Czy Wnioskodawca może odzyskać w jakikolwiek sposób zapłacony podatek VAT w fakturach i rachunkach związanych z realizacją ww. operacji? - Interpretacja - ILPP4/443-501/12-3/TK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.02.2013, sygn. ILPP4/443-501/12-3/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca może odzyskać w jakikolwiek sposób zapłacony podatek VAT w fakturach i rachunkach związanych z realizacją ww. operacji?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnego Klubu Piłkarskiego, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 30 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji operacji pn. Zakup sprzętu dla klubu sportowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji operacji pn. Zakup sprzętu dla klubu sportowego . Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 30 stycznia 2013 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego, przeformułowanie pytania oraz stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako organizacja pozarządowa jest szczególnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Celem Zainteresowanego jest organizacja i rozwój oraz popularyzacja sportu piłki nożnej, podejmowanie działań na rzecz piłkarstwa amatorskiego i nieamatorskiego. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW. Przedmiotem wniosku jest uzyskanie wsparcia finansowego na zakup sprzętu sportowego i organizację turnieju. W wyniku realizacji planowanych działań, Zainteresowany poniósł wydatki związane z zakupem od podmiotów zewnętrznych ww. sprzętu sportowego oraz produktów spożywczych na potrzeby organizacji turnieju. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż w ramach PROW realizowana jest operacja pn. Zakup sprzętu dla klubu sportowego . W ramach operacji został zakupiony sprzęt sportowy taki jak: piłki treningowe i meczowe, bramki piłkarskie, figury do treningu piłki nożnej, drabinka koordynacyjna, zestaw treningowy - poprzeczki + kapturki, tyczki treningowe, tablica taktyczna do piłki nożnej magnetyczna, sprzęt treningowy: tyczki, płotki, rama siatkowa wolnostojąca, siatka do piłki nożnej, termosy 10 litrowe, kompresor do piłek, szafa na sprzęt sportowy, stoper sportowy, piłki lekarskie, wózek do malowania linii oraz zorganizowano turniej piłki nożnej, na który zakupiono nagrody, napoje oraz poczęstunek dla uczestników turnieju.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywane towary i usługi związane z realizacją operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 stycznia 2013 r.).

Czy Zainteresowany może odzyskać w jakikolwiek sposób zapłacony podatek VAT w fakturach i rachunkach związanych z realizacją ww. operacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania w żaden sposób zapłaconego w fakturach i rachunkach podatku VAT związanego z realizacją ww. operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW. Przedmiotem wniosku jest uzyskanie wsparcia finansowego na zakup sprzętu sportowego i organizację turnieju. W ramach PROW realizowana jest operacja pod nazwą Zakup sprzętu dla klubu sportowego . W ramach operacji został zakupiony sprzęt sportowy taki jak: piłki treningowe i meczowe, bramki piłkarskie, figury do treningu piłki nożnej, drabinka koordynacyjna, zestaw treningowy - poprzeczki + kapturki, tyczki treningowe, tablica taktyczna do piłki nożnej magnetyczna, sprzęt treningowy: tyczki, płotki, rama siatkowa wolnostojąca, siatka do piłki nożnej, termosy 10 litrowe, kompresor do piłek, szafa na sprzęt sportowy, stoper sportowy, piłki lekarskie, wózek do malowania linii oraz zorganizowano turniej piłki nożnej, na który zakupiono nagrody, napoje oraz poczęstunek dla uczestników turnieju.

Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywane towary i usługi związane z realizacją operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie są nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji operacji pn. Zakup sprzętu dla klubu sportowego , bowiem - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 701 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu