Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-1379/12/PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.01.2013, sygn. ITPP2/443-1379/12/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 12 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. A. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. A.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 8 października 2010 r. Gmina, w odpowiedzi na konkurs w ramach Osi Priorytetowej 1. Przedsiębiorczość, działanie 1.3 Wspieranie wytwarzanie i promocja produktów regionalnych, ogłoszony przez Zarząd Województwa, Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. A.. Po przejściu wszystkich procedur związanych z oceną wniosku, w dniu 21 grudnia 2010 r. Zarząd Województwa podjął decyzję o zakwalifikowaniu projektu do dofinansowania. W dniu 29 grudnia 2010 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu. Projekt polega na wykreowaniu produktu regionalnego i jego promocji z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi marketingowych. Przedsięwzięcie zainaugurowała impreza, której uczestnicy, w tym przedsiębiorcy z branży produktów regionalnych, poznali główne jego produkty. Wskutek realizacji projektu został wykreowany produkt regionalny pn. A.. Jest to wybór tekstów literackich adresowanych do najmłodszych czytelników przedmiotowo lub podmiotowo związanych z W. Dobór tekstów uwzględnił możliwości percepcyjne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wydanie książkowe otrzymało bogatą szatę graficzną, a dodatkowo zostało wyposażone w kolorowanki w formie wkładki. Książka ukazała się w nakładzie 5.000 egz. Została bezpłatnie rozesłana do bibliotek publicznych i szkolnych oraz przedszkoli na terenie województwa, a także do bibliotek wojewódzkich na terenie kraju. Książka była nagrodą w konkursach organizowanych w czasie trwania projektu. A. ukazała się w wersji audio, tzw. e-book, w nakładzie 35.000 egz. 30.000 rozdystrybuowane zostało za pośrednictwem mediów drukowanych na terenie województw, a 5.000 zostało dystrybuowane tymi samymi kanałami co książka drukowana. E-book został przekazany w formie bezpłatnej. Kolejną formą prezentacji A. był film animowany (DVD), który nawiązywał do treści A.. Dystrybucja filmu odbyła się w taki sam sposób, jak w przypadku książki. Nakład filmu ustalono na 5.000 szt. W ramach projektu, teatr lalek zrealizował spektakl dla dzieci, w oparciu o wybraną baśń z A.. Spektakl był głównym punktem spotkań teatralnych organizowanych w bibliotekach publicznych. W czasie trwania projektu zorganizowano 16 bezpłatnych spotkań teatralnych. W filiach M. przez cały czas trwania projektu organizowano dla dzieci zajęcia warsztatowe popularyzujące wiedzę o W. Bezpłatne zajęcia były prowadzone w formie warsztatów plastycznych, literackich, teatralnych, muzycznych, komiksowych. Zorganizowano 24 spotkania warsztatowe. Na serwerze M. powstała strona internetowa, na której znajdą się informacje o projekcie oraz produkty powstałe w czasie jego trwania. Umieszczono tu A. w wersji cyfrowej i audio, film animowany. Na zakończenie projektu zaplanowano dwudniową, ogólnopolską konferencję, poświęconą omówieniu działań i rezultatów projektu. Uczestnikami konferencji będą bibliotekarze z bibliotek publicznych z całego kraju oraz bibliotekarze szkolni i nauczyciele przedszkoli z O. i województwa. Każdy uczestnik konferencji otrzyma teksty referatów, produkty powstałe w czasie trwania projektu oraz materiały dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć warsztatowych w bibliotekach. Powyższe przedsięwzięcie jest realizowane w ramach zadań własnych Gminy, wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w zakresie promocji Gminy (art. 7 ust.1 pkt 18). Produktem projektu jest określona liczba zorganizowanych konferencji, spotkań, seminariów. Nie jest to typ produktów majątkowych, w związku z tym nie zostaną przekazane żadnej jednostce gminnej w zarząd. Zrealizowany projekt nie będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie następujących, obowiązujących przepisów, nie ma prawnych możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu:

  1. zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;
  2. w myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;
  3. na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują m. in. promocję gminy;
  4. zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych są zwolnione od podatku;
  5. na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wskazano we wniosku realizowany projekt nie będzie wykorzystywany do wykonywaniu czynności opodatkowanych. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy