POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-63-1/RS/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.11.2005, sygn. PP/443-63-1/RS/05, Drugi Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 19 września 2005 r. (doręczonego w dniu 20 września 2005 r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu

stwierdza, że

stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem z dnia 19 września 2005 r. (doręczonym dnia 20 września 2005 r.) podatnik zwrócił się z wnioskiem o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym. Podatnik prowadzi działalność gospodarczą i jest podatnikiem VAT czynnym. Otrzymał on faktury kosztowe dotyczące wykonania umów zlecenia z okresu od 1 maja 2004 r. do 31 sierpnia 2005 r. Pierwotnie były to rachunki, jednak po ukazaniu się pisma Ministerstwa Finansów zleceniodawca dokonał korekt i wystawił faktury. W związku z powyższym podatnik pyta czy jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z tych faktur.

Zdaniem podatnika przysługuje mu prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego ze wskazanych faktur w miesiącu ich otrzymania lub w miesiącu następnym.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m. in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4. W myśl natomiast art. 86 ust. 10 pkt 1 wskazanej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje - co do zasady - w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2- 4 oraz ust. 11, 12, 16, i 18.

Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wykonanie czynności na podstawie umów zlecenia - w zakresie, w jakim usługi te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym, a zatem stanowisko podatnika wyrażone w złożonym zapytaniu jest prawidłowe.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie z art. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (t. j. D. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania (żądania, wnioski, odwołania, zażalenia) i załączniki do podań, składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów tej opłaty zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1 i 2, części I załącznika opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, a od załącznika do podania 50 gr.

Drugi Urząd Skarbowy w Opolu