Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 113 ... - Interpretacja - US PP 443/2/06

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.01.2006, sygn. US PP 443/2/06, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 113 ust. 1 i ust. 11 i art. 96 ust. 12 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5.01.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącej możliwości powrotu do zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Pan W W prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług geodezyjno-kartograficznych od roku 1985. Podatnikiem VAT jest od miesiąca listopada 2001 r., czyli od ponad 4 lat. W chwili obecnej (rok 2006) chciałby skorzystać ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. W latach 2004 i 2005 osiągnięty przez Niego obrót nie przekroczył dopuszczalnych limitów.Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy możliwym jest w Jego sytuacji powrót do zwolnienia podmiotowego.Zdaniem Podatnika w roku 2006 ma On prawo powrotu do zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług ponieważ jest podatnikiem VAT od ponad 4 lat a Jego obrót za rok 2005 nie przekroczył dopuszczalnego limitu, czyli spełnia oba warunki określone w cyt. przepisie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT.

Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy podziela przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika :Zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Jak wynika z ust. 1 art. 113 ww. ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro.Zatem aby móc ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT wartość sprzedaży opodatkowanej nie może przekroczyć łącznie kwoty stanowiącej równowartość 10.000 euro w roku poprzedzającym rok, w którym przypada data ponownego wyboru zwolnienia, określonego w ww. art. 113 ust. 11. Powyższy warunek musi być spełniony także w odniesieniu do wartości sprzedaży osiągniętej w roku wyboru zwolnienia.W przypadku Podatnika rokiem poprzedzającym rok, w którym przypada data ponownego wyboru zwolnienia jest rok 2005. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że obrót osiągnięty w roku 2005 nie przekroczył dopuszczalnego limitu oraz, że od miesiąca, w którym wnioskodawca stał się podatnikiem VAT upłynął wymagany okres 3 lat. Podatnik nie wykonuje też czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Zatem w roku 2006 wnioskodawca może powrócić do zwolnienia podmiotowego.Ponadto informuje się, że podatnik, który podejmie decyzje o skorzystaniu z przysługującego mu na mocy art. 113 ust. 11 ustawy o VAT prawa ponownego zwolnienia od podatku od towarów i usług, obowiązany jest zgłosić te zmianę urzędowi skarbowemu składając w tym celu formularz VAT-R ze wskazaniem miesiąca, od którego zamierza skorzystać ze zwolnienia. Obowiązek ten wynika z przepisu art. 96 ust. 12, który stanowi, że jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Krośnie