
Temat interpretacji
Czy Gminie jako podatnikowi podatku VAT, przysługiwać będzie prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku przeprowadzenia prac związanych z utworzeniem przyszkolnego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego Ogród opracowanego przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X ?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Zespół Szkoły i Przedszkola w X prowadzony przez Gminę X planuje utworzenie przyszkolnego ogródka dydaktycznego w ramach opracowanego programu edukacyjnego Ogród . W pobliżu budynku szkolnego i przyszkolnego kompleksu sportowo-rekreacyjnego w miejscowości X, znajduje się niezagospodarowany teren o powierzchni 2890 m kw., będący własnością Gminy. Teren ten graniczy bezpośrednio z drogą powiatową: X X oraz kompleksem sportowo rekreacyjnym i budynkiem szkoły i przedszkola. Od wielu lat teren ten jest niezagospodarowany i stanowi odpowiednie miejsce do stworzenia przyszkolnego ogródka dydaktycznego. Zgodnie z opracowanym programem edukacyjnym i projektem, planowany ogród został podzielony na trzy zasadnicze strefy, z których każda pełni określoną funkcję. Część wschodnią zajmuje park jurajski, który nawiązuje do środowiska naturalnego , na krańcu której leży X. We wnętrzu tym znajdują się ścieżki zbudowane ze skał wapiennych, murki oporowe z wapienia i trawertynu. Przy murkach skarpy z roślinnością kalcyfilną (wapieniolubną). W części południowej zaprojektowano letnią klasę. Jest to wybrukowany kamieniem polnym okrąg, wewnątrz którego znajdują się murki oporowe wykończone drewnem z katalpą drzewem w środku. Letnia klasa służyć będzie prowadzeniu zajęć dydaktycznych w terenie.
W centralnej części ogródka wyznaczono ścieżkę dydaktyczną w kształcie pętli. Część zewnętrznej ścieżki stanowią odmiany krzewów i drzew liściastych oraz iglastych, kolekcja rododendronów, bylin cieniolubnych i wrzosowisko. Natomiast po jej wewnętrznej stronie znajdują się rumowiska, rabata irysowa, kolekcja roślin cebulkowych i wspomniany park jurajski. Wszystkie rośliny i skały będą oznaczone tabliczkami zawierającymi ich przynależność systematyczną, nazwę oraz pochodzenie geograficzne.
Opracowany przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X Program edukacyjny Ogród stanowi wsparcie dla realizacji zadań szkoły związanych z omawianiem tematyki przyrodniczo- ekologicznej, regionalnej oraz z wybranymi zagadnieniami z dziedziny sztuki i kultury.
Jego celem jest przybliżenie uczniom i wychowankom znajomości własnego regionu w aspekcie wartości i różnorodności środowiska naturalnego, uwrażliwienie ich na piękno otoczenia w jakim żyją, nabycie takiego myślenia o otaczającym ich świecie, jak również zachowań proekologicznych w życiu codziennym, które pozwolą na ukształtowanie człowieka świadomego ekologicznie .
Program edukacyjny skierowany jest do wychowanków i uczniów Zespołu Szkoły i Przedszkola w X. Uwzględnia podstawę programową przedszkola oraz pierwszego i drugiego etapu kształcenia, jak również treści wykraczające poza podstawę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gminie jako podatnikowi podatku VAT, przysługiwać będzie prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku przeprowadzenia prac związanych z utworzeniem przyszkolnego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego Ogród opracowanego przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X ...
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przeprowadzenia prac związanych z utworzeniem przyszkolnego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego Ogród opracowanego przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X, Wnioskodawca nie nabędzie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W przypadku przeprowadzenia prac związanych z utworzeniem przyszłego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego Ogród opracowanego przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X czynności opodatkowane nie wystąpią, bowiem nie wystąpi żaden podatek należny związany bezpośrednio z utworzeniem ogródka dydaktycznego. Opracowany przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X Program edukacyjny Ogród stanowi wsparcie dla realizacji zadań szkoły związanych z omawianiem tematyki przyrodniczo ekologicznej, regionalnej oraz z wybranymi zagadnieniami z dziedziny sztuki i kultury.
Jego celem jest przybliżenie uczniom i wychowankom znajomości własnego regionu w aspekcie wartości i różnorodności środowiska naturalnego, uwrażliwienie ich na piękno otoczenia w jakim żyją, nabycie takiego myślenia o otaczającym ich świecie, jak również zachowań proekologicznych w życiu codziennym, które pozwolą na ukształtowanie człowieka świadomego ekologicznie.
Program edukacyjny skierowany jest do wychowanków i uczniów Zespołu Szkoły i Przedszkola w X. Uwzględnia podstawę programową przedszkola oraz pierwszego i drugiego etapu kształcenia, jak również treści wykraczające poza podstawę.
Jak wynika z powyższego, utworzenie przyszkolnego ogródka dydaktycznego ściśle wiąże się z edukacją publiczną prowadzoną na terenie Gminy, gdyż wszystkie ww. działania stanowią wsparcie dla realizacji zadań Zespołu Szkoły i Przedszkola w X.
Ponadto zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień. Tak więc utworzenie przyszkolnego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego Ogród związane jest z wykonywaniem zadań własnych gminy.
Mimo iż Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonując określone w Ustawie o samorządzie gminnym zadania własne jest objęta zwolnieniem od podatku.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zatem wydatki związane z utworzeniem przyszkolnego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego Ogród opracowanego przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika z ust. 6 art. 15 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych. Z tego względu nie korzystają one z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust.1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust.1 pkt 1, 2, 3, 9, 12 i 14 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
- zieleni gminnej i zadrzewień,
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego
- edukacji publicznej.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zespół Szkoły i Przedszkola w X prowadzony przez Gminę planuje utworzenie przyszkolnego ogrodu dydaktycznego w ramach opracowanego programu edukacyjnego Ogród .
Opracowany przez Zespół Szkoły i Przedszkola w X Program edukacyjny Ogród stanowi wsparcie dla realizacji zadań szkoły związanych z omawianiem tematyki przyrodniczo - ekologicznej, regionalnej oraz z wybranymi zagadnieniami z dziedziny sztuki i kultury.
Jego celem jest przybliżenie uczniom i wychowankom znajomości własnego regionu w aspekcie wartości i różnorodności środowiska naturalnego, uwrażliwienie ich na piękno otoczenia w jakim żyją, nabycie takiego myślenia o otaczającym ich świecie, jak również zachowań proekologicznych w życiu codziennym, które pozwolą na ukształtowanie człowieka świadomego ekologicznie .
Program edukacyjny skierowany jest do wychowanków i uczniów Zespołu Szkoły i Przedszkola w X. Uwzględnia podstawę programową przedszkola oraz pierwszego i drugiego etapu kształcenia, jak również treści wykraczające poza podstawę.
Wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia, jak zaznaczył Wnioskodawca nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Utworzenie przyszkolnego ogródka dydaktycznego, związane będzie z edukacją publiczną na terenie Gminy, czyli z realizacją zadań własnych Gminy.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis sprawy wskazać należy, iż Wnioskodawcy w związku z realizacją ww. projektu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT. W przedmiotowej sprawie brak jest bowiem wypełnienia obligatoryjnej przesłanki, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, to jest związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotowy projekt jest inwestycją należącą do zadań własnych Gminy uregulowanych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę. W konsekwencji brak jest podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług.
Tym samym stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W zakresie ww. wydatków Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.
Reasumując, Wnioskodawca Gmina w przypadku przeprowadzenia prac związanych z utworzeniem przyszłego ogródka dydaktycznego w ramach Programu edukacyjnego Ogród nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.
Końcowo należy nadmienić, iż powołane przez Wnioskodawcę we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649), utraciło moc obowiązującą. Od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zwolnienie, o którym mowa w cytowanym § 13 ust. 1 pkt 11 reguluje obecnie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
