Czy Instytut ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług i materiałów związanych z realizacją projektu, czy nie ma takieg... - Interpretacja - IPTPP4/443-133/13-4/UNR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.06.2013, sygn. IPTPP4/443-133/13-4/UNR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Instytut ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług i materiałów związanych z realizacją projektu, czy nie ma takiego prawa? Czy nie ma w ogóle prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 21 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: . jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: ..

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 maja 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Instytut prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność naukowa Instytutu finansowana jest z dotacji podmiotowej na działalność statutową z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dotacjami celowymi na finansowanie programów wieloletnich z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz programów badawczych finansowanych ze środków otrzymywanych z NCN i NCBiR oraz ze środków unijnych. Instytut traktuje ww. przychody jak dotacje niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i dlatego od zakupów sfinansowanych ww. przychodami nie odlicza podatku VAT naliczonego.

Instytut prowadzi także działalności opodatkowane podatkiem VAT:

  • świadczy usługi naukowo-badawcze oraz analityczne dla różnych podmiotów gospodarczych,
  • wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą,
  • prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą w podległych Rolniczych Zakładach Doświadczalnych i Stacjach Doświadczalnych,
  • świadczy usługi hotelarskie, organizacji konferencji,
  • świadczy usługi dostępu do Internetu dla instytutów, urzędów i podmiotów gospodarczych z terenu miasta P i okolic.

Instytut w ewidencji księgowej wydzielił cztery grupy działalności: opodatkowaną, mieszaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu. Przyjęta w Instytucie metoda rozliczenia podatku VAT opiera się na bezpośrednim przyporządkowaniu zakupu materiałów i usług do poszczególnych działalności, a konkretnie do pojedynczych realizowanych programów i prac badawczych. Podatek VAT odliczany jest w 100% tylko do działalności opodatkowanej. Wskaźnikiem struktury sprzedaży obliczonym zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług rozliczane są tylko takie zakupy, które służą całej działalności Instytutu i nie można ich przypisać do wskazanych powyżej działalności, chodzi tu głównie o media. Instytut w dniu 14.11.2012 roku zawarł z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie projektu pn. .... w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 - 2013 Osi priorytetowej I Nowoczesna Gospodarka Działanie I.3 Wspieranie Innowacji. Projekt dotyczy budowy i wyposażenia Innowacyjno - Naukowego Centrum Badań Rolniczych, w którym zostaną zlokalizowane zakłady: Główne Laboratorium Analiz Chemicznych, Zakład Gleboznawstwa, Erozji i Ochrony Gruntów, Zakład Mikrobiologii Rolniczej, Zakład Hodowli i Biotechnologii Roślin, Zakład Biochemii i Jakości Plonów. Budowa ośrodka przyczyni się do rozwoju badań naukowych, prac rozwojowych, wdrożeniowych i upowszechniających obejmujących uprawę roślin, kształtowanie żyzności i produktywności gleb oraz rozpoznawanie i ochronę przyrodniczych zasobów rolnictwa - prowadzonych zgodnie ze statutem Instytutu. Okres realizacji projektu od 01.10.2012 r. do dnia 31.12.2014 r. Całkowita wartość projektu wynosi 36.971 tys. zł., w tym finansowanie ze środków Instytucji Pośredniczącej nie więcej niż 90% wydatków kwalifikowalnych oraz co najmniej 10% wydatków kwalifikowalnych finansowanych ze środków Instytutu. Dofinansowanie zgodnie z umową jest przekazywane Instytutowi w postaci zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy zgodnie z harmonogramem na podstawie składanego do Instytucji Pośredniczącej wniosku o płatność. Pierwsza transza zaliczki zgodnie z umową wypłacana jest w wysokości określonej w harmonogramie, a wypłaty kolejnych transz dofinansowania uzależnione są od rozliczenia co najmniej 70% łącznej kwoty przekazanych wcześniej transz zaliczki.

Rozliczenie między Instytucją Pośredniczącą a Instytutem następuje na podstawie składanych nie rzadziej niż raz na 3 miesiące wniosków o płatność, czyli zestawienia poniesionych kosztów wraz z dokumentami. Instytut nie wystawia Instytucji Pośredniczącej faktur sprzedaży VAT, a więc uważamy, że nie wykazuje w deklaracji VAT- 7 podatku VAT należnego. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu wystawiane będą na Instytut. Zgodnie z zapisami zaakceptowanego wniosku o dofinansowanie realizacji projektu wytworzona infrastruktura nie będzie wykorzystywana do prowadzenia komercyjnej działalności zorientowanej na zysk. W przypadku zlecenia Instytutowi przeprowadzenia badań przez instytucję zewnętrzną, w tym podmiot gospodarczy, badanie będzie wykonywane bezpłatnie. We wniosku zapisano także, że infrastruktura zakupiona w ramach projektu nie może być przez co najmniej 10 lat wykorzystywana do wykonywania działalności gospodarczej, a tym samym do generowania przychodów. Głównymi beneficjentami projektu będą pracownicy naukowi, którzy dzięki uzyskaniu dostępu do nowoczesnej aparatury naukowo - badawczej będą mogli rozszerzyć zakres prowadzonych badań oraz podnieść ich jakość i efektywność. Wyniki prac badawczo - rozwojowych będą ogólnie dostępne na stworzonej stronie internetowej, wszyscy zainteresowani będą mogli więc wykorzystywać powstały dorobek naukowo - badawczy na własne potrzeby.

Na etapie opracowywania wniosku o dofinansowanie projektu na budowę ...., Instytut w dniu 12.03.2012 r. złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego (wniosek uzupełniono pismem z dnia 31.03.2012 r.), w którym jak na wstępie zakładano w wybudowanym ośrodku miała być prowadzona działalność opodatkowana i niepodlegająca opodatkowaniu. Jednak zaakceptowana, ostateczna wersja wniosku przedstawia inne rozwiązania w zakresie prowadzonej działalności w wybudowanym ośrodku, dlatego występujemy w zaistniałej sytuacji o nową interpretację.

W piśmie z dnia 20 maja 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że powstały w wyniku realizacji projektu budynek laboratorium będzie wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem przedstawionym we wniosku o dofinansowanie realizacji ww. projektu, złożonym do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. We wniosku określono, że w wybudowanym laboratorium, będą wykonywane badania i analizy naukowe niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc zakupione w związku z realizacja projektu towary i usługi będą służyły działalności nieopodatkowanej.

Instytut przyporządkowuje bezpośrednio zakupy materiałów i usług do poszczególnych działalności: opodatkowanej, niepodlegającej opodatkowaniu oraz zwolnionej zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług. Wskaźnikiem struktury sprzedaży rozliczane są tylko media. Wnioskodawca uważa, że media w nowo wybudowanym laboratorium będą rozliczane na podstawie odrębnych podliczników, fakturowane odrębnie i w tej części będzie można przypisać zakupy do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług i materiałów związanych z realizacją projektu, czy nie ma takiego prawa... Czy nie ma w ogóle prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Instytut nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ otrzymane środki na projekt pn. .... stanowią dotację, która jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, a poza tym, jak wynika z zaakceptowanego wniosku o dofinansowanie Zakłady rozmieszczone w nowo wybudowanym budynku laboratorium nie będą prowadzić działalności komercyjnej zorientowanej na zysk. Zgodnie z zapisami ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy odliczenia dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Zdaniem Instytutu przedstawiona zasada nie pozwala na dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i materiałami wykorzystywanymi do czynności niepodlegających opodatkowaniu, które będą wykonywane w nowo wybudowanym laboratorium.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z póżn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Instytut w ewidencji księgowej wydzielił cztery grupy działalności: opodatkowaną, mieszaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu. Przyjęta w Instytucie metoda rozliczenia podatku VAT opiera się na bezpośrednim przyporządkowaniu zakupu materiałów i usług do poszczególnych działalności, a konkretnie do pojedynczych realizowanych programów i prac badawczych. Podatek VAT odliczany jest w 100% tylko do działalności opodatkowanej. Wskaźnikiem struktury sprzedaży obliczonym zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług rozliczane są tylko takie zakupy, które służą całej działalności Instytutu i nie można ich przypisać do wskazanych powyżej działalności, chodzi tu głównie o media. Instytut w dniu 14.11.2012 roku zawarł z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie projektu pn. ..... w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007 - 2013 Osi priorytetowej I Nowoczesna Gospodarka Działanie I.3 Wspieranie Innowacji. Projekt dotyczy budowy i wyposażenia Innowacyjno - Naukowego Centrum Badań Rolniczych, w którym zostaną zlokalizowane zakłady: Główne Laboratorium Analiz Chemicznych, Zakład Gleboznawstwa, Erozji i Ochrony Gruntów, Zakład Mikrobiologii Rolniczej, Zakład Hodowli i Biotechnologii Roślin, Zakład Biochemii i Jakości Plonów. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu wystawiane będą na Instytut. Zgodnie z zapisami zaakceptowanego wniosku o dofinansowanie realizacji projektu wytworzona infrastruktura nie będzie wykorzystywana do prowadzenia komercyjnej działalności zorientowanej na zysk. W przypadku zlecenia Instytutowi przeprowadzenia badań przez instytucję zewnętrzną, w tym podmiot gospodarczy, badanie będzie wykonywane bezpłatnie. Wyniki prac badawczo - rozwojowych będą ogólnie dostępne na stworzonej stronie internetowej, wszyscy zainteresowani będą mogli więc wykorzystywać powstały dorobek naukowo - badawczy na własne potrzeby. Powstały w wyniku realizacji projektu budynek laboratorium będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc zakupione w związku z realizacja projektu towary i usługi będą służyły działalności nieopodatkowanej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ towary nabyte w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do pełnego bądź częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: ., ponieważ nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto, w zakresie przedmiotowego projektu, nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał czy badania i analizy naukowe wykonywane przez Zainteresowanego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 211 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi