W dniu 08.06.2005 r. Podatnik złożył do tut. organu zapytanie w przedmiocie wysokości stawki podatkowej dla usług ogólnobudowlanych i sanitarnych wyk... - Interpretacja - III-1/443/17/2005/ER

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.08.2005, sygn. III-1/443/17/2005/ER, Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Górna

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 08.06.2005 r. Podatnik złożył do tut. organu zapytanie w przedmiocie wysokości stawki podatkowej dla usług ogólnobudowlanych i sanitarnych wykonanych w lokalu mieszkalnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w miesiącu styczniu br. wykonał on usługę wyrównywania ścian i ich malowania, kładzenia podłoża na podłogę i wykładziny, a później zamocowania listew podłogowych, a także montażu sanitariów w lokalu mieszkalnym, którego część (ok. 40 m2) została przeznaczona przez właściciela na potrzeby biura. Podatnik zastosował opodatkowanie stawką 22 %.

Wobec powyższego zwrócił się z zapytaniem czy postąpił właściwie, czy też powinien wystawić fakturę korygującą uwzględniajac stawkę 7 % i odpowiednio skorygować deklarację VAT-7 za ten okres, oraz czy jako podstawę zastosowania obniżonej stawki wystarczy przywołać przepis ustawy o VAT.

W opinii Podatnika wykonywane roboty związane były z częścią lokalu wykorzystywaną na potrzeby działalności gospodarczej, a więc niejako w celach użytkowych a nie mieszkaniowych. Sądzi on, że stosując stawkę 22 % postąpił zbyt ostrożnie, przez co może narazić swego kontrahenta na zakwestionowanie kwoty odliczonego podatku, albowiem przepis stanowi, że obniżoną stawkę stosuje się do wymienionych w nim robót, o ile są one związane z budownictwem mieszkaniowym (tu: lokalem mieszkalnym), dlatego z jego strony nieuprawnionym było zastosowanie stawki podstawowej ze wzgledu na cel, któremu część lokalu służyła i ma służyć przez okres prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta.

Udzielając odpowiedzi na postawione pytanie tut. organ ma na uwadze zapis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, który stanowi, iż opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy stanowi zaś, iż do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez infastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt.2 lit. a rozumie się:
1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych
2) urządzanie i zagospodatowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę
3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociagowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.W myśl art. 2 pkt 12 ustawy ilekroć w przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego - rozumie sie przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkanioweex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.

Wobec treści art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy postanowienia zawarte w załączniku nr 3 do ustawy poz. 161, zgodnie z którymi dostawa, budowa, remont lub przebudowa budynków mieszkalnych (PKOB 11) i ich części, z wyjątkiem lokali użytkowych, realizowanych w ramach budownictwa społecznego korzystają ze stawki podatku od towarów i usług 7% zaczną obowiązywać dopiero z dniem 01.01.2008 r. o czym stanowi również przepis art. 176 pkt 4 ustawy.

Powyżej powołane przepisy ustawy nakazują w sprawie określenia stawki podatku właściwej dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą odnieść się do norm klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że stawkę podatku należy wywieść właśnie m.in. z zasad metodycznych grupowań statystycznych. Jeżeli zgodnie z tymi unormowaniami budynek, w którym wykonywał Pan opisane wcześniej usługi, posiada jedną z w/w klasyfikacji PKOB, a fakt iż budynek ten jest przeznaczony zarówno na cele mieszkalne jak i na cele prowadzonej działalności gospodarczej nie wpływa na tę klasyfikację, wówczas jest Pan uprawniony do stosowania do całości świadczonych w tym budynku robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych stawki podatku od towarów i usług 7%.

Jeżeli jednak fakt, iż przedmiotowy budynek służy również na cele prowadzonej działności gospodarczej powoduje zmianę jego klasyfikacji statystycznej, w ten sposób iż nie jest to budynek zaklasyfikowany do grupowań
111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne
112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe
ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, wówczas do całości świadczonych w tym budynku robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych należy zastosować stawkę 22%.

Podkreślenia wymaga, iż obowiązek prawidłowego zdefiniowania i zaklasyfikowania wykonywanych czynności zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług jak również obiektów budownictwa zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych spoczywa na podatnikach.

Natomiast przepisem regulującym zasady wystawiania faktur jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Zgodnie z § 9 ust. 7 w/cyt. rozporządzenia w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w kwalifikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Obniżona do 7 % stawka VAT na roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą obowiązuje na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy. W zapisie tym ustawodawca nie określił symbolu PKOB obiektów, których budowa i remont podlega stawce 7 %. Symbole PKOB wymienione są jednak w art. 2 pkt 12 ustawy, który to przepis definiuje jakie budynki w świetle przepisów ustawy zalicza się do obiektów budownictwa mieszkaniowego. W świetle powyższego stosując stawkę 7% na roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą podatnik winien na fakturze wskazać przepis ustawy upwniający do zastosowania tej stawki. Warunkiem jednakże powołania sie na ten przepis jest wiedza podatnika w zakresie klasyfikacji statystycznej obiektu budowlanego.

Tut. organ uznał zatem stanowisko podatnika za nieprawidłowe, gdyż zastosowanie preferencyjnej stawki 7% nie jest w przedmiotowej sprawie uzależnione od sposobu wykorzystywania części budynku, bądź to na cele wyłącznie mieszkaniowe, bądź związane z prowadzoną działalnością gospodarczą lecz od jego właściwej klasyfikacji statystycznej (PKOB).

Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Górna