Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP3/443-459/13/BJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.10.2013, sygn. ITPP3/443-459/13/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.XXXX- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2013 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje ww. projekt w ramach Osi Priorytetowej Przedsiębiorczość X na lata 2007-2013, którego głównym celem jest Wzrost potencjału gospodarczego i konkurencyjności przedsiębiorstw X i X. Istotą przedsięwzięcia jest budowa marki miasta poprzez promocję lokalnej gospodarki do końca 2013 roku i rozpoznawalność jej przez 90% Polaków. Cele Szczegółowe projektu to:

  • w 2014 r. osiągnąć pozycję lidera wśród kurortów wypoczynkowych w Polsce północno-wschodniej pod względem liczby turystów,
  • zwiększyć o 30% rozpoznawalność marki X wśród polskich przedsiębiorstw w ciągu 3 lat,
  • przyciągnąć o 20% więcej inwestorów zewnętrznych w ciągu 3 lat,
  • zwiększyć działania inwestycyjne do roku 2013,
  • zapobiegać wykluczeniu społecznemu poprzez tworzenie nowych miejsc pracy w X, czyli zmniejszyć liczbę bezrobotnych do 1700 osób,
  • zwiększyć o 20% zadowolenie mieszkańców z jakości życia na koniec 2013 r.,
  • zwiększyć o 30% liczbę pozytywnych opinii na temat atrakcyjności miasta na koniec 2013 r.

Projekt odpowiada na problemy społeczności - interesariuszy projektu, do których należą: nowi inwestorzy krajowi i zagraniczni, inwestorzy lokalni - działający na terenie miasta, turyści zagraniczni, turyści krajowi, mieszkańcy miasta. Dzięki realizacji niniejszego projektu miasto doprowadzi do realizacji głównego celu projektu - budowy marki miasta poprzez promocję lokalnej gospodarki, który przyczyni się do poprawy życia społeczności lokalnej oraz zaspokoi podstawowe potrzeby mieszkańców, turystów i inwestorów. W ramach projektu zaplanowano: kampanię internetową w polskich portalach informacyjno-turystycznych poprzez billboardy internetowe, kampanię medialną w telewizji polskiej poprzez spoty reklamowe, jak również emisje programów, kampanię medialną w prasie polskiej (artykuły), kampanię radiową w ogólnopolskich rozgłośniach (spoty radiowe). Urząd miejski zorganizował lub zorganizuje, także w ramach ww. projektu następujące wydarzenia: Wielkie Otwarcie Sezonu i Parada Jednostek Pływających (2011,2012,2013), Święto T. w ramach Dni X (2011,2012,2013), obchody ()-lecia miasta (2012) (konferencja, wystawa plenerowa zdjęć lotniczych i konkurs fotograficzny X widzę, X Tydzień Żeglarski i organizacja regat (2011,2012,2013), Filmowe X (2011,2012,2013) - plenerowe projekcje filmów, udział w zagranicznych targach inwestycyjnych (2013). Aby imprezy promujące lokalną gospodarkę i miasto, jako markę odniosły zamierzony sukces, potrzebny był (w ramach projektu) zakup niezbędnych akcesoriów promocyjnych: 2 roll-upów, 8 banerów sezonowych, 3 banerów flash na oficjalnej stronie internetowej -x.pl, ekranu telewizyjnego z DVD, stelaża na ekran, 3 siatek na budynek, wielkogabarytowych liter reklamowe X w centralnym punkcie miasta, wirtualnego spaceru po mieście dostępnego za pośrednictwem oficjalnej internetowej strony miasta. W ramach projektu wydawane są publikacje inwestycyjne i promocyjne: folder X w 6 wersjach językowych, folder Twierdza X w X w 2 wersjach językowych, multimedialna prezentacja X na nośniku DVD w trójjęzycznej wersji językowej, publikacja oferty inwestycyjnej Inwestuj w X w 2 wersjach językowych. Dodatkowym uzupełnieniem kampanii był zakup gadżetów i pamiątek promocyjnych: breloka z herbem, pinsa z herbem, teczki z herbem, dukata lokalnego wybitego z okazji ()-lecia miasta, ulotek X- () lat, pióra w etui, zawieszki odblaskowej w kształcie ryby, puzzli z nadrukiem (w pudełku 120 elementów A3), puzzli z nadrukiem (w woreczku 12 x l6 cm), kostiumu leszcza prezentowanego przez animatorów podczas imprez, toreb papierowych, toreb bawełnianych, kubków, smyczy, długopisów promocyjnych, koszulek z logo X, chorągiewek z herbem miasta, bander na jachty z herbem miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego...

Zdaniem Gminy, nie ma możliwości odzyskania VAT, poprzez odliczenie podatku naliczonego, i dlatego VAT Gmina traktuje, jako koszt kwalifikowany. Na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 15 ust. 6 w.cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że realizowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych miasta, a więc w zakresie, w którym Gminy nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług. Projekt realizuje Gmina, ale nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu, a więc nie będzie istniał związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z tym nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarowi usług, związanych z realizacją ww. projektu. Nie jest także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 ust, 4. ww. rozporządzenia. W związku z powyższym Gmina realizująca projekt nie może odzyskać VAT naliczonego i dlatego podatek ten jest kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy