
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008r. (data wpływu 21 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania przyznawanych premii pieniężnych oraz możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez odbiorców premii - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 lipca 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania przyznawanych premii pieniężnych oraz możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez odbiorców premii.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W ramach prowadzonej działalności Spółka prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży towarów, a tym samym na osiągnięcie podstawowego celu biznesowego Spółki.
Spółka zdecydowała się m. in. na wprowadzenie systemu wynagradzania kontrahentów (np. hurtowni, aptek) poprzez system premii pieniężnych. W ramach umów dystrybucyjnych zawartych z klientami Spółka zobowiązana jest do wypłaty na ich rzecz określonych kwot pieniędzy, o ile kontrahent spełni
przewidziane umową warunki. Zawierane przez Spółkę umowy przewidują różne rodzaje premii pieniężnych, w tym m. in. za spełnienie poniższych warunków:
- premia za zrealizowanie w danym okresie rozliczeniowym określonego minimalnego poziomu zakupów,
- premia za dokonywanie każdorazowo przez Odbiorcę terminowych płatności za produkty zakupione od Wnioskodawcy,
- premia za zabezpieczenie odpowiednich stanów magazynowych produktów,
- premia za dokonywanie przez odbiorcę produktów odsprzedaży danych produktów po określonej cenie nieprzekraczającej wyznaczonej wartości.
Premie wypłacane są kontrahentom za okresy miesięczne, kwartalne i roczne zgodnie z zawartymi umowami. Wysokość premii uzależniona jest od wartości zakupów poczynionych przez klienta w danym okresie. Wskazane premie nie są powiązane z konkretnymi dostawami towarów, a wypłacane premie kalkulowane są jedynie w oparciu o obroty osiągnięte przez klienta w danym okresie rozliczeniowym. Premie są płatne po spełnieniu warunków określonych w umowach a ich wypłata nie jest uzależniona od decyzji Spółki. Postanowienia umowne świadczą, iż premia pieniężna stanowi dla nabywcy dodatkową, ściśle związaną z obrotem w ramach umowy korzyść, a tym samym zachowanie odbiorcy będzie stanowiło świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt. 1 tej Ustawy. W przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z usługą o charakterze odpłatnym, gdyż pomiędzy działaniami Spółki a bonusami otrzymywanymi przez jej kontrahentów istnieje bezpośredni związek przyczynowy. Premie pieniężne wypłacane kontrahentom dokumentowane są za pomocą faktur wystawionych przez tych kontrahentów z wykazanym podatkiem VAT. Podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowi wartość wyliczonej premii, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%.
Taki sposób dokumentowania premii pieniężnych jest zgodny ze stanowiskiem Ministra Finansów z dnia 30.12.2004r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT został zawarty w treści art. 5 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami). Zgodnie z punktem 1 tego przepisu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w artykułach 7 i 8 Ustawy o VAT. Art. 7 mówi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w artykule 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 8 świadczenie usług, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu artykułu 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Z treści przywołanego art. 8 wynika, że termin świadczenie usług ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Spółka stoi na stanowisku, że na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT premia pieniężna stanowi usługę, gdyż na podstawie art. 7 nie stanowi dostawy towarów. A wszystkie czynności, które nie są dostawą towarów stanowią usługę. Umowy zawierane przez Spółkę z hurtowniami dają możliwość przyznania premii pieniężnej, która uzależniona jest od wartości zakupów poczynionych przez klienta w danym okresie. Premie przyznawane są, za spełnienie wcześniej określonych warunków, tj. za zrealizowanie w danym okresie rozliczeniowym określonego poziomu zakupów, za zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży produktów Spółki przez kontrahenta, oraz za terminową zapłatę zobowiązań wobec Spółki. Wypłacanie premii pieniężnych przez Podatnika hurtowniom ma na celu zwiększenie sprzedaży towarów Spółki. Spółka stoi na stanowisku, iż klient dokonując zakupów, a następnie otrzymując premię pieniężną za łączne spełnienie warunków wynikających z umowy świadczy usługę na rzecz dostawcy.
Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 29 lutego 2008r., nr IPPP1/443-136/08-2/AP, IPPP1/443-193/28-2/AP, IP-PP2-443-170/08-4/PW, wszystkie wydane w podobnym stanie faktycznym.
Kontrahent dokonując zakupów świadczy usługę na rzecz dostawcy wypłacającego mu premię pieniężną. W konsekwencji został wyrażony pogląd, że premia pieniężna podlega opodatkowaniu VAT. Jako uzasadnienie przywołano pogląd, iż premia pieniężna uzależniona jest od określonego zachowania się nabywcy w stosunku do sprzedawcy Zachowanie się nabywcy, czyli nabycie towarów za kwotę odpowiadającą, ustalonemu limitowi, jest w ocenie organu - świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.
Reasumując, zdaniem Spółki, wydatki na premie pieniężne wypłacane kontrahentom podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz powinny być dokumentowane
fakturami VAT wystawionymi przez odbiorcę premii na kwotę otrzymanej premii pieniężnej oraz podatek VAT naliczony podlega odliczeniu od podatku należnego zgodnie z art. 86 Ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.
