Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporząd... - Interpretacja - ITPP2/443-211/08/JK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2008, sygn. ITPP2/443-211/08/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2007 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi ultradźwiękowego pomiaru grubości ścian kadłuba statku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony dnia 10 marca 2008 r. oraz 24 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi ultradźwiękowego pomiaru grubości ścian kadłuba statku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka wykonuje badania i analizy techniczne (PKD 74.30.1). Przedsiębiorstwo, które zajmuje się remontami statków złożyło Spółce zlecenie na wykonanie ultradźwiękowego pomiaru grubości ścian kadłuba statku stojącego na wodzie. Przedsiębiorstwo remontowe zasugerowało, że wykonanie tych prac może być opodatkowane stawką 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonywane przez Spółkę badanie jest podstawą do określenia zakresu remontów badanego statku lub do odstąpienia od prac remontowych. W uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazano, że świadczone przez Spółkę usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.30.1 Usługi w zakresie badań i analiz technicznych. Informację tą podano w oparciu o uzyskaną w tym zakresie odpowiedź z Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę zakres wykonanych prac nie ma podstaw do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% lecz właściwą jest stawka podstawowa w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W rozumieniu art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (.....).

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy stawkę podatku w wysokości 0 proc. stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich części składowych. Ponadto w rozumieniu art. 83 ust. 2 powołanej ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 proc. podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Powołana ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęć wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 15 dlatego należy odnieść się do ich definicji słownikowych. Według Współczesnego słownika języka polskiego (Bogusław Dunaj, Warszawa 2007 r.) remont to zespół czynności, w wyniku których przywraca się sprawność, wartość jakiegoś obiektu, urządzenia. Przebudowa to dokonywanie zmian w budowie czegoś, przebudowywanie, przekształcenie, zmiana dotychczasowej postaci, ulepszanie. Konserwacja natomiast zdefiniowana została jako czynności i zabiegi mające na celu zachowanie i przedłużenie wartości użytkowej lub estetycznej czegoś, konserwowanie.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wykonywane przez Spółkę badania ultradźwiękowe kadłuba statku mają charakter ekspertyzy, która będzie decydująca jeżeli chodzi o ewentualny zakres i charakter przyszłych prac, które zostaną podjęte. Wykonane czynności mogą jednak przesądzić także i o tym, że jakiekolwiek prace dotyczące kadłuba statku nie zostaną przeprowadzone. Mając na uwadze powołane definicje Spółka przedstawiła prawidłowe stanowisko w sprawie twierdząc, że wykonane przez nią prace nie mają charakteru remontu, przebudowy, a także konserwacji jednostek pływających w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy. Wykonane ekspertyzy pośrednio mogą się wiązać z przebudową, konserwacją lub remontem, natomiast nie są to usługi mieszczące się w zakresie pojęciowym tych definicji (słów), dlatego wykonane czynności nie uprawniają Spółki do zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej w wysokości 0% na podstawie ww. przepisu.

Ponadto należy zauważyć, że również inne przepisy ustawowe oraz rozporządzeń wykonawczych nie przewidują dla usług oznaczonych symbolem PKWiU 74.30.1 możliwości zastosowania stawki 0% (lub innych stawek obniżonych), dlatego też zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy podlegają one opodatkowaniu w stawce 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy