Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu polegającego na rozwoju infrastruktury edukacyjnej. - Interpretacja - ITPP2/443-1084/10/KT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.12.2010, sygn. ITPP2/443-1084/10/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu polegającego na rozwoju infrastruktury edukacyjnej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2010 r. (data wpływu 25 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w ramach Programu RPO Oś priorytetu III Rozwój infrastruktury społecznej działanie 3.1 Rozwój infrastruktury edukacyjnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w ramach Programu RPO Oś priorytetu III Rozwój infrastruktury społecznej działanie 3.1 Rozwój infrastruktury edukacyjnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej projektu w ramach Programu RPO Oś priorytetu III Rozwój infrastruktury społecznej działanie 3.1 Rozwój infrastruktury edukacyjnej.

Przedsięwzięcie będzie obejmować następujące zadania:

  • wykonanie dokumentacji technicznej, map geodezyjnych, studium wykonalności projektu,
  • rozbudowę obiektów Szkoły Podstawowej, poprzez wybudowanie budynku dydaktycznego o powierzchni użytkowej 349,3 m2,
  • zagospodarowanie terenu tj. wykonanie utwardzenia placu, miejsc postojowych dla samochodów osobowych i autobusu oraz przebudowę instalacji wodno-kanalizacyjnej,
  • nadzór inwestorski,
  • z zakresu promocji projektu.

Przy rozliczaniu poszczególnych zadań w ramach projektu, wystąpi podatek naliczony.

Gmina zamierza zaliczyć ten podatek do kosztów kwalifikowanych, ponieważ ze względu na charakter obiektów, ich wybudowanie nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością w zakresie dzierżawy lub sprzedaży, tj. czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy przy realizacji powyższego projektu, Gmina może odliczyć podatek naliczony...

Zdaniem Wnioskodawcy, w tym przypadku podatek naliczony będzie kosztem kwalifikowanym, bez możliwości jego odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt obejmujący: wykonanie dokumentacji technicznej, map geodezyjnych, studium wykonalności projektu, rozbudowę obiektów Szkoły Podstawowej poprzez wybudowanie budynku dydaktycznego, zagospodarowanie terenu oraz przebudowę instalacji wodno-kanalizacyjnej, jak również nadzór inwestorski i zadania z zakresu promocji projektu. W związku z jego realizacją Gmina ubiega się o dofinansowanie poniesionych wydatków ze środków Unii Europejskiej. Przeprowadzona inwestycja nie będzie miała związku z prowadzoną przez Gminę działalnością w zakresie dzierżawy lub sprzedaży, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy