Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozpo... - Interpretacja - IBPP2/443-631/08/EJ (KAN-6681/07/08)

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.09.2008, sygn. IBPP2/443-631/08/EJ (KAN-6681/07/08), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej P. przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008r. (data wpływu 2 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy fiskalnej sprzedaży odzieży czarnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy fiskalnej sprzedaży odzieży czarnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest świadczenie usług pogrzebowych. W bardzo małym zakresie Wnioskodawca świadczy też usługi parkingowe, transportowe, przechowywania zwłok oraz wynajmu. Wnioskodawca chce w niedalekiej przyszłości uruchomić sprzedaż odzieży czarnej. Odzież tą chciałby prezentować klientom, zlecającym wykonanie usługi pogrzebowej. Równocześnie w lokalu zakupy mogłyby dokonywać i inne osoby, niezwiązane z Wnioskodawcą umowami zorganizowania pogrzebu. Działalność swoją Wnioskodawca prowadzi już kilkanaście lat i nie powstał u niego obowiązek ewidencjonowania przychodów przy zastosowaniu kas rejestrujących. W latach poprzednich podobnie jak do końca 2008r. Wnioskodawca korzystał ze stosownego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, zamieszczanego w kolejnych rozporządzeniach Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. W 2007r. udział obrotów z tytułu świadczenia usług pogrzebowych w obrotach ogółem firmy był wyższy niż 70%. Wnioskodawca nie jest podatnikiem rozpoczynającym świadczenie usług pogrzebowych po dniu 31 grudnia 2007r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, przy założeniu, że obroty ze sprzedaży usług pogrzebowych przekraczają (są niemniejsze niż) 70% ogólnych obrotów firmy, obowiązek instalacji kas fiskalnych na Wnioskodawcy nie spoczywa. Usługi pogrzebowe są wymienione w poz. 30 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

W myśl § 2 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008r. czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.Stosownie zaś do § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Zgodnie z § 3 ust. 6 tego rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

  1. podatników, którzy przed dniem 1 lipca 2008 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
  2. podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 30 czerwca 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 30 czerwca 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 30 lipca 2007 r.

W poz. 30 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono usługi o symbolu PKWiU 90.03 usługi pogrzebowe i pokrewne - jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008r.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług pogrzebowych. W bardzo małym zakresie Wnioskodawca świadczy też usługi parkingowe, transportowe, przechowywania zwłok oraz wynajmu. Wnioskodawca zamierza także uruchomić sprzedaż odzieży czarnej na rzecz klientów zlecających wykonanie usługi pogrzebowej, jak również na rzecz innych osób, niezwiązanych z umowami zorganizowania pogrzebu. Działalność prowadzona jest od kilku lat i nie powstał u Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania przychodów przy zastosowaniu kas rejestrujących. W 2007 roku udział obrotów z tytułu świadczenia usług pogrzebowych w obrotach ogółem był wyższy niż 70%.Analizując powyższe tut. organ pragnie zauważyć, że sprzedaż odzieży czarnej, którą Wnioskodawca planuje uruchomić w przyszłości nie mieści się w pojęciu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 93.03. Usługi pogrzebowe i pokrewne. Zatem obrotu z tego tytułu nie należy wliczać do obrotu z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 30 załącznika, wymienionego w § 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie zwolniony do dnia 31 grudnia 2008r. z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących, o ile będzie spełniony warunek określony przepisem § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, tj. jeżeli w pierwszym półroczu 2008r. udział obrotów z tytułu sprzedaży usług pogrzebowych i pokrewnych w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach