Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządz... - Interpretacja - ITPP1/443-115A/08/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.04.2008, sygn. ITPP1/443-115A/08/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia własności lokalu na rzecz członka spółdzielni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia własności lokalu na rzecz członka spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa posiada kilka lokali mieszkalnych, które zostały zasiedlone po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. Wtedy też zostały ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawa do tych lokali. Po dniu 30 kwietnia 2004 r. zostały ponownie ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawa do w/w lokali, ponieważ poprzednie prawa wygasły, np. na skutek śmierci członka Spółdzielni. Osoby, na rzecz których zostały ustanowione nowe lokatorskie prawa do lokali nie wnosiły do Spółdzielni wkładu mieszkaniowego. Wkłady odziedziczyły na mocy wyroku sądu. Osoby posiadające opisane lokatorskie prawa do lokali mieszkalnych złożyły do Spółdzielni wnioski o przekształcenie swoich lokatorskich praw w odrębną własność.

Spółdzielnia ma obowiązek, na podstawie art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zawrzeć z członkiem Spółdzielni, na jego żądanie umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego wpłat określonych w powołanym art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Zgodnie z zapisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie ma potrzeby ani wyceny lokalu mieszkalnego ani waloryzacji wkładu mieszkaniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie .

Zdaniem Spółdzielni, przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu ustanowionego po raz kolejny po dniu 30 kwietnia 2004 r. ale zasiedlonego po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. nie będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ustawy o podatku od towarów i usług.

Budowa lokali mieszkalnych, ich pierwsze zasiedlenie oraz ustanowienie spółdzielczych lokatorskich praw do lokali, po raz pierwszy miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r. czyli w okresie, w którym spółdzielnie mieszkaniowe nie były objęte przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Spółdzielnia w związku z budową lokali mieszkalnych oraz w związku z ustanowieniem praw do tych lokali nigdy nie odliczała podatku naliczonego, ani też nie występował w Spółdzielni podatek należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

W treści art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca postanowił, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Jednakże, z zapisu art. 153 ust. 2 cytowanej ustawy wynika, iż przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa i zasiedlenie lokalu mieszkalnego, w odniesieniu do którego członek Spółdzielni złożył wniosek o przeniesienie na niego własności lokalu tego prawa w prawo odrębnej własności, miało miejsce przed dniem 1 maja 2004 r.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz uwzględniając powołane unormowania należy stwierdzić, iż czynność przeniesienia na rzecz członka spółdzielni własności lokalu, nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy