Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozpo... - Interpretacja - IBPP2/443-153/08/JCi/KAN-1742/02/08

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.05.2008, sygn. IBPP2/443-153/08/JCi/KAN-1742/02/08, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. j., przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2008r. (data wpływu 20 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność, której przedmiotem jest handel hurtowy i detaliczny produktami spożywczymi. Wnioskodawca sprzedaje towary nabywcom hurtowym, z którymi ma zawarte umowy określające warunki współpracy. Umowy te wskazują, że Wnioskodawca jest zobowiązany do przekazania na rzecz nabywców premii pieniężnych, liczonych od zrealizowanego określonego obrotu netto towarami Wnioskodawcy w okresie obowiązywania tych umów. Jedynym warunkiem koniecznym do spełnienia w celu uzyskania wspomnianej premii jest zakup od Wnioskodawcy towarów na ustalonym poziomie przekraczającym ustalony próg wartości. Wypłacana premia pieniężna nie jest świadczeniem związanym z konkretną transakcją handlową, a przyznana jest nabywcy jedynie za spełnienie ww. warunku.

Rozliczenie i wypłata premii pieniężnej następuje z końcem okresu rozliczeniowego na podstawie faktur wystawionych przez Wnioskodawcę. Na wysokość premii oraz jej przyznanie nie mają wpływu jakiekolwiek inne przesłanki poza zrealizowaniem zakupu towarów ponad ustaloną wartość. W szczególności uzyskanie premii nie jest uzależnione od świadczenia przez nabywcę dodatkowych usług, powstrzymania się od dokonania czynności, tolerowania zachowań lub niedokonywania zakupów od innych dostawców towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W przypadku stwierdzenia, iż premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy, na podstawie jakiego dokumentu księgowego należy rozliczać kwoty pieniężne przekazywane przez Wnioskodawcę tytułem premii pieniężnych?

Pomiędzy stronami istnieje stosunek zobowiązaniowy, który polega na świadczeniu usługi za wynagrodzeniem, w którym odpłatność usługi została określona jako procent wartości zamówień. Usługobiorcą jest Wnioskodawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez zachęcenie nabywców do zakupu towarów od niego, a nie od innego dostawcy. Usługodawcą jest nabywca towarów realizujący na określonym poziomie zakupy u Wnioskodawcy.

Jeśli nabywcy spełnią określone w umowie dotyczącej wzajemnej współpracy warunki, to Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty im umówionej premii pieniężnej. Zapłata premii uzależniona jest zatem jedynie od określonego zachowania nabywcy, polegającego na realizacji odpowiednio dużego wolumenu zakupów.

Wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna nie ma charakteru dobrowolnego, lecz zależy od określonego zachowania nabywców, którzy realizując wolumen zakupów, mają bezpośredni wpływ na wysokość premii. Strony łączy zatem reakcja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę nie są powiązane z konkretnymi dostawami, nie obniżają obrotu, a zatem nie mogą być traktowane jako rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy uznać, iż premie pieniężne przyznane nabywcy za spełnienie określonych warunków (odpowiednich zachowań) to wynagrodzenie za świadczenie usług przez nabywcę towarów wg przepisów o podatku od towarów i usług a zatem premie te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.

Zatem w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Z kolei w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu, w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że udzielenie premii pieniężnej uzależnione jest od zrealizowania określonego obrotu netto towarami Wnioskodawcy w okresie obowiązywania umów określających warunki współpracy. Jedynym warunkiem koniecznym do spełnienia w celu uzyskania wspomnianej premii jest zakup od Spółki towarów na ustalonym poziomie przekraczającym ustalony próg wartości. Rozliczenie i wypłata premii pieniężnej następuje z końcem okresu rozliczeniowego na podstawie faktur. A zatem premia nie jest związana z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od konkretnego zachowania nabywcy. W tym wypadku wypłacona premia stanowi rodzaj wynagrodzenia dla kontrahentów za świadczone na rzecz Spółki usługi. Zatem pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, podlegających opodatkowaniu według stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT. W myśl bowiem art. 41 ust. 13 ww. ustawy o podatku od towarów i usług towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W świetle powyższego Wnioskodawca jest obowiązany z tytułu świadczonej usługi, za którą otrzymuje wynagrodzenie (w postaci premii pieniężnej) do wystawienia faktury VAT, stwierdzającej dokonanie sprzedaży, zgodnie z art. 106 ustawy o VAT.

W myśl art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wobec przedstawionego wyżej stanowiska tutejszego organu, iż opisane we wniosku premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług, drugie z postawionych przez Wnioskodawcę pytań, a mianowicie w przypadku stwierdzenia, iż premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy, na podstawie jakiego dokumentu księgowego należy rozliczać kwoty pieniężne przekazywane przez Wnioskodawcę tytułem premii pieniężnych, należy uznać za bezprzedmiotowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43 - 300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach