POSTANOWIENIE - Interpretacja - VI/443-91/06/JD

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.06.2006, sygn. VI/443-91/06/JD, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 20.03.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 22.03.2006 r.), uzupełnionego pismem, które wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 19.06.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie uznania za import usług czynności (usługi zarządzania), z tytułu której Spółka dokonuje wypłaty wynagrodzenia prezesowi zarządu - obywatelowi Holandii, posiadającemu miejsce zamieszkania w Hiszpanii oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od importu przedmiotowych usług, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Prezes zarządu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Podatnika) jest obywatelem Holandii, posiadającym miejsce zamieszkania w Hiszpanii. Świadczy on na rzecz Spółki, na mocy powołania przez zgromadzenie wspólników, usługi zarządzania sklasyfikowane jako "doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania" mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.1 - głównie z Hiszpanii, okresowo w Rzeczypospolitej Polskiej. Od marca 2006 r. na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników, potwierdzonej aktem notarialnym, Spółka wypłaca prezesowi zarządu wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji. Uchwała zgromadzenia wspólników nie tworzy stosunku prawnego pomiędzy Spółką a usługodawcą, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT - określa wynagrodzenie, lecz nie zawiera warunków wykonania oraz nie określa odpowiedzialności Spółki wobec osób trzecich. Podatnik wykonuje czynności opodatkowane stawką podatku w wysokości 22 %.

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy wypłacone wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez prezesa usług zarządzania stanowi w konsekwencji zastosowania art. 27 ust. 4 ustawy o VAT import usług oraz czy kwota podatku należnego od przedmiotowego importu usług stanowi kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Podatnika wynagrodzenie (i w konsekwencji czynność wykonywana przez prezesa) stanowi import usług podlegający opodatkowaniu stawką podatku 22 % na terytorium kraju oraz powinien on wystawić fakturę wewnętrzną dokumentującą tę czynność, a zawarta w fakturze kwota podatku należnego stanowi kwotę podatku naliczonego.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik wypłaca prezesowi zarządu wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji. Prezes zarządu jest obywatelem Holandii, posiadającym miejsce zamieszkania w Hiszpanii. Świadczy on na rzecz Spółki usługi zarządzania sklasyfikowane jako "doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania" mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.1 - głównie z Hiszpanii, okresowo w Rzeczypospolitej Polskiej. Pomiędzy Spółką a usługodawcą brak jest stosunku prawnego, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Podatnik wykonuje czynności opodatkowane stawką podatku w wysokości 22 %.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28.

Od zasady ogólnej zostały wprowadzone pewne odstępstwa, gdzie w niektórych przypadkach miejsce świadczenia może być uzależnione od miejsca faktycznego świadczenia tych usług, od rodzaju lub przedmiotu związanego ze świadczonymi usługami, czy też od nabywcy danej usługi i jego siedziby. Do katalogu wyjątków należą m.in.: usługi związane z nieruchomościami, usługi transportowe, usługi, które są opodatkowane w miejscu ich faktycznego świadczenia oraz ściśle określone usługi niematerialne.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 89 poz. 844 ze zm.), na potrzeby podatku od towarów i usług rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej

Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42 poz. 264 ze zm.) obowiązuje do dnia 31 grudnia 2006 r.

Podatnik sklasyfikował przedmiotowe usługi w grupowaniu PKWiU 74.1 "Usługi prawnicze, rachunkowo - księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania".

Zgodnie z przepisami art. 27 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT w przypadku usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1), świadczonych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

A zatem należy stwierdzić, że świadczenie przedmiotowych usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania na podstawie art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu w miejscu, gdzie nabywca usługi (Podatnik) posiada siedzibę - na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez "import usług" rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 (tj. usługobiorca usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju). Dla usług określonych w art. 27 ust. 3 ustawy o VAT podatnikiem jest w każdym przypadku usługobiorca (art. 17 ust. 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

W myśl art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 - 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Jednakże wyłączenie objęte przywołanym powyżej przepisem art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym - nie zostały bowiem spełnione przesłanki, o których mowa w tym punkcie - brak odpowiedniego stosunku prawnego pomiędzy Podatnikiem a usługodawcą.

A zatem należy stwierdzić, iż czynności wykonywane przez prezesa zarządu nie stanowią w świetle przepisów art. 15 ust. 3 ustawy o VAT - na co jednoznacznie wskazuje przedstawiony stan faktyczny (prezes zarządu nie jest związany ze Spółką stosunkiem prawnym co do warunków wykonywania świadczonych usług oraz odpowiedzialności z tego tytułu Spółki wobec osób trzecich) - czynności, których nie uznaje się za samodzielną działalność gospodarczą i z tego tytułu ich wykonawca wypełnia definicję podatnika podatku od towarów i usług. Skutkiem tego wykonywane czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz zaistniały stan faktyczny tut. Organ stwierdza, iż świadczenie przez osobę fizyczną zamieszkałą w Hiszpanii (mającą status podatnika) tzw. usług niematerialnych, których katalog został zawarty w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, na rzecz podatnika polskiego, dla których miejscem świadczenia jest terytorium RP, stanowi import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o VAT. Natomiast podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tego tytułu jest usługobiorca - Podatnik.

Tut. Organ zauważa, iż stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT Podatnik ma obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną dokumentującą wykonanie w/wym. usługi. W myśl bowiem cytowanego przepisu w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Biorąc pod uwagę powyższe, oraz wobec faktu wykonywania przez Podatnika wyłącznie czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 22 %, należy stwierdzić, iż przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego od importu przedmiotowych usług na zasadach ogólnych.

Pomorski Urząd Skarbowy