
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż jest członkiem konsorcjum realizującego zlecenia na podstawie umowy zawartej z Gminą na "Transgraniczną ochronę zasobów wód podziemnych w gminie - etap II - umowa nr PL. Umowa została zarejestrowana w Komitecie Integracji Europejskiej. Jednocześnie w ramach innego konsorcjum Podatnik realizuje zlecenie na podstawie umowy zawartej z Gminą na "Budowę sieci kanalizacyjnej dla Gminy".
Podatnik informuje, iż prace te są częściowo finansowane przez fundusz ISPA i opodatkowane 7% i 22% stawką podatku VAT, a umowa nie jest zarejestrowana w Komitecie Integracji Europejskiej.
Wnioskodawca nadmienia, iż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. płatności za wykonane usługi dokonywane są na wyodrębniony rachunek bankowy.
Podatnik dołączył do wniosku następujące dokumenty:
- akt umowy - budowa sieci kanalizacyjnej dla Gminy,
- umowę konsorcjum,
- umowę konsorcjum,
- akt umowy na roboty-umowa,
- aneks nr 1 do umow.
Biorąc powyższe pod uwagę wnioskodawca wysnuwa wątpliwość, czy na podstawie § 23 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia wynika, iż środki finansowe muszą być bezpośrednio przekazywane na odrębny rachunek bankowy.
Na tle takich okoliczności faktycznych pytajacy formułuje stanowisko, iż może posiadać jeden rachunek bankowy wydzielony dla bezzwrotnej pomocy zagranicznej, obejmujący wszystkie wykonywane przez Wnoszącego zapytanie kontrakty finansowane przez instytucje Unii Europejskiej.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Goleniowie stwierdza, że stanowisko Podatnika dotyczące jednego wydzielonego rachunku bankowego dla bezzwrotnej pomocy zagranicznej, obejmującego wszystkie wykonywane przez Wnoszącego zapytanie kontrakty finansowane przez instytucje Unii Europejskiej jest prawidłowe.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:
- art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz
- § 6 ust. 3 i ust. 4, § 23 ust. 1 i ust. 2, § 24 ust. 3 i § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)
Zastosowanie powołanych norm prawa podatkowego skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika w sposób następujący:
Wnioskodawca jest - zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - zarejestrowanym podatnikiem tego podatku.
Zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i ust. 4 przysługuje zwrot podatku naliczonego.
Stosownie do treści § 23 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.
Zgodnie natomiast z treścią przepisu § 6 ust. 3 wyżej wymienionego rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
- Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej PHARE, w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 01 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
- Kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).
W myśl § 6 ust. 4 przedmiotowego rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także, bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
- Umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
- Jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zwrot dotyczy również zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym ulokowane są środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Aby podatnik mógł otrzymać zwrot podatku naliczonego, musi spełnić następujące warunki, zawarte w § 25 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia:
- złożyć zgłoszenie rejestracyjne i posiadać numer identyfikacji podatkowej, prowadzić ewidencje zawierającą dane niezbędne do określenia kwoty zwrotu podatku,
- w całości zapłacić należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadać oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, zaś w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług,
- posiadać rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
- posiadać zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków przekazanych polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy, a w przypadku nabycia finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 rozporządzenia, przedstawić takie zaświadczenie, jeżeli naczelnik urzędu skarbowego tego zażąda w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.
Analizując przytoczone przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż ustawodawca podatkowy nie określił warunków dotyczących posiadanych rachunków bankowych, między innymi ich liczby. Istotnym jest więc, aby Podatnik posiadał wyodrębniony rachunek bankowy - zgodnie z ww. § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia.
W związku z powyższym, w ocenie tutejszego organu podatkowego stanowisko Podatnika dotyczące posiadania jednego wydzielonego rachunku bankowego dla bezzwrotnej pomocy zagranicznej, obejmującego wszystkie wykonywane przez Podatnika kontrakty finansowane przez instytucje Unii Europejskiej, jest prawidłowe.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie - zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Goleniowie.
