Dotyczy odliczania podatku naliczonego przy zakupie motocykli oraz korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży używan... - Interpretacja - IPPP1-443-1116/10-4/BS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.01.2011, sygn. IPPP1-443-1116/10-4/BS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Dotyczy odliczania podatku naliczonego przy zakupie motocykli oraz korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży używanych motocykli.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14.10.2010 r. (data wpływu 02.11.2010 r.), uzupełnionym w dniu 12.01.2011 r. (data wpływu 17.01.2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30.12.2010 r. (skutecznie doręczone w dniu 05.01.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczania podatku naliczonego przy zakupie motocykli oraz korzystania ze zwolnienia od podatku w przypadku sprzedaży używanych motocykli - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.11.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczania podatku naliczonego przy zakupie motocykli oraz korzystania ze zwolnienia od podatku w przypadku sprzedaży używanych motocykli.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 10.01.2011 r., złożonym w dniu 12.01.2011 r. (data wpływu 17.01.2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 30.12.2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik zamierza nabywać środki trwałe - motocykle, które mają służyć czynnościom opodatkowanym tj. łatwiejszego dotarcia do klienta. Podatnik zamierza używać tych środków trwałych w prowadzonej działalności przez okres dłuższy niż 6 miesięcy.

Po upływie tego czasu zamierza sprzedawać motocykle.

Przy zakupie podatnik uważa, że będzie miał prawo do odliczenia 60% wartości podatku naliczonego jednak nie więcej niż 6 tyś. zł od jednego motocykla, natomiast sprzedaż korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1, pkt 2 jako sprzedaż towarów używanych.

Obecnie funkcjonują dwa stanowiska, które reprezentowało część sądów administracyjnych a mianowicie:

  1. że przy zakupie motocykli obowiązuje ograniczenie kwoty podatku naliczonego do 60%, nie więcej niż 6000,00 zł (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT),
  2. że motocykle nie są pojazdami samochodowymi w rozumieniu VAT, że ograniczenia nie dotyczą motocykli.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przy zakupie motocykla obowiązuje ograniczenie podatku naliczonego do 60% nie więcej niż 6000,00 zł, a sprzedaż korzysta ze zwolnienia, czy ograniczenie to nie dotyczy motocykli...

  • Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości czy też w kwocie 60% nie więcej niż 6000,00 zł...
  • Czy odliczając kwotę podatku w wysokości 60% oraz używając tych środków trwałych przez okres dłuższy niż 6 miesięcy, Wnioskodawca przy sprzedaży będzie mógł skorzystać ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust.1 pkt 2...

    Pytanie oznaczone nr 1 zostało sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 10.01.2011 r. (data wpływu 17.01.2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku na wezwanie Organu z dnia 30.12.2010 r.

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów działalności opodatkowanej podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 127, natomiast w myśl ust. 3 cyt. artykułu w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonego w fakturze nie więcej jednak niż 6000,00 zł.

    Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęcia pojazdu samochodowego, a więc należy odnieść się do definicji określonej w art. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 105, poz.908 ze zm.). Zgodnie z art. 33 cyt. ustawy pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. Natomiast w myśl art. 2 pkt 45 powołanej ustawy motocykl to pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy.

    Według oceny podatnika zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% nie więcej niż 6000,00 zł. W tym przypadku podatnikowi przy zakupie przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% wartości podatku wskazanego w fakturze jednak nie więcej niż 6000,00 zł.

    W przypadku sprzedaży środka trwałego, który był użytkowany przez okres dłuższy niż 6 miesięcy, według oceny podatnika może on skorzystać ze zwolnienia. Wynika to z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia MF w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten zwalnia od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu ustawy o VAT. W przedstawionej sytuacji warunek jest spełniony, mimo że częściowo nastąpi odliczenie VAT od zakupu motocykla, to na potrzeby ustalenia sprzedaży przyjmuje się że zwolnienie przysługuje na zasadzie wyjątku.

    Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 10.01.2011 r. (data wpływu 17.01.2011 r.) Wnioskodawca dodał, iż w świetle obowiązujących przepisów o podatku od towarów i usług Spółka przy zakupie motocykli odliczała 60% podatku VAT nie więcej jednak niż 6000,00 zł, natomiast przy sprzedaży motocykle te w rozumieniu ustawy o VAT są towarami używanymi i będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

    Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

    Natomiast na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2011 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca nie więcej jednak niż 6.000 zł.

    Zgodnie z art. 1 pkt 11 lit. b ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. 247, poz. 1652), zwanej dalej ustawą zmieniającą, w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w art. 86 uchylono ust. 3 7a.

    Jednocześnie, w okresie od dnia 01.01.2011 r. do 31.12.2012 r. uchylone przepisy regulujące odliczenie podatku naliczonego od nabycia i eksploatacji pojazdów, o których mowa powyżej zastąpione zostały przez art. 3 6 powołanej wyżej ustawy zmieniającej.

    Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy zmieniającej w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

    Ustawa zmieniająca nie definiuje pojęcia pojazdu samochodowego. Jednakże w art. 3 ust. 2 ustawy zmieniającej ustawodawca określając pojazdy specjalne odsyła do przepisów prawa o ruchu drogowym. Oznacza to, iż dla potrzeb prawa podatkowego nie mogą być formułowane odrębne definicje, jeśli uprzednio zostały zdefiniowane w innych ustawach właściwych dla tego rodzaju zagadnień.

    Zgodnie z art. 2 pkt 33 z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) cytowanej ustawy pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, natomiast w art. 2 pkt 45 powołanego przepisu określono, że motocykl jest pojazdem samochodowym jednośladowym lub z bocznym wózkiem wielośladowym.

    W świetle powyższego uznać należy, iż obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. ograniczenia wynikające z art. 3 ustawy zmieniającej mają również zastosowanie do motocykli z uwagi na fakt, iż motocykle uznane są za pojazdy samochodowe.

    Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabywać środki trwałe - motocykle, które mają służyć czynnościom opodatkowanym tj. łatwiejszemu dotarciu do klienta.

    Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przy zakupie będzie miał prawo do odliczenia 60% wartości podatku naliczonego jednak nie więcej niż 6.000 zł od jednego motocykla.

    Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, w świetle powołanych wyżej przepisów prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy w przypadku nabycia motocykli, o których mowa we wniosku po dniu 1 stycznia 2011 r. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w ograniczonym zakresie, tj. 60% kwoty określonej w fakturze nie więcej jednak niż 6.000 zł, przy założeniu, że będące przedmiotem zapytania motocykle wykorzystywane będą wyłącznie w działalności gospodarczej i nie wystąpią wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odliczania podatku VAT przy zakupie motocykli należało uznać za prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez odpłatną dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Jednocześnie wskazać należy, iż ustawa z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zmieniła m. in. ustawę o VAT.

    Stosownie do art. 19 pkt 5 powołanej powyżej ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wprowadzono m. in. następującą zmianę: po art. 146 dodano art. 146 a pkt 1, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

    Zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. I tak w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Przez towary używane w myśl art. 43 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

    Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości stanowiącej 60 % kwoty podatku:

    1. określonej w fakturze lub
    2. wynikającej z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy, lub
    3. należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub
    4. należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca

    - nie więcej jednak niż 6 000 zł, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy.

    Powołane powyżej przepisy uzależniają zatem, zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług dla dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych od spełnienia dwóch przesłanek, tj. od przysługującego podatnikowi prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu jak również od tego czy samochody i inne pojazdy samochodowe można uznać za towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy.

    Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza używać środków trwałych - motocykli w prowadzonej działalności które mają służyć czynnościom opodatkowanym, przez okres dłuższy niż 6 miesięcy. Po upływie tego czasu zamierza sprzedawać motocykle.

    Z przeprowadzonej powyżej analizy przepisów regulujących zasady odliczania podatku naliczonego wynika, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych motocykli w wysokości stanowiącej 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej niż 6000 zł. od jednego motocykla.

    Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy stwierdzić, iż w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę motocykli, o których mowa we wniosku, w odniesieniu do których przy ich nabyciu przysługiwało Stronie prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, są spełnione warunki do uznania przedmiotowych motocykli za towar używany w rozumieniu powołanego wyżej art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, w konsekwencji sprzedaż taka korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla transakcji sprzedaży przedmiotowych motocykli uznać należało za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie odliczania podatku naliczonego przy zakupie motocykli oraz zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży używanych motocykli. Rozstrzygnięcie dotyczące stanu faktycznego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług przy sprzedaży używanych motocykli zawarte zostało w odrębnej interpretacji nr IPPP1-443-1116/10-5/BS.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Referencje

    IPPP1-443-1116/10-5/BS, interpretacja indywidualna

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie