
Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem przez Wnioskodawcę działalności społecznie użytecznej
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem przez Wnioskodawcę działalności społecznie użytecznej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem przez Wnioskodawcę działalności społecznie użytecznej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):
Wnioskodawca (Radio Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Spółka na podstawie udzielonej jej koncesji rozpowszechnia program radiowy o charakterze uniwersalnym pod nazwą R. (dalej program radiowy) Spółka jest także wydawcą portalu www. (dalej Portal) stanowiącego zorganizowaną platformę informatyczno-informacyjną udostępnioną w sieci internet, stworzoną przez Spółkę, umożliwiającą korzystanie z informacji opracowanych przez Spółkę i/lub jej partnerów. W ramach portalu Spółka świadczy na rzecz użytkowników usługi zapewniające dostęp do materiałów tekstowych, graficznych i multimedialnych o różnorodnej tematyce jak również usługi umożliwiające pobieranie fragmentów treści pochodzących z portalu za pośrednictwem dedykowanego mechanizmu informatycznego.
Spółka uzyskuje przychody między innymi ze sprzedaży czasu reklamowego radia R. oraz przestrzeni reklamowej w portalu.
Spółka jako nadawca programu radiowego i wydawca portalu w związku ze strategią marketingową spółki jako nadawcy i wydawcy odpowiedzialnego społecznie zamierza upowszechniać w ramach nadawanego programu radiowego i wydawanego portalu działalność społecznie użyteczną w następujących obszarach: wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej, integracja i reintegracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, działalność charytatywna, ochrona i promocja zdrowia, działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie, działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży, kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego, pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju, przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym. W tym celu Spółka będzie wspierać działalność społecznie użyteczną w tych obszarach, której beneficjentami będą osoby, instytucje lub społeczności (np. w przypadku podejmowania działań w obszarze ochrony zdrowia chorzy lub zagrożeni chorobą, w podejmowania działań w obszarze edukacji i oświaty dzieci i młodzież itp.).
Podejmowanie przez Spółkę działań uwzględniających w prowadzonej działalności gospodarczej problematykę społeczną wpływa na postrzeganie Spółki nadawcy programu radiowego i wydawcy portalu jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie, wspierającego różne społeczności. Wspieranie przez Spółkę działalności społecznie użytecznej jest jednym z elementów podejmowanej przez Spółkę strategii marketingowej. Upowszechnianie działań społecznie użytecznych i przedstawianie Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie może spowodować wzrost słuchalności programu radiowego i zainteresowania portalem (zwiększenie liczby wejść na stronę internetową portalu). Czynniki te zaś brane są pod uwagę przy wyborze środka masowego przekazu, w którym emitowane są reklamy, a w konsekwencji mogą mieć wpływ na przychody Spółki. Poziom słuchalności i wejść na strony internetowe ma także wpływ na poziom uzyskiwanego wynagrodzenia z tytułu emisji reklam. Upowszechnianie działalności społecznie użytecznej i wspieranie różnych społeczności w jednym lub kilku obszarach wskazanych powyżej, przebiegać będzie według schematu, zgodnie z którym Spółka ogłosi na antenie rozpowszechnianego programu radiowego lub w wydawanym przez siebie portalu o zamiarze wsparcia inicjatyw społecznie użytecznych realizowanych przez osoby, instytucje lub społeczności. Słuchacze programu radiowego i/lub użytkownicy portalu mogą zgłaszać propozycje osób, instytucji lub społeczności, które potrzebują wsparcia (np. społecznością mogą być np. dzieci, które w małych miejscowościach czy wsiach nie mają placu zabaw). W zgłoszeniu należy podać opis osoby, instytucji lub społeczności oraz zakres i rodzaj oczekiwanego wsparcia (np. budowa czy remont placu zabaw dla dzieci). Kapituła powołana przez Spółkę, w skład której wejdą m.in. przedstawiciele redakcji radia przystąpi do wyboru osoby, instytucji lub społeczności, której zostanie udzielone wsparcie.
Spółka poinformuje o wspieranych przez siebie osobach, instytucjach lub społecznościach w ramach działań społecznie użytecznych na antenie rozpowszechnianego przez Spółkę programu radiowego i na stronach internetowych wydawanego przez siebie portalu. Informacje o tych działaniach stanowić będą element programu radiowego rozpowszechnianego przez Spółkę i element zawartości portalu. Przykładowo w przypadku, gdy Spółka udzieli wsparcia poprzez budowę, rozbudowę czy modernizację placu zabaw dla dzieci, to w programie radiowym rozpowszechnianym przez Spółkę lub w wydawanym portalu znajdą się np. wywiady z osobą, która zgłosiła tego rodzaju inicjatywę, relacje z podejmowanych przez Spółkę działań, wywiady z przedstawicielami wspieranej instytucji czy społeczności, informacje o zgłoszonym projekcie, osobie zgłaszającej projekt. Słuchacze programu radiowego i użytkownicy portalu będą aktywnie uczestniczyć w przedsięwzięciu (np. będą mogli zgłaszać konkretne towary i usługi, które w ich ocenie najlepiej przyczynią się do zrealizowania celu społecznie użytecznego).
Wsparcie Spółki będzie polegać na nabywaniu przez Spółkę towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z wspieranym celem społecznie użytecznym (np. w przypadku budowy, rozbudowy czy modernizacji placu zabaw Spółka nabędzie towary i usługi pozostające w bezpośrednim związku z budową, rozbudową czy modernizacją takiego placu zabaw dla dzieci tj. usługi projektowe, materiały budowlane, usługi budowlane, usługi nadzoru inwestorskiego, usługi kierownika robót). Poniesienie tych wydatków jest konieczne by informacje o podjętym działaniu mogły stać się elementem programu radiowego czy portalu (bez budowy placu nie będzie można przeprowadzić na antenie radia relacji z placu budowy czy pokazać w portalu zdjęć jak dzieci bawią się na tym placu itp.).
Spółka po otrzymaniu faktury dokumentującej wydatki na towary i usługi pozostające w bezpośrednim związku z działalnością społecznie użyteczną opłaci taką fakturę przelewem bankowym. Nabywcą towarów i usług będzie Spółka. Wnioskodawca będzie posiadać dokumentację poniesionych wydatków (faktury, inne dokumenty, z których wynikać będzie związek nabywanych towarów i usług z działalnością społecznie użyteczną upowszechnianą i wspieraną przez Spółkę).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(oznaczone we wniosku nr 2):
Czy Spółce
przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia
towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem
i wspieraniem przez Spółkę działalności społecznie użytecznej, zgodnie
z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Stanowisko Wnioskodawcy (oznaczone we wniosku nr 2):
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy nabywane towary i usługi mają związek z czynnościami opodatkowanymi.
Nabywane przez Spółkę towary i usługi pozostające w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem przez Spółkę działalności społecznie użytecznej mają związek z czynnościami opodatkowanymi, gdyż:
- podejmowane przez Spółkę działania są elementem podejmowanej przez Spółkę strategii marketingowej zmierzającej do przedstawiania Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie,
- podejmowane przez Spółkę działania w zakresie upowszechniania i wspierania działalności użytecznej społecznie służą promocji programu radiowego i portalu tj. przedstawiania ich jako medium, w którym tematyka społeczna zajmuje znaczące miejsce, co może mieć wpływ na uzyskiwane przez Spółkę przychody ze sprzedaży czasu reklamowego radia R. oraz przestrzeni reklamowej w portalu,
- Spółka jako nadawca programu radiowego i wydawca portalu zamierza upowszechniać w ramach nadawanego programu radiowego o wydawanego portalu działalność społecznie użyteczną informacje o działalności społecznie użytecznej i jej wspieraniu przez Spółkę prezentowane będą na antenie rozpowszechnianego przez Spółkę programu radiowego i na stronach internetowych wydawanego przez Spółkę portalu (w ramach programu i na stronach internetowych portalu będą prezentowane wywiady z osobą, która zgłosiła osobę, instytucję lub społeczność ostatecznie wspieraną przez Spółkę, relacje z podejmowanych przez Spółkę działań, wywiady z przedstawicielami wspieranej instytucji czy społeczności, informacje o zgłoszonym projekcie, osobie zgłaszającej projekt, itp.).
- słuchacze programu radiowego i użytkownicy portalu będą aktywnie uczestniczyć w upowszechnianiu i wspieraniu działalności społecznie użytecznej (wybór osoby lub instytucji, której zostanie udzielone wsparcie nastąpi z udziałem słuchaczy programu radiowego rozpowszechnianego przez Spółkę i/lub użytkowników portalu wydawanego przez Spółkę),
- informacje o działalności społecznie użytecznej i jej wspieraniu przez Spółkę będą stanowiły element programu radiowego/element zawartości portalu zamieszczenie w programie radiowym/na portalu tego rodzaju informacji uzależnione będzie od poniesienia przez Spółkę wydatku na działalność społecznie użyteczną (bez poniesienia tych wydatków nie byłoby możliwości informowania o tych działaniach w prowadzonych przez Spółkę środkach masowego przekazu czy przeprowadzania relacji z podejmowanych działań, gdyż działania te nie miałyby miejsca); sytuacja jest więc analogiczna jak w przypadku organizowania przez środki masowego przekazu różnych wydarzeń kulturalnych czy sportowych wpierw trzeba ponieść wydatek na organizację wydarzenia by potem móc o nim informować w mediach lub przeprowadzać relacje z wydarzenia; będzie to zatem element programu radiowego czy treści prezentowanej w portalu jak każdy inny (relacja z koncertu czy festiwalu organizowanego przez Spółkę), a zawartość programu/portalu czy prezentowane w nim treści mają wpływ na przychody z reklam,
- upowszechnianie działań społecznie użytecznych i przedstawianie Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie może spowodować wzrost słuchalności radia i zainteresowania portalem (zwiększenie liczby wejść na stronę internetową portalu), co w konsekwencji pozostaje w związku z przychodami Spółki uzyskiwanymi ze sprzedaży czasu reklamowego radia R. oraz przestrzeni reklamowej w portalu.
Mając na względzie powyższe, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem przez Spółkę działalności społecznie użytecznej, zgodnie z ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadki ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczyniają się do generowania przez dany podmiot obrotów.
Z treści wniosku wynika, że Spółka na podstawie udzielonej jej koncesji rozpowszechnia program radiowy o charakterze uniwersalnym. Spółka jest także wydawcą portalu www. stanowiącego zorganizowaną platformę informatyczno-informacyjną udostępnioną w sieci internet, stworzoną przez Spółkę umożliwiająca korzystanie z informacji opracowanych przez Spółkę lub jej partnerów. Spółka uzyskuje przychody m.in. ze sprzedaży czasu reklamowego radia R. oraz przestrzeni reklamowej w portalu. Spółka zamierza upowszechniać w ramach nadawanego programu radiowego i wydawanego portalu działalność społecznie użyteczną w następujących obszarach: wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej, integracja i reintegracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, działalność charytatywna, ochrona i promocja zdrowia, działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie, działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży, kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego, pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju, przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym. Spółka poinformuje o wspieranych przez siebie osobach, instytucjach lub społecznościach w ramach działań społecznie użytecznych na antenie rozpowszechnianego przez Spółkę programu radiowego i na stronach internetowych wydawanego przez siebie portalu. Informacje o tych działaniach stanowić będą element programu radiowego rozpowszechnianego przez spółkę i element zawartości portalu. Wsparcie Spółki będzie polegać na nabywaniu przez Spółkę towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z wspieranym celem społecznie użytecznym Poniesienie tych wydatków jest konieczne by informacje o podjętym działaniu mogły stać się elementem programu radiowego czy portalu.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy wskazać ponownie należy, że przepisy ustawy VAT dotyczące odliczeń powinny być interpretowane tak, aby warunkiem prawa do odliczenia podatku było co do zasady istnienie bezpośredniego i niezwłocznego związku pomiędzy daną transakcją, z którą związany jest podatek naliczony, a transakcją opodatkowaną, dla której zakup ten poczyniono.
W niniejszej sprawie taki bezpośredni związek nie występuje, gdyż nabywane towary i usługi przeznaczone na realizację działalności społecznie użytecznej nie wiążą się bezpośrednio z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie sprzedaży czasu reklamowego radia R. oraz przestrzeni reklamowej w portalu.
W przedmiotowej sprawie brak jest również pośredniego wpływu realizowanej działalności społecznie użytecznej na przyszłą sprzedaż opodatkowaną Spółki, przez ewentualne nakłonienie potencjalnych klientów reklamodawców do nabywania czasu reklamowego na antenie radia R. lub w portalu prowadzonym przez Spółkę, po emisji audycji programu radiowego związanego z działalnością społecznie użyteczną. W ocenie Organu, pomiędzy realizacją działalności społecznie użytecznej, o której może być mowa podczas programu radiowego, a potencjalnym zwiększeniem przychodów Spółki komercyjnej z tytułu sprzedaży czasu reklamowego na antenie radia R. lub portalu brak jest związku przyczynowo-skutkowego. Planowana realizacja działalności społecznie użytecznej (np. wskazana przez Wnioskodawcę budowa placu zabaw lub inna działalność wymieniona we wniosku) przede wszystkim będzie służyć przygotowaniu tematu, o którym mowa będzie na antenie radia lub w portalu internetowym. Zatem działalność społecznie użyteczna służy przede wszystkim przygotowaniu programu radiowego. Biorąc pod uwagę profil prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, fakt planowanego upowszechniania w ramach nadawanego programu radiowego i wydawanego portalu działalności społecznie użytecznej w zakresie opisanym we wniosku jest niewystarczający do uznania, że wydatki dotyczące tej działalności mają związek ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca podaje, że poniesienie tych wydatków jest konieczne by informacje o podjętym działaniu mogły stać się elementem programu radiowego czy portalu bez budowy placu zabaw nie będzie można przeprowadzić na antenie radia relacji z placu budowy czy pokazać w portalu zdjęć jak dzieci bawią się na tym placu. W ocenie Organu, wydatki te wykazują związek z audycją rozpowszechnianą w ramach programu radiowego i jako takie nie stanowią elementu cenotwórczego dla świadczonych usług opodatkowanych w zakresie sprzedaży czasu i przestrzeni reklamowej.
Tym samym nie można uznać, że np. zbudowanie placu zabaw wpłynie na zwiększenie obrotów ze sprzedaży czasu reklamowego Spółki. Działalność społecznie użyteczna w żaden więc sposób nie wiąże się z działalnością gospodarczą Spółki prowadzoną w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i uzyskiwaniem przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. W przedmiotowej sprawie logiczna i uchwytna konsekwencja pomiędzy poniesieniem wydatków na działalność społecznie użyteczną a czynnościami opodatkowanymi w postaci emisji reklam jest na tyle odległa, że Organ uznał, że nie ma podstaw do dokonywania odliczeń podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z działalnością społecznie użyteczną.
Bez wpływu na uznanie prawa do odliczenia podatku naliczonego pozostaje także argument Spółki, zgodnie z którym upowszechnianie działań społecznie użytecznych i przedstawienie Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie może spowodować wzrost słuchalności radia i zainteresowania portalem internetowym. Powyższa okoliczność, tj. w szczególności wzrost słuchalności radia, zdaniem Organu, także w żaden sposób nie wpływa (nie wpłynie) na prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki pozostające w bezpośrednim związku z działalnością społecznie użyteczną.
NSA w wyroku z 9 kwietnia 2015 r. sygn. akt I FSK 346/14 podniósł, że cyt. Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich wielokrotnie rozważał kwestie związku podatku naliczonego podlegającego odliczeniu z opodatkowanymi transakcjami podatnika. Konieczność wystąpienia bezpośredniego (a nie tylko pośredniego) związku potwierdza wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-4/94 z dnia 6 kwietnia 1995 r. pomiędzy BLP Group a Commissioners of Customs and Excise. Sprawa ta dotyczyła możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usług doradczych, prawniczych, księgowych, bankowych związanych ze sprzedażą udziałów tej spółki. Ponieważ sprzedaż udziałów była zwolniona z VAT, Trybunał uznał, że odliczenie podatku naliczonego nie przysługuje mimo, że środki finansowe uzyskane ze sprzedaży tych udziałów zasiliły budżet spółki, zaktywizowały jej działalność i (bez wątpienia) posłużyły zwiększeniu sprzedaży opodatkowanej spółki, która w podstawowym zakresie wykonywała czynności opodatkowane VAT. Trybunał Sprawiedliwości (ETS) uznał jednak, że skoro usługi nabyte zostały w bezpośrednim związku ze sprzedażą udziałów, a jedynie w pośrednim związku z opodatkowaną działalnością podatnika, to podatek naliczony przy zakupie usług służących bezpośrednio (sprzedaży udziałów) tj. czynnościom nieopodatkowanym nie podlega odliczeniu. W orzeczeniu tym Trybunał podkreślił, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w sytuacjach, kiedy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy dokonywaniu zakupów i podatkiem należnym w związku z działalnością opodatkowaną do której zakupy są wykorzystywane, jest bezsporny, bezpośredni oraz ścisły.
Zatem, jeżeli sporne wydatki mają bezpośredni związek z działalnością nie generującą podatku należnego, to nie jest uzasadnione doszukiwanie się pośredniego wpływu na działalność opodatkowaną.
Jak wynika z okoliczności sprawy wydatki poniesione na działalność społecznie użyteczną pozostają bez związku z działalnością gospodarczą Spółki i nie wpłyną na osiągane przez Spółkę obroty opodatkowane podatkiem VAT, a zatem Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem działalności społecznie użytecznej.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
