Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP2/443-375/08-2/SJ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.07.2008, sygn. ILPP2/443-375/08-2/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008 r. (data wpływu 24 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług protetycznych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług protetycznych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od marca 2000 r. jest spółką cywilną, utworzoną przez 2 osoby fizyczne, które są technikami dentystycznymi. Spółka aktualnie zatrudnia dwóch techników dentystycznych. Na zlecenie lekarzy stomatologów, Zainteresowany świadczy usługi naprawy protez szczękowych oraz wykonuje nowe protezy szczękowe na podstawie otrzymanych od lekarzy wycisków (PKWiU 33.10.17).


Od dnia 1 stycznia 2008 r., w związku z dodaniem pkt 14 do art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, wykonywane usługi Zainteresowany traktuje jako zwolnione z VAT.

W styczniu 2008 r. Spółka dokonała korekty podatku VAT naliczonego od materiałów nieprzerobionych, od których wcześniej przysługiwało odliczenie. Dokonała również korekty odliczenia VAT od środków trwałych, za okres ostatnich 10 lat proporcjonalnie do okresu użytkowania.

Obecnie Wnioskodawca dowiedział się, że zwolnienie usług protetyki szczękowej nie dotyczy spółek cywilnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi od dnia 1 stycznia 2008 r. są zwolnione z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Dotychczasowa stawka VAT dotyczyła czynności, a nie rodzaju podatnika. Opodatkowanie stawką 22% usług Zainteresowanego tylko dlatego, że tworzy spółkę, stawia go poza margines. Poszczególni lekarze nie chcąc drożej płacić za usługi (nie odliczą VAT), zrywają współpracę z Wnioskodawcą. Jest to nierówne traktowanie podatników, które pozbawia środków do życia. Jednocześnie Zainteresowany informuje, że likwidacja spółki jest bardzo kosztowna, ponieważ musiałby zwrócić jednorazowo w całości podatek VAT od majątku trwałego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Podstawowa stawka podatku, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie zapisu art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382), został znowelizowany art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w ten sposób, że dodany został pkt 14, w brzmieniu: zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wspólnicy Spółki oraz zatrudnieni pracownicy są technikami dentystycznymi, a Spółka świadczy usługi naprawy protez szczękowych oraz wykonuje nowe protezy szczękowe na podstawie otrzymanych od lekarzy wycisków.

Wprowadzona do ustawy w dniu 1 stycznia 2008 r. regulacja, zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 14, ma zastosowanie wyłącznie do czynności świadczonych przez osoby fizyczne, które są dentystami lub technikami dentystycznymi i mają uprawnienia do wykonywania zawodu.

Zatem w przypadku, gdy wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 14 usługi lub dostawy dokonywane są przez techników dentystycznych zatrudnionych przez Spółkę, to w tym zakresie nie może ona stosować zwolnienia od podatku.

Ponadto, w świetle postanowień art. 41 ust. 2 ustawy VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Wśród towarów opodatkowanych powyższą stawką podatku, pod pozycją 101 załącznika nr 3, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., zostały wymienione towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 33.10.17 sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane z wyłączeniem sztucznych zębów i protez dentystycznych.

Powyższy zapis oznacza, iż z dniem 1 stycznia 2008 r. sztuczne zęby i protezy dentystyczne zostały wyłączone z opodatkowania obniżoną 7% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie ww. poz. 101 załącznika nr 3.

Jednak na podstawie powołanego przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, z 7% stawki podatku korzystają bez względu na symbol PKWiU wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdza się, iż Spółka w zakresie wykonywanej działalności nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT. W związku z powyższym, świadczone przez Spółkę usługi w zakresie wyrobu protez szczękowych oraz ich naprawy podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%, chyba że wyroby te są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych i wówczas dostawa ich podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku.

Należy wskazać, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi do właściwego symbolu statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi lub sprzedawcy towaru, która to klasyfikacja jest niezbędna przy wystawianiu faktur. Organy podatkowe nie dysponują uprawnieniami w tym zakresie. W przypadku trudności z zaklasyfikowaniem danego towaru należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej. Dotyczy to w szczególności sprawy dokonywanych przez Wnioskodawcę korekt podatku naliczonego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu