepisy należy stwierdzić, iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie usług, o których mowa we wniosku, o ile w sprawie nie znajdą zastosowanie inne ograniczenia przedmiotowego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie