usługi świadczone w imieniu i na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych PKWiU 67.20.10. + podlecenia - Interpretacja - IBPP3/443-699/10/PH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.12.2010, sygn. IBPP3/443-699/10/PH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

usługi świadczone w imieniu i na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych PKWiU 67.20.10. + podlecenia

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010r. (data złożenia 13 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2010r. (data wpływu 10 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych w imieniu i na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych w imieniu i na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2010r. (data wpływu 10 grudnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 listopada 2010r., znak IBPP3/443-699/10/PH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności wykonywane są następujące czynności na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych: oględziny na miejscu zdarzenia, opis miejsca zdarzenia (zaistniałej szkody), wycena szkody (kosztorysowa, szacunkowa w oparciu o cenniki, etc.), weryfikacja kosztorysów, rachunków strat przedłożonych przez poszkodowanych, wykonanie opinii technicznych dotyczących ustaleń przyczyn, skutków, rozmiaru szkody, sporządzanie dokumentacji z miejsc powstawania szkód (fotograficzna, opisowa), podzlecenie części opracowania specjalistom innych branż. Działanie na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych odbywa się na zlecenie: telefoniczne, e-mailem, pisemnie, zawarcie umowy w systemie S-W. Wnioskodawca nie ma podpisanych stałych umów z towarzystwami ubezpieczeniowymi.

Działalność podstawowa Wnioskodawcy wg PKD 2007 - 66.21.Z działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 grudnia 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż symbol PKWiU wg klasyfikacji z 1997r. to 67.20.10. Wymienione usługi są świadczone w imieniu i na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych. Wnioskodawca sformułował również pytanie w sposób przytoczony poniżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi opisane w punkcie F p. 54 wniosku ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej (dot. opisu stanu faktycznego lub przyszłego) objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług czy są opodatkowane stawką 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, do wykonania opisanych usług ma zastosowanie zwolnienie na podstawie załącznika nr 4 pkt 3 ppkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług dot. świadczenia usług w imieniu i na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych usługi doradztwa ubezpieczeniowego i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla poszczególnych usług, ustawodawca co do zasady odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy, zaś obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 3 wymieniono usługi sklasyfikowane w Sekcji J grupowania ex (65-67) - Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10- 00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10- 00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Z powyższego wynika, iż w celu zastosowania zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 3 pkt 4 załącznika nr 4 do tej ustawy, każdorazowo niezbędne jest dokonanie analizy, czy usługi świadczone przez podatnika spełniają określone przesłanki.

Ustawodawca wskazał, iż zwolnienie znajduje zastosowanie w odniesieniu do usług pośrednictwa finansowego, zaś ograniczenie zastosowania tego zwolnienia w przypadku usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10 - 00.20, - 00.30) nie będzie miało miejsca, jeśli usługi te będą świadczone przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Innymi słowy, usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10 - 00.20, - 00.30) świadczone przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczone w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 3 pkt 4 załącznika nr 4 do tej ustawy.

W powyższych uregulowaniach ustawodawca odwołał się do przepisów o działalności ubezpieczeniowej.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003r. o działalności ubezpieczeniowej (tekst jednolity Dz. U. z 2010r. Nr 11 poz. 66 ze zm.), przez działalność ubezpieczeniową rozumie się wykonywanie czynności ubezpieczeniowych związanych z oferowaniem i udzielaniem ochrony na wypadek ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń losowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 4 i 5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, czynnościami ubezpieczeniowymi są również:

  1. ocena ryzyka w ubezpieczeniach osobowych i ubezpieczeniach majątkowych oraz w umowach gwarancji ubezpieczeniowych;
  2. wypłacanie odszkodowań i innych świadczeń należnych z tytułu umów, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 1a;
  3. przejmowanie i zbywanie przedmiotów lub praw nabytych przez zakład ubezpieczeń w związku z wykonywaniem umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej;
  4. prowadzenie kontroli przestrzegania przez ubezpieczających lub ubezpieczonych, zastrzeżonych w umowie lub w ogólnych warunkach ubezpieczeń, obowiązków i zasad bezpieczeństwa odnoszących się do przedmiotów objętych ochroną ubezpieczeniową;
  5. prowadzenie postępowań regresowych oraz postępowań windykacyjnych związanych z wykonywaniem:
    1. umów ubezpieczenia i umów gwarancji ubezpieczeniowych,
    2. umów reasekuracji w zakresie cedowania ryzyka z umów ubezpieczenia i umów gwarancji ubezpieczeniowych;
  6. lokowanie środków zakładu ubezpieczeń;
  7. wykonywanie innych czynności określonych w przepisach innych ustaw.

Czynnościami ubezpieczeniowymi są także następujące czynności, jeżeli są wykonywane przez zakład ubezpieczeń:

  1. ustalanie przyczyn i okoliczności zdarzeń losowych;
  2. ustalanie wysokości szkód oraz rozmiaru odszkodowań oraz innych świadczeń należnych uprawnionym z umów ubezpieczenia lub umów gwarancji ubezpieczeniowych;
  3. ustalanie wartości przedmiotu ubezpieczenia;
  4. czynności zapobiegania powstawaniu albo zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych lub finansowanie tych działań z funduszu prewencyjnego.

Ponadto stosownie do art. 3 ust. 6 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, zakład ubezpieczeń może zlecać wykonanie czynności, o których mowa w ust. 4 pkt 1-6 oraz ust. 5, innym podmiotom. Czynności, o których mowa w ust. 4 pkt 1-6 oraz ust. 5, wykonywane przez te podmioty są traktowane jak czynności ubezpieczeniowe, w zakresie, w jakim są wykonywane w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Z powyższego wynika, iż w przypadku, gdy zakład ubezpieczeń łączy z danym podmiotem stosunek prawny, zaś wykonawca umowy działa w imieniu i na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego, ma on prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 3 pkt 4 załącznika nr 4 do tej ustawy w odniesieniu do świadczonych usług.

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności wykonywane są następujące czynności w imieniu i na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych: oględziny na miejscu zdarzenia, opis miejsca zdarzenia (zaistniałej szkody), wycena szkody (kosztorysowa, szacunkowa w oparciu o cenniki, etc.), weryfikacja kosztorysów, rachunków strat przedłożonych przez poszkodowanych, wykonanie opinii technicznych dotyczących ustaleń przyczyn, skutków, rozmiaru szkody, sporządzanie dokumentacji z miejsc powstawania szkód (fotograficzna, opisowa), podzlecenie części opracowania specjalistom innych branż. Działanie na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych odbywa się na zlecenie: telefoniczne, e-mailem, pisemnie, zawarcie umowy w systemie S-W. Wnioskodawca nie ma podpisanych stałych umów z towarzystwami ubezpieczeniowymi.

Działalność podstawowa Wnioskodawcy wg PKD 2007 - 66.21.Z działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat, symbol PKWiU wg klasyfikacji z 1997r. to 67.20.10. Wymienione usługi są świadczone w imieniu i na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż opisane usługi, które jak - wskazał Wnioskodawca, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10. i są świadczone bezpośrednio przez samego Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych - korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 3 pkt 4 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Ponadto należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego obejmującego również wskazany przez Wnioskodawcę symbol PKWiU.

A zatem tut. organ pragnie wyjaśnić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji przedmiotowych usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania przedmiotowych usług. Wskazany symbol PKWiU został przyjęty jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach