Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. ... - Interpretacja - US.VI/443-29/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.07.2005, sygn. US.VI/443-29/05, Urząd Skarbowy w Mielcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), - po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 13.05.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług postanawia uznać , iż przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie braku prawa dokonywania odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust.1 wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług ponoszonego przez Spółkę w związku z zakupami opodatkowanymi tym podatkiem, dokonywanymi przez Spółkę w ramach projektów społecznych dofinansowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich na podstawie umów zawartych z Ministerstwem Gospodarki i Pracy, które to zakupy nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Firma jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od dnia 12.08.2004 r. W chwili obecnej Spółka realizuje dwa projekty społeczne, na które uzyskała dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich na podstawie następujących umów zawartych z Ministerstwem Gospodarki i Pracy:

  1. Projekt "Twoja Szansa",
  2. Projekt "Otwarte drzwi".

Środki przekazywane Spółce na realizację projektów w ramach wyżej wymienionych umów pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa. W ramach działań związanych z realizacją wyżej wymienionych projektów Spółka dokonuje zakupów opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Spółka nie dokonuje w ramach projektów sprzedaży opodatkowanej. Podatnik stoi na stanowisku, iż nie może dokonywać odliczenia podatku VAT w trybie art.86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku ponoszonymi podczas realizacji wyżej wymienionych projektów wydatkami, gdyż są to wydatki związane z czynnościami nie podlegającymi opodatkowaniu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym wyjaśnia: Stosownie do art. 86 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Z powyższego wynika, że prawo to nie jest bezwarunkowe. Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów muszą one być ( zakupy) związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W związku z faktem, iż z przedstawionego przez podatnika w zapytaniu stanu faktycznego wynika , że zakupy finansowane ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa nie są związane z czynnościami opodatkowanymi brak jest podstaw prawnych do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w trybie art. 86 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wskazana powyżej zasada zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Reasumując tut. organ podatkowy dokonując oceny prawnej stanowiska podatnika zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono prawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia przedmiotowego wniosku , który nie uległ zmianie na dzień wydania niniejszego postanowienia, nie jest wiążąca dla podatnika , wiąże natomiast właściwy dla wnioskodawcy organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy w drodze decyzji w trybie art. 14 b § 5 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 14 a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Mielcu