
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Jednostki przedstawione w piśmie z dnia 27 lipca 2005r. znak FK/1416/2005 w sprawie opodatkowania usług związanych z rekreacją i sportem, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lipca 2005r. Jednostka złożyła w kancelarii tut. Urzędu pismo, w którym zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Stan faktyczny:
Jednostka jest zakładem budżetowym Gminy x, utworzonym na mocy uchwały Rady Miasta x z dnia 25 czerwca
1992r. nr XXXI/196/92. Prowadzi działalność określoną w statucie, w obiektach sportowo-rekreacyjnych przekazanych w zarząd, będących własnością Gminy x. Zadania statutowe dotyczą głównie świadczenia usług w zakresie kultury fizycznej, sportu, rekreacji i rehabilitacji ruchowej oraz wynajmu i dzierżawy tych obiektów. Jednostka z uwagi na fakt, że jest zakładem budżetowym nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Koszty swej działalności Jednostka pokrywa częściowo z przychodów własnych, tj. sprzedaży biletów wstępu (na baseny, lodowisko, halę sportową, saunę, siłownię itp.), usług hotelowych, wynajmu lub wydzierżawienia pomieszczeń i obiektów sportowych (hala, stadiony, korty, tereny rekreacyjne) innym podmiotom, które na własne ryzyko i rachunek prowadzą działalność sportowo-rekreacyjną na tych obiektach. Uzyskane w ten sposób środki finansowe nie pokrywają pełnej kwoty niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania jednostki. Jednocześnie wszelkie dochody jednostka przeznacza na realizację
celów statutowych.
Na tle tych okoliczności Jednostka sformułowała pytanie:
- Czy Jednostka może zastosować różne stawki podatku VAT w przypadku świadczenia usług polegających na udostępnianiu obiektów sportowych na cele komercyjne i niekomercyjne, a w szczególności:
- wynajmu hali sportowej, pływalni, lodowiska, kortów, stadionu itp. na rzecz osób fizycznych lub podmiotów gospodarczych na cele prowadzenia działalności rekreacyjno-sportowej, w konsekwencji czego najemca będzie uzyskiwał dochody z tytułu użytkowania obiektu sportowego m. in. w postaci opłat za udział w zajęciach, sprzedaży biletów wstępu, opłat z zamieszczonych na czas imprezy reklam - PKWiU 70.20.12 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym"
- wynajmu w celach komercyjnych obiektów sportowych na prowadzenie działalności nie związanej z kulturą fizyczną i sportem, tj. na koncerty, targi, festyny, imprezy wewnętrzne organizowane przez wynajmującego - PKWiU 70.20.12 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym"
- wynajmu obiektów sportowych dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą bądź podmiotów gospodarczych na cele związane z prowadzeniem działalności rekreacyjno-sportowej - PKWiU 92.61 "Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych"
- działalności sportowo-rekreacyjnej Jednostki polegającej na odpłatnym (bilety, karnety) udostępnieniu swoich obiektów - PKWiU 92.61 "Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych"
- działalności Jednostki polegającej na organizacji imprez sportowo rekreacyjnych - PKWiU 92.62.13 "Usługi związane z imprezami sportowymi
pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane"
Stanowisko Jednostki
Jednostka stoi na stanowisku, iż nie powinna uzależniać stawek podatku VAT w przypadku świadczenia usług polegających na udostępnianiu obiektów sportowych z przeznaczeniem na działalność komercyjną bądź niekomercyjną. Jednocześnie zdaniem Jednostki w odniesieniu do:
- usług opisanych w punkcie a) zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 22%
- usług opisanych w punkcie b) zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 22%
- usług opisanych w punkcie c) zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 7%
- usług opisanych w punkcie d) zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 7%
- usług opisanych w punkcie e) zastosowanie będzie miało zwolnienie od podatku VAT
Naczelnik
Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje:
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Z przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego wynika, iż świadczy ona usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 70.20.12 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym". Zastrzeżenia o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT nie mają zastosowania w przypadku świadczenia przedmiotowych usług. W związku z powyższym świadczone przez Jednostkę usługi wymienione w punkcie a i b będą podlegały opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 22%.
Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 ustawy VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT wymieniono usługi o symbolu PKWiU 92, wyłącznie usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:
- usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
- wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
- działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych,
- usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12
Tak więc ze zwolnienia z podatku VAT korzystają, wymienione w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, usługi związane z rekreacją i sportem (PKWiU ex 92) z wyłączeniem usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61) oraz wstępu na imprezy sportowe. Jednocześnie zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 4 do ustawy wymienione powyżej usługi związane z rekreacją i sportem zwolnione są z podatku VAT, ale wyłącznie w przypadku gdy świadczone są przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
Z przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego wynika, iż prowadzona działalność ma na celu administrowanie obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi stanowiącymi własność komunalną oraz organizowanie i upowszechnianie rekreacji ruchowej wśród mieszkańców miasta. Jednocześnie cały uzyskany dochód Jednostka przeznacza na realizację celów statutowych, co skutkuje spełnieniem warunku o którym mowa powyżej.
W związku z powyższym świadczone przez Jednostkę usługi wymienione w punkcie e), należące do grupowania PKWiU 92.62.13 "Usługi związane z imprezami sportowymi pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane" będą zwolnione od podatku VAT.
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji nr 158 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU 92.61 " Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych". W związku z powyższym usługi wymienione przez Jednostkę w punkcie c) i d) będą podlegały opodatkowaniu według stawki podatku VAT w wysokości 7%.
Tut. organ podatkowy podkreśla, iż
przedmiotowa interpretacja przepisów prawa podatkowego ma zastosowanie jedynie w przypadku właściwego zaklasyfikowania przez Jednostkę świadczonych usług pod odpowiedni symbol PKWiU, gdyż organ podatkowy nie posiada kompetencji w tym zakresie. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust 3 ustawy o VAT towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W przypadku wystąpienia wątpliwości co do prawidłowego zaklasyfikowania przez Jednostkę usług o których mowa w zapytaniu, należy zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29 - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych 93-176 Łódź, celem ustalenia prawidłowego symbolu PKWiU na wykonywane usługi.
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.
