POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-70-1-GK/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.10.2006, sygn. PP/443-70-1-GK/06, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla robót polegających na wykonawstwie sieci kanalizacyjnej przedstawione w piśmie z dnia 24 sierpnia 2006 r., jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 24 sierpnia 2006 r. ( złożonym w tut. Urzędzie dnia 24 sierpnia 2006 r.), Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Jednostka jako lider konsorcjum zawarła w grudniu 2005 roku kontrakt z Gminą X, którego przedmiotem jest wykonanie 7 odcinków sieci kanalizacyjnych oraz w miesiącu marcu 2006 r. kontrakt na wykonanie kolejnych 11 odcinków sieci kanalizacyjnych i magistrali wodociągowej. Do kontraktów dołączona jest dokumentacja projektowa i kosztorysowa opracowana przez zamawiającego. Wartość umowna kontraktów jest wartością brutto. Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wskazał części zamówienia, dla których należy naliczyć 7% VAT oraz części dla których należy naliczyć 22% VAT. Na podstawie dokumentacji projektowej zostały wyodrębnione przykanaliki do budynków niemieszkalnych i dla tej części przyjęto w całości stawkę podatku 22% oraz wyodrębniono przykanaliki dla budynków mieszkalnych, przyjmując dla tej części stawkę podatku w wysokości 7%. Natomiast dla sieci głównej wraz ze studniami, pompowniami i pozostałymi elementami wspólnymi za podstawę rozdziału robót do opodatkowania stawką podatku w wysokości 7% bądź 22% przyjęto procentowy udział zużycia wody za 2004 r., jako rok bazowy. Natomiast procent udziału kosztów ogólnych dla robót opodatkowanych odpowiednio stawką podatku w wysokości 7% i 22% przyjęto średnią ważoną, biorąc pod uwagę zwaloryzowane koszty inwestorskie oraz procentowy rozbiór wody za 2004 r.

Spółka zadała pytanie czy przyjęto prawidłowy sposób ustalenia struktury robót opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% i 22%.

W opinii Podatnika powyższe wyliczenia należy uznać za prawidłowe.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Natomiast zgodnie z dalszymi ustępami ww. art. 146, tj. ust. 2 i 3 przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego, natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Bezspornym jest, iż budowa sieci kanalizacyjnej związana z budownictwem mieszkaniowym została wymieniona przez ustawodawcę w powołanym art. 146 ust. 3 pkt 3 ustawy. Jednakże w opinii tut. organu podatkowego z opodatkowania podatkiem VAT w wysokości 7% może korzystać tylko ta część robót, która jest związana z budownictwem mieszkaniowym, natomiast w przypadku robót związanych zarówno z budownictwem mieszkaniowym jak i pozostałymi budynkami należy dla zastosowania właściwej stawki podatku wydzielić tę część, która związana jest z obsługą wyłącznie budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Dopuszczalną metodą określenia proporcji w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym może być zaproponowany przez Spółkę procentowy udział zużycia wody w budynkach budownictwa mieszkaniowego w stosunku do całkowitego zużycia wody w obiektach objętych przyłączeniem zarówno dla całości inwestycji jak i poszczególnych faktur za częściowe wykonanie prac.

Natomiast w zakresie robót, które można przyporządkować poszczególnym rodzajom budownictwa należy, jak słusznie twierdzi Spółka, zastosować w całości stawki podatku w wysokości 7% (dla robót związanych z budownictwem mieszkaniowym) oraz w wysokości 22% (dla robót związanych z budownictwem niemieszkaniowym).
Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opolski Urząd Skarbowy