
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oddania w nieodpłatne użyczenie gruntów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oddania w nieodpłatne użyczenie gruntów.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Zakład w L. nieodpłatnie użytkował grunty będące własnością Gminy, po których przebiegają sieci ciepłownicze. Zakład był zakładem budżetowym i w związku z nieodpłatnym przekazaniem gruntów przez Gminę, Gmina była nieopodatkowana podatkiem od towarów i usług od wyżej wymienionego użyczenia.
Od nabycia tych gruntów Gminie nie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem miało ono miejsce w okresie, w którym Gmina nie była podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zakład został zlikwidowany i przekształcony w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ze 100% udziałem Gminy. Gmina nadal użycza nieodpłatnie grunty, pod którymi przebiega sieć ciepłownicza.
Obecnie Zakład, który od 2008 r. funkcjonuje pod nazwą L Sp. z o.o., jest prywatyzowany - nastąpi sprzedaż 100% udziałów spółki. Nowy właściciel L jest spółką, gdzie większościowy udział ma inwestor prywatny, a mniejszościowy samorząd.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie .
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nieodpłatne świadczenie usług traktuje się jako podlegające opodatkowaniu, jeżeli spełnione są dwa warunki:
- świadczone usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa ,
- podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części .
W związku z tym, iż Gminie przy nabyciu gruntów oddanych w nieodpłatne użyczenie nie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nieodpłatne użyczenie gruntów L Sp. z o.o. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Według zapisu ust. 2 tego artykułu, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.
Z powyższych zapisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne przy łącznym spełnieniu następujących warunków: świadczone usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami (w całości lub części). Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W rozpatrywanej sprawie Gmina użycza nieodpłatnie L Sp. z o.o. grunty, pod którymi przebiega sieć ciepłownicza. W celu ustalenia zasad opodatkowania tej czynności podatkiem od towarów i usług niezbędne jest stwierdzenie, czy zachodzą przesłanki, o których mowa w powołanym powyżej art. 8 ust. 2 ustawy, a więc czy dokonanie czynności użyczenia gruntów jest związane z przedmiotem działalności Wnioskodawcy, oraz czy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towaru związanego z tą czynnością, w całości lub w części. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nie wystąpiły przesłanki, o których mowa wyżej, gdyż Gmina użycza grunty, przy nabyciu których nie przysługiwało Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego (nabycie nastąpiło w okresie, kiedy Gmina nie była podatnikiem podatku od towarów i usług). Brak odpłatności świadczonej usługi oraz okoliczność braku prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych gruntów powodują, że oddanie gruntu w nieodpłatne użytkowanie L Sp. z o.o. nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
