
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) art. 2 pkt 12, art. 146 ust.1 pkt 2 lit. a i b, ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Pana J K z dnia 17.08.2005 r. postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
Wnioskiem z dnia 17.08.2005 r., Pan J K zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości, między innymi naczelnik urzędu skarbowego na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Po przeprowadzeniu stosownego postępowania wyjaśniającego ustalono, że w odniesieniu do Wnioskodawcy spełnione są wymogi określone w cytowanym wyżej przepisie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
STAN FAKTYCZNY PRZEDSTAWIONY PRZEZ PODATNIKA Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Pan J K prowadzi firmę "D-S" świadczącą usługi w zakresie montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania i gazowej. PYTANIE PODATNIKAPodatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku z wnioskiem o udzielenie interpretacji w sprawie możliwości zastosowania jednolitej stawki podatku od towarów i usług, tj. stawki 7% w przypadku wymiany instalacji centralnego ogrzewania w budynku, którego 60% całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywane jest do celów mieszkalnych a 40% powierzchni wynajmowane jest na działalność handlową.STANOWISKO PODATNIKA W SPRAWIEPodatnik mając na uwadze przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30.12.1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlnych stoi na stanowisku, że wykonanie ww. instalacji w budynku, którego co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych uprawnia go do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% w stosunku do całości wykonywanych robót. OCENA PRAWNA STANOWISKA PODATNIKA Stosownie do treści przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), tj. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:
- #61607;
- robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
- obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.
Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą w myśl art. 146 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się roboty budowlane dotyczące zarówno inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej temu budownictwu, jak i remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast pod pojęciem "obiekty budownictwa mieszkaniowego" zgodnie z art. 2 pkt 12 powoływanej ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do grupowania 111- budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencja Prezydenta RP.
W związku z powyższym istotnym jest sklasyfikowanie remontowanego budynku wg stosownego symbolu PKOB, gdyż stawka podatku VAT jest odnoszona do rodzaju tego budynku jako całości. Zgodnie z zasadami klasyfikacyjnymi PKOB (zawartymi w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 30.12.1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), w przypadku obiektów budowlanych użytkowanych lub przeznaczonych do wielu celów klasyfikuje się je w jednej pozycji, zgodnie z ich głównym przeznaczeniem. Budynkami mieszkalnymi są obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Natomiast w przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Z podstawowych reguł metodycznych PKOB wynika, że o właściwej klasyfikacji statystycznej danego budynku przesądza jego główne, przeważające przeznaczenie. Jeżeli zatem remontowany przez Podatnika budynek w przeważającej części (60%) służy celom mieszkalnym, z przeznaczeniem mniejszej części (40%) na cele użytkowe, to budynek jako całość zaliczany jest do budynków mieszkalnych. Wykonywane w nim roboty remontowe będą zatem w całości podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki w wysokości 7%.Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe z przyczyn przedstawionych powyżej.Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.
Ponadto tut. Organ informuje, że: Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku i obowiązuje do zmiany przepisów. Z dniem zmiany przepisów traci swoją ważność. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
