Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PP2-443-648/08-4/IK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.07.2008, sygn. IP-PP2-443-648/08-4/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 09 kwietnia 2008r. (data wpływu 14 kwietnia 2008r.) uzupełnionego pismem z dnia 23 czerwca 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz jego zwrotu od wydatków służących realizacji projektu Budowa sieci wodociągowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz jego zwrotu od wydatków służących realizacji projektu Budowa sieci wodociągowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Budowa sieci wodociągowej.

Wodociąg X

W m. X istnieje stacja wodociągowa, wybudowana w latach 1985-87, pracująca w układzie dwustopniowego pompowania wody na bazie ujęcia składającego się z dwóch studni wierconych o zatwierdzonych zasobach eksploatacyjnych. Jakość wody z tych studni jest zgodna z obowiązującymi wymogami. Woda doraźnie może być dezynfekowana wodnym roztworem podchlorynem sodu. Wodociąg pracuje następująco woda ze studni S-1 podawana jest pompą głębinową typu G80IVA z silnikiem elektrycznym o mocy 18 kW z wydajnością około 66 m³ /h do żelbetowego zbiornika wyrównawczego o pojemności 2*100 m³. Stąd czerpana jest czterema pompami 65 PJM230 z silnikiem o mocy po 15 kW, tłoczona jest poprzez dwa hydrofory po 4 m³ do zewnętrznej sieci wodociągowej. Obiekty stacji wodociągowej znajdują się w dobrym stanie technicznym, a jej urządzenia pracują bezawaryjnie. Wodociąg ten zaopatruje obecnie siec wodociągową o długości około 19,9 km miejscowość M i G. Wodociąg X posiada również pozwolenie wodno-prawne na pobór wód podziemnych, które jest ważne do 31.12.2014r. Zużycie aktualne jest znacznie mniejsze niż wynosi wydajność urządzeń stacji i mieści się również w ilości określonych przez pozwolenie wodno-prawne. Nadmiar pozostający w dyspozycji z ujęcia można wykorzystać dla zaopatrzenia w wodę dodatkowych wsi sąsiadujących bezpośrednio z istniejącą siecią wodociągową. Proponuje się zaopatrzenie w wodę trzynastu sołectw zamieszkałych przez 2354 osoby w 588 gospodarstw.

Wodociąg Y

Istnieje stacja wodociągowa w Y wybudowana w 2006r., zaopatruje w wodę mieszkańców.

Wodociąg Y posiada pozwolenie wodno-prawne na pobór wód podziemnych. I jest ważne do 06.12.2026r. Zapotrzebowanie na wodę p. pożarową ustalono na 5 dm³/sek.

Stacja pracuje w układzie dwustopniowego pompowania wody na bazie ujęcia składającego się z jednej studni wierconej o zatwierdzonych zasobach eksploatacyjnych = jednej studni wierconej o zatwierdzonych zasobach eksploatacyjnych=10m³/eksploatacyjnych = 2,5m. Jakość wody z tej studni nie jest zgodna z obowiązującymi wymogami. Woda, w ilości 10 m³/h jest uzdatniana na ciśnieniowym odżelaziaczu, doraźnie może być dezynfekowana wodnym roztworem podchlorynem sodu. Po uzdatnianiu woda gromadzona jest w żelbetowym zbiorniku wyrównawczym o poj. 100m³. Stąd czerpana jest zestawem pompowym składającym się z trzech pomp , pracującymi na potrzeby bytowo gospodarcze lub cele pożarowe, tłoczona jest do zewnętrznej sieci wodociągowej. Obiekty stacji wodociągowej wodociągowej znajdują się w bardzo dobrym stanie technicznym, a jej urządzenia pracują bezawaryjnie. Zużycie aktualne jest znacznie mniejsze niż wynosi wydajność urządzeń stacji i mieści się również w ilości określonych przez pozwolenie wodno-prawne. Wydajność stacji, wydłużając czas pracy ujęcia w ciągu 22 godzin w ciągu doby, może przykryć potrzeby dodatkowych dwóch wsi, sąsiadujących bezpośrednio z istniejącą siecią wodociągową Y. Wsie zamieszkuje 250 osób w 65 gospodarstwach. Zakres sieci do zrealizowania obejmuje wszystkie gospodarstwa znajdujące się na mapie 1:10 000, którą wykorzystano w koncepcji.

Wodociąg Z

Na terenie byłego Państwowego Gospodarstwa Rolnego w Z istnieje stacja wodociągowa, która zaopatruje w wodę osiedle mieszkaniowe. Wydajność tej stacji, a także zły stan techniczny nie pozwala na wykorzystanie jej dla zaopatrzenia wsi w wodę bytowo-gospodarczą, ani przeciwpożarową. Dlatego też przewiduje się wykonanie nowego ujęcia wody i budowę stacji wodociągowej, która zaopatrzy 7 miejscowości zamieszkałych przez 1678 osób w około 420 gospodarstwach. Uzbrojenie sieci stanowić będą hydranty p. pożarowe nadziemne i zasuwy w węzłach na odcinkach prostych co około 500 m.. Zakres sieci do zrealizowania obejmuje wszystkie gospodarstwa znajdujące się na mapie 1:10 000, która wykorzystano w koncepcji. Zakres tej sieci winien być skorygowany przez gminę pod kątem opłacalności inwestycji (gospodarstwa opuszczone, gospodarstwa nierokujące rozwoju z powodu braku następców itp.) Długość przyłączy wodociągowych przewidywanych, przyjmując średnio 40 m rurociągu na gospodarstwo wyniesie 40m*420 gospodarstw = 16,8 km.

Wodociąg Ż

Projektowany wodociąg Ż obejmować będzie 4 miejscowości zamieszkałych przez 1222 osoby w około 306 gospodarstwach. Zapotrzebowanie na wodę bytowo-gospodarczą.

Łączna długość sieci zasilanej z tego wodociągu wyniesie 43,6 km z rur PCV lub PE. Uzbrojenie sieci stanowić będą hydranty p. pożarowe nadziemne i zasuwy w węzłach na odcinkach prostych co około 500 m. Zakres sieci do zrealizowania obejmuje wszystkie gospodarstwa znajdujące się na mapie 1:10 000, która wykorzystano w koncepcji. Zakres tej sieci winien być skorygowany przez gminę pod kątem opłacalności inwestycji (gospodarstwa opuszczone, gospodarstwa nierokujące rozwoju z powodu braku następców itp.) Długość przyłączy wodociągowych przewidywanych, przyjmując średnio 40 m rurociągu na gospodarstwo wyniesie 40m*3060 gospodarstw = 12,2 km.

Pismem z dnia 23.06.2008r., Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek o informację dot. zdarzenia przyszłego, pytania oraz stanowiska.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Szczególnie zadania gminy obejmują sprawy wodociągów i zapatrzenia w wodę, kanalizacji itp. Czynności z zakresu gospodarki komunalnej realizuje mający odrębny status podatnika jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej powołana Uchwałą Rady Gminy. Zadania z zakresu Gospodarki wodnej i ściekowej realizuje Gminny Zakład Komunalny (zakład budżetowy). Gmina wystąpiła z wnioskiem o współfinansowanie inwestycji z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach programu RPO Województwa ..... 2007-2013. W złożonych wnioskach Gmina występuje jako beneficjent. Po zakończeniu inwestycji Pn Budowa sieci wodociągowej w gminie X zostanie ona przekazana do eksploatacji GZK, który to zgodnie ze statutem wykonuje zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę posiada odrębny status podatnika VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina może odzyskać podatek VAT z tytułu realizacji powyższej inwestycji współfinansowanej ze środków RPO Województwa .....2007-2013?

Zdaniem wnioskodawcy Gmina nie będzie mogła korzystać z odliczeń podatku od towarów i usług, ponieważ podatek VAT jest dla gminy kosztem. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanej, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z kolei zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jst., z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Zadania w zakresie zbiorowego zaopatrywania w wodę Gmina przekaże do realizacji Zakładowi Komunalnemu, który ma odrębny status podatkowy.

W związku z powyższym, wg naszej oceny brak jest przesłanek, które pozwoliłyby na otrzymanie przez Gminę zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług oraz ubiegania się o zwrot tego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina zamierza realizować inwestycje pod nazwą Budowa sieci wodociągowej Gmina wystąpiła o dofinansowanie inwestycji z Unii Europejskiej w ramach programu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2007-2013. W ramach realizacji tego projektu, Gmina będzie ponosiła koszty podatku VAT od nabytych towarów i usług, które będą zaliczone do kosztów kwalifikowanych, a realizacja ww. inwestycji nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

W zakresie realizacji zadań publicznych Gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że ze względu na fakt, iż realizowana przez Gminę inwestycja Budowa sieci wodociągowej nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, a więc nie będzie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanych inwestycjach zgodnie z ww. art. 86 ust. 1, a także ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie