Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tj. z 2... - Interpretacja - PP3/4430/26/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.04.2006, sygn. PP3/4430/26/2006, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tj. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Jednostkę we wniosku z dnia 17.01.2006r. (data wpływu do urzędu 18.01.2006r.) uzupełnionym pismem z dnia 20.03.2006r. (wpływ do tut. Urzędu - 21.03.2006r.) oraz pismem z dnia 13.04.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług na usługi naukowo-badawcze jest prawidłowe.

W dniu 18.01.2006r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach wpłynął wniosek uzupełniony pismem z dnia 20.03.2006r. (wpływ do tut. Urzędu - 21.03.2006r.) oraz pismem z dnia 13.04.2006r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Zgodnie z przedstawionym w piśmie stanem faktycznym Zakład "X" świadczy usługi naukowo - badawcze, w szczególności:

krajowe wieloletnie projekty badawcze (granty) własne, rozwojowe, promotorskie, zamawiane i specjalne,

zagraniczne wieloletnie projekty badawcze realizowane w ramach Projektów Ramowych Unii Europejskiej,

zagraniczne zlecenia i umowy na wykonanie usług naukowo-badawczych (zawieranych bezpośrednio pomiędzy placówką naukową a zagranicznym podmiotem zlecającym),

bieżącą działalność statutową,

Za wykonywane prace naukowo-badawcze Zakład dostaje dotacje na finansowanie bieżącej działalności jednostki, na cele inwestycyjne, dotacje własne - granty otrzymane na podstawie decyzji Ministra Edukacji i Nauki.

Zdaniem Podatnika usługi ww. oraz dotacje związane z działalnością naukowo-badawczą świadczonych na rzecz społeczeństwa nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, natomiast usługi naukowo-badawcze świadczone na rzecz krajowych i zagranicznych osób prawnych lub osób fizycznych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dokonując oceny prawnej stanowiska pytającego według stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku, tutejszy organ podatkowy stwierdza j.n.:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o których mowa w tym przepisie, rozumie się co do zasady każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy (art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym czynności wymienione w pkt 1-3 tego przepisu).

Przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa wyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.

Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z prowadzaniem badań naukowych, prac rozwojowych itp. stanowią świadczenie usług w rozumieniu ww. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług może być dokonane na podstawie analizy umów dotyczących konkretnego stanu faktycznego.

Jeśli z zawartych umów na wykonanie usług naukowo - badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r. świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W sytuacji natomiast gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego (czy podmiotu polskiego czy zagranicznego), który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo - badawczych, wówczas czynność taką należy uznać zaświadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i opodatkować stawką podatku VAT 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT.

Zgodnie z § 41f Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zmianą z dnia 29.12.2005r. ogłoszoną w Dz. U. Nr 266, poz. 2239) zwalnia się od podatku VAT nie dłużej jednak niż do dnia 31.12.2007r. usługi naukowo-badawcze (PKWiU), które do dnia 31.12.2005r. korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku VAT.

Zwolnienie to ma jednak zastosowanie w odniesieniu do usług świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19.09.2005r. bez uwzględniania ich zmian po tym dniu oraz pod warunkiem, że umowa taka została zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31.01.2006r.

W przypadku, gdy podmiot świadczący usługę naukowo- badawczą uzyska środki, które stanowią część lub całość np. dopłaty do ceny (kwoty należnej) za usługę, kwoty tej dopłaty (uwzględniając brzmienie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) wchodzą u podatnika świadczącego usługę do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (lub zwolnieniu) według stawki właściwej dla świadczenia którego dotyczą. Natomiast dotacje na ogólną działalność podatnika nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

W związku z powyższym prawidłowe jest stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 17.01.2006r.

Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 § 2 ust.1 Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę; odpowiedzi udzielono w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku.

Przedstawiona interpretacja, zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach