POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV/443-255/IV/2005/JW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.08.2005, sygn. PV/443-255/IV/2005/JW, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 06.06.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 17.06.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia stawki podatku od towarów i usług dla robót budowlanych polegających na przebudowie budynku administracyjno ? biurowego wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalny wielorodzinny

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik jest właścicielem nieruchomości, na którą składają się trzy działki oraz budynek administracyjno-biurowy. W dniu 11 lutego 2005r. Podatnik otrzymał decyzję Urzędu Miasta - Wydział Architektoniczno-Budowlany o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwoleniu na budowę: przebudowa budynku administracyjno-biurowego wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalny wielorodzinny.

W dniu 26 kwietnia 2005r. Podatnik podpisał umowę z wykonawcą budowlanym, której przedmiotem jest przebudowa budynku wraz ze zmianą sposobu użytkowania z administracyjno-biurowego na mieszkalny wielorodzinny oraz przebudowa istniejącej infrastruktury technicznej.

Zakres prac obejmuje:

  • prace przygotowawcze i porządkowe, prace wyburzeniowe,
  • stan surowy, dach, prace murarskie,
  • przyłącza do budynku, sieci, uzbrojenie terenu nieruchomości,
  • elewacje i tarasy,
  • instalacje wewnętrzne, montaż wyposażenia technicznego wewnętrznego,
  • prace wykończeniowe wewnątrz budynku,
  • montaż wyposażenia wewnętrznego,
  • ogrodzenie docelowe, mała architektura, nawierzchnie,
  • montaż urządzeń technicznych i wyposażenia zewnętrznego.

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy w opisanym stanie faktycznym roboty budowlane prowadzone na zlecenie Spółki w związku z otrzymaniem prawomocnej decyzji budowlanej o pozwoleniu na budowę: przebudowa budynku administracyjno-biurowego wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalny wielorodzinny opodatkowane będą stawką VAT w wysokości 7% czy 22%.

Zdaniem Podatnika do przedmiotowych prac budowlanych zastosowanie ma przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym dla prac związanych z obiektami budownictwa mieszkaniowego (w tym z przedmiotowym obiektem oraz pracami, które będą z nim związane) zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 7%.

Zgodnie z cyt. przepisem stawkę VAT w wysokości 7% stosuje się w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W przedmiotowej sprawie zamówione roboty budowlane polegały na realizacji projektu budowlanego i pozwoleniu na budowę: przebudowa budynku administracyjno-biurowego wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalny wielorodzinny. W opinii Podatnika, niezależnie więc od tego, że roboty budowlane wykonywane są w obiekcie, który do tej pory był przeznaczony na cele administracyjno-biurowe, to mają one związek z budownictwem mieszkaniowym, ponieważ polegają na realizacji projektu przebudowy tego obiektu na budynek mieszkalny wielorodzinny, na podstawie decyzji budowlanej w tym zakresie.

Z literalnego brzmienia przytoczonego przepisu nie wynika natomiast, aby dla zastosowania tej stawki konieczne było wykonywanie robót budowlanych na obiektach, które przed rozpoczęciem robót były użytkowane na cele mieszkaniowe. Istotne jest natomiast, by same roboty prowadzone były w związku z realizacją inwestycji na cele mieszkaniowe, co ma miejsce w niniejszej sprawie.

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej ? art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dostawa towarów i świadczenie usług opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22%, co wynika z treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT ? poza wyjątkami wyszczególnionymi w ww. ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn.zm.).

Na mocy przepisu przejściowego (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do 31 grudnia 2007r. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosuje się stawkę podatku w wysokości 7%.

W art. 146 ust. 2 cyt. ustawy o VAT zdefiniowano roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a) jako: roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Natomiast zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa wyżej, rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

  4. ? jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Przy czym w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego chodzi wyłącznie o budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowane w trzech następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB):

  1. PKOB 111 ? Budynki mieszkalne jednorodzinne;
  2. PKOB 112 ? Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe;
  3. PKOB ex 113 ? Budynki zbiorowego zamieszkania ? wyłącznie ? budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik zleca wykonanie prac budowlanych, polegających na przebudowie budynku administracyjno ? biurowego wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalny wielorodzinny, zgodnie z decyzją Urzędu Miasta Wydział Architektoniczno ? Budowlany o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwoleniu na budowę.

A zatem, mimo iż pierwotnie obiekt, na którym będą wykonywane prace budowlane, był przeznaczony na cele administracyjno ? biurowe, to w wyniku decyzji Urzędu Miasta nastąpi jego przebudowa wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalny wielorodzinny.

W opinii tut. Organu podatkowego, należy uznać za słuszne uzasadnienie Podatnika, iż z cyt. powyżej przepisów nie wynika, aby dla zastosowania preferencyjnej stawki w wysokości 7% konieczne było wykonywanie robót budowlanych w obiektach, które przed rozpoczęciem robót były użytkowane na cele mieszkaniowe. Istotny jest bowiem związek prowadzonych robót z realizacją inwestycji na cele mieszkaniowe, zaś jak wynika z pisma Podatnika, w przedmiotowej sprawie związek taki wystąpi.

Jednakże, tut. Organ zauważa, iż w przypadku, gdyby w wyniku wykonanych robót nie nastąpiła faktycznie przebudowa budynku administracyjno-biurowego wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalny wielorodzinny, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, wówczas nie będzie podstaw do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a cyt. ustawy.

Pomorski Urząd Skarbowy