Wnioskodawca zgodnie z obowiązującym stanem prawnym nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego pr... - Interpretacja - IPPP2/443-667/12-2/IZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.09.2012, sygn. IPPP2/443-667/12-2/IZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wnioskodawca zgodnie z obowiązującym stanem prawnym nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 05.07.2012 r. (data wpływu 16.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją Projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.07.2012 r., do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X działa jako stowarzyszenie wpisane do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem X dnia 03.01.2002 r. przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

X złożyła wniosek o dotację na realizację operacji mającej na celu doposażenie świetlicy wiejskiej w budynku X w S. w 3 klimatyzatory.

Koszt realizacji tej operacji będzie sfinansowany ze środków otrzymanych na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 08.07.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 138 poz. 868 z późn. zm.).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach operacji nie będzie prowadzona sprzedaż.

Dotacja na tę operację zostanie przekazana po jej zrealizowaniu, na zasadzie refundacji kosztów, na podstawie wniosku beneficjenta o płatność.

W zakres realizacji operacji polegającej na doposażeniu świetlicy wiejskiej w budynku X w S. wchodzi zakup i montaż 3 klimatyzatorów podsufitowych, każdy o następujących parametrach technicznych:

  • klimatyzator podsufitowy o mocy chłodniczej 16 kw i grzewczej 17kw,
  • wyposażony w regulator obrotów skraplacza i grzałkę krateru sprężarki,
  • instalacja freonowa do 10mb,
  • instalacja skrolpin do 10mb,
  • instalacja elektryczna do 25 mb,
  • skrzynka elektryczna z zabezpieczeniem nadprądowym i różnicowo-prądowym,
  • pobór mocy elektrycznej urządzenia - 6 kw,
  • moc chłodnicza docelowa - 48 kw,
  • nierdzewna obudowa agregatu,
  • osłona zaworów serwisowych,
  • funkcja auto-restartu w przypadku przerwy w dopływie prądu,
  • zestaw do pracy w niskich temperaturach,
  • ekologiczny czynnik chłodniczy R4IOA przyjazny środowisku,
  • czterokierunkowy nawiew powietrza,
  • system cichego przypływu powietrza,
  • gwarancja urządzeń - 5 lat.

Całkowity koszt operacji wynosi 32 066,10 zł. Ww. wydatki objęte są podatkiem od towarów i usług (VAT - 23%). Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przy realizacji ww. operacji dofinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji polegającej na doposażeniu świetlicy wiejskiej w budynku X w S....

Zdaniem Strony, zwrot podatku VAT nie będzie Jej przysługiwał, ponieważ nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.).

Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowalnym na podstawie par. 4 ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 08.07.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dotację na realizację operacji mającej na celu doposażenie świetlicy wiejskiej w budynku X w S. w 3 klimatyzatory. Koszt realizacji tej operacji będzie sfinansowany ze środków otrzymanych na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 08.07.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 138 poz. 868 z późn. zm.). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto wnioskodawca wskazał, że zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanej inwestycji. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, ponadto towary zakupione w celu doposażenia świetlicy wiejskiej nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a więc brak jest związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Reasumując, Wnioskodawca zgodnie z obowiązującym stanem prawnym nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 273 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie