
Temat interpretacji
Opodatkowanie czynności sprzedaży nieruchomości gruntowych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2012 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 18 września 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży nieruchomości gruntowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży nieruchomości gruntowych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina zamierza nabyć grunty rolne od kilku właścicieli prywatnych, nie będących podatnikami VAT. Zakup zostanie dokonany w formie aktu notarialnego, następnie Gmina zamierza w drodze przetargu sprzedać zakupione grunty pod inwestycję. Gmina jest podatnikiem VAT. Powzięła jednak wątpliwości dotyczące opodatkowania czynności planowanej sprzedaży.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż przedmiotowe działki nie znajdują się na obszarze objętym planem zagospodarowania przestrzennego. W chwili sprzedaży grunty będą przeznaczone pod zabudowę, co wynikać będzie z decyzji o warunkach zabudowy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy sprzedając zakupione wcześniej grunty (nieruchomości gruntowe) Gmina będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy brak jest podstaw do stwierdzenia, iż czynność sprzedaży ww. nieruchomości będzie zwolniona od podatku. Czynność ta powinna być opodatkowana, zaś potwierdzeniem jej dokonania winna być faktura VAT, wystawiona przez Gminę.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 powołanej ustawy.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku sprzedaży gruntów niezabudowanych opodatkowane są tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Ze złożonego wniosku wynika, że Gmina zamierza w trybie przetargu sprzedać nieruchomości gruntowe przeznaczone pod inwestycję. Przedmiotowe grunty w chwili dostawy będą przeznaczone pod zabudowę, zgodnie z wydanymi decyzjami o warunkach zabudowy.
Odnosząc przedstawione okoliczności do powołanych regulacji prawnych stwierdzić należy, iż planowana czynność dostawy nieruchomości gruntowych przeznaczonych pod zabudowę podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Końcowo nadmienić należy, iż w niniejszej interpretacji tut. organ nie oceniał kwestii, dotyczącej sposobu udokumentowania planowanych czynności sprzedaży, z uwagi na to, iż nie była ona przedmiotem zapytania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( t.j. Dz. U. z 2012 poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
