
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1 § 3 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz.60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1, art. 96 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.05.2005 r. nr pisma PB-3333-01/05 , data wpływu do tut. Urzędu 19.05.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
W dniu 19.05.2005 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej, przedstawiając następujący stan faktyczny: Gmina znajduje się w fazie przygotowania wniosku o dofinansowanie inwestycji komunalnej w sektorze gospodarki wodno-ściekowej z Funduszu Spójności (Fundusz Unii Europejskiej, wdrażany w Polsce na podstawie "Strategii wykorzystania Funduszu Spójności na lata 2004-2006" przygotowanej w 2003 roku przez MGiP). W projekcie tym uczestniczy 13 innych gmin, zrzeszonych w Związku Gmin Dorzecza Wisłoki. Podstawowym założeniem instytucjonalnym związanym z fazą wdrożenia przedsięwzięcia inwestycyjnego, jest ustanowienie Gminy Beneficjentem Końcowym pomocy z Funduszu Spójności. Gmina, stanie się także właścicielem nowo wybudowanego majątku. Eksploatatorem majątku wybudowanego w ramach realizacji projektu będzie zakład budżetowy Gminny Zakład Komunalny, który jest odrębnym podatnikiem podatku VAT z nadanym numerem NIP. Majątek wytworzony w ramach projektu będzie przez Gminę przekazany na mocy umowy cywilnoprawnej, tj. dzierżawy. Gminny Zakład Komunalny będzie wykorzystywał wytworzony majątek do prowadzenia działalności odpłatnej związanej ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków. Pytanie podatnika brzmi: Czy i na jakich warunkach Gmina będzie mogła odzyskać naliczony od nakładów inwestycyjnych podatek VAT. Zdaniem podatnika: Podatek naliczony od nakładów inwestycyjnych podlega odliczeniu ponieważ jest związany z czynnościami opodatkowanymi - założono obciążenie zakładu budżetowego czynszem dzierżawnym ustalonym na podstawie umowy cywilnoprawnej w okresie 10 lat od oddania wytworzonego majątku do eksploatacji. Gmina nie będąc jednostką budżetową nie może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dodanym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 23.06.2004 r. (Dz. U. Nr 145, poz. 1541) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25.06.2004 r.
Na podstawie wyżej opisanego, przyjętego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia stanowisko pytającego jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa: Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1, 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z powołanym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Należy zwrócić uwagę, iż prawo do obniżenia podatku naliczonego nie przysługuje w przypadkach wymienionych w art. 88 ustawy o VAT. W celu zrealizowania przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z zakupami inwestycyjnymi koniecznym jest spełnienie następujących warunków:
- dokonanie rejestracji w trybie art. 96 ustawy o VAT, jako "podatnik VAT czynny" (art. 88 ust. 4 cyt. ustawy),
- uprawnienie do odliczenia VAT naliczonego związanego z zakupami inwestycyjnymi podatnik może zrealizować w momencie, gdy wystąpi u niego podatek należny od czynności, której zakupy te posłużyły (art. 86 ustawy o VAT). Do tego czasu nakłady inwestycyjne z poszczególnych okresów strona winna wykazywać w deklaracjach składanych za te okresy bez kumulowania kwot z poprzednich deklaracji. Kumulacja nastąpi dopiero w rozliczeniu za okres, w którym wykazana zostanie sprzedaż opodatkowana.
Uregulowania w zakresie zaliczkowego zwrotu podatku naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów inwestycyjnych przed rozpoczęciem czynności opodatkowanych zawierały dotychczas przepisy rozporządzenia wykonawczego do cytowanej ustawy. Przepisy te zostały przeniesione do ustawy do art. 93. Mając na uwadze przedstawiony przez Jednostkę w zapytaniu stan faktyczny, dla ustalenia i realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, niezbędne jest dokonanie analizy pod kątem istnienia związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z analizy stanu faktycznego wynika, iż realizacja zadań inwestycyjnych, dotyczących budowy inwestycji komunalnej będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. Majątek wytworzony w ramach projektu będzie przez gminę - właściciela przekazany na mocy umowy cywilnoprawnej, tj. dzierżawy do eksploatacji Gminnemu Zakładowi Komunalnemu, który będzie wykorzystywał wytworzony majątek do prowadzenia działalności odpłatnej związanej ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków. Czynsz dzierżawny będzie ustalony w wysokości umorzenia nowo wybudowanego majątku i umowa zostanie zawarta na okres 10 lat od dnia oddania inwestycji do eksploatacji. Zatem Gmina będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług będzie mogła skorzystać w wyżej opisanych warunkach z odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji inwestycji. Ponieważ nie przedłożono przedmiotowej umowy cywilnoprawnej , gdyż na dzień udzielenia niniejszej interpretacji nie jest ona jeszcze zawarta , przy udzieleniu odpowiedzi oparto się na faktach zawartych we wniosku. tut. organ nie poddawał analizie możliwości, prawidłowości i skuteczności zawarcia przez Gminę odpłatnej umowy dzierżawy z mającym powstać zakładem budżetowym (realizującym zadania Gminy) na gruncie prawa cywilnego. W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia , traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej , do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa) . pozostałe zagadnienia zostaną rozpatrzone w oddzielnym postanowieniu Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
