Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z organizowaniem imprez rekreacyjno-sportowych. - Interpretacja - IBPP4/443-784/11/KG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.05.2011, sygn. IBPP4/443-784/11/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z organizowaniem imprez rekreacyjno-sportowych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011r. (data wpływu 6 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. Organizacja szkoleń, warsztatów oraz imprez rekreacyjno-sportowych o charakterze edukacyjnym i warsztatowym na terenie Miasta i Gminy R. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. . Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zrzesza organizacje oraz zrzeszenia sportowe działające na terenie gminy R. Stowarzyszenie jest osobowością prawną i podlega wpisowi do ewidencji Stowarzyszenia prowadzonego przez Sąd. Stowarzyszenie może być członkiem okręgowych, regionalnych i ogólnokrajowych związków, stowarzyszeń i związków sportowych.

Stowarzyszenie powołane jest do realizacji następujących celów:

  1. dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie wszystkich obywateli,
  2. rozwijanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży,
  3. działalność rekreacyjno-sportowa na rzecz osób niepełnosprawnych,
  4. rozwijanie różnych form kultury fizycznej sportu, rekreacji i turystyki wśród społeczeństwa Gminy R.,
  5. podnoszenie poziomu sportowego członków Stowarzyszenia poprzez udział w stałym systemie rozgrywek Polskich Związków Sportowych,
  6. kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości wśród dzieci i młodzieży,
  7. realizowanie zadań programu rozwoju kultury fizycznej przez Zrzeszenie Ludowe Zespoły Sportowe, Szkolny Związek Sportowy, inne zrzeszenia i związki sportowe.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:

  1. sport, wychowanie fizyczne, rekreację ruchową i rehabilitację ruchową,
  2. organizowanie aktywnego spędzania czasu wolnego i sportowych zajęć pozalekcyjnych oraz dni wolnych od pracy dla dzieci, młodzieży i starszych,
  3. organizowanie różnorodnych form rekreacji i rehabilitacji ruchowej podejmowanej dla wypoczynku, odnowy sił psychofizycznych oraz przywrócenie i poprawę sprawności osób czasowo lub trwale niepełnosprawnych,
  4. organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych i turystycznych dla swoich członków w środowisku działania szczególnie dla dzieci i młodzieży,
  5. podejmowanie działań na rzecz modernizacji oraz rozbudowy obiektów i urządzeń sportowych,
  6. organizacja imprez rekreacyjno-sportowych dla dzieci szkolnych, przedszkolnych, gimnazjalistów i średnich w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży,
  7. uczestnictwo w ogólnodostępnych imprez sportowych,
  8. wspieranie rozwoju bazy kulturalnej i rekreacyjno-sportowej, działalności w zakresie Kultury Fizycznej i Sportu oraz organizowanie szkolenia dzieci i młodzieży,
  9. angażowanie młodych mieszkańców gminy w realizowanie projektów i zwalczanie patologii społecznych wśród młodzieży,
  10. promocja gospodarcza i turystyczna Gminy,
  11. współpraca z innymi organizacjami i instytucjami funkcjonującymi w dziedzinie sportu i rekreacji,
  12. wzajemne wspieranie się członków Stowarzyszenia poprzez wymianę doświadczeń w rozwiązywaniu problemów związanych z funkcjonowaniem Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W ramach realizacji zadań statutowych na Stowarzyszenia będą wystawiane odpowiednie dokumenty. Aby zapewnić sprawne i efektywne działanie Stowarzyszenia, musi ono ponieść wydatki, które są udokumentowane między innymi fakturami VAT związanymi z kosztami zakupu materiałów (zakup sprzętu sportowego, materiałów biurowych, napojów chłodzących, wyżywienia itp.) oraz koszty usług (opłaty delegacji sędziowskich, przejazdy na zawody sportowe, opłaty gospodarzy obiektów sportowych, instruktorów itp.).

Członkowie Stowarzyszenia płacą składki członkowskie na ustalonych przez Walne Zebranie Członków zasadach.

Stowarzyszenie realizuje projekty w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach Osi IV Leader.

W roku 2010 Stowarzyszenie organizował projekt pod nazwą .

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 Leader...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 18 maja 2011r.), nie ma możliwości zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Osi 4 LEADER.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. . W ramach projektu dokonano zakup materiałów (zakup sprzętu sportowego, materiałów biurowych, napojów chłodzących, wyżywienia itp.) oraz koszty usług (opłaty delegacji sędziowskich, przejazdy na zawody sportowe, opłaty gospodarzy obiektów sportowych, instruktorów itp.).

Ponadto z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem nabywane towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Ww. przepisy zostały powtórzone w niezmienionym brzmieniu w § 22 ust. 1 i 2 obowiązujących w 2011r. rozporządzeniach Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) oraz z dnia 4 kwietnia 2011r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach