POSTANOWIENIE - Interpretacja - VI/443-273/06/JD

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.11.2006, sygn. VI/443-273/06/JD, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 18.08.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.08.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia stawki podatku od towarów i usług dla robót budowlano - montażowych polegających na wykonaniu infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i pozostałemu budownictwu oraz dróg gminnych, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w zakresie określenia stawki podatku dla wykonania dróg gminnych, natomiast jest prawidłowe w pozostałym zakresie, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik nabył udziały we współwłasności prawa wieczystego użytkowania gruntów, które następnie odsprzedał firmom, głównie deweloperskim, pod budowę obiektów mieszkalnych, usługowych i oświatowych. Podatnik podjął się budowy infrastruktury technicznej do granicy działek, w szczególności:

kanalizacji sanitarnej i deszczowej,

sieci cieplnej i wodociągowej,

przepompowni wód deszczowych i ścieków sanitarnych,

kanałów otwartych i komór przepływowych, stanowiących elementy kanalizacji deszczowej,

zbiornika retencyjnego i oczyszczalni ścieków deszczowych,

- oraz dróg gminnych.

Wykonanie poszczególnych elementów infrastruktury Podatnik zlecił podwykonawcom.

Udział powierzchni zabudowy mieszkaniowej w całym obszarze inwestycji, ustalony na podstawie obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego, wynosi 47 %.

Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy wykonawcy, realizujący prace związane z budową infrastruktury, mogą zastosować dwie stawki podatku od towarów i usług - 7 % (związaną z budownictwem mieszkaniowym - do 47 % robót budowlanych) i 22 % (związaną z budownictwem pozostałym - do 53 % robót), tj. z zastosowaniem proporcji odpowiadającej udziałowi powierzchni zabudowy mieszkaniowej w powierzchni całej inwestycji.

Zdaniem Podatnika, powyższą kwestię regulują przepisy art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT oraz interpretacja Ministra Finansów z dnia 13.02.2006 r. sygn. PP1-811/73/2006/JW/189.

W opinii Podatnika, przedstawiony w zapytaniu sposób opodatkowania (wystawienia faktur VAT) przez podwykonawców, jest prawidłowy.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik podjął się budowy infrastruktury technicznej do granicy działek, w szczególności:

kanalizacji sanitarnej i deszczowej,

sieci cieplnej i wodociągowej,

przepompowni wód deszczowych i ścieków sanitarnych,

kanałów otwartych i komór przepływowych, stanowiących elementy kanalizacji deszczowej,

zbiornika retencyjnego i oczyszczalni ścieków deszczowych,

- oraz dróg gminnych.

Wykonanie poszczególnych elementów infrastruktury Podatnik zlecił podwykonawcom.

Udział powierzchni zabudowy mieszkaniowej w całym obszarze inwestycji, ustalony na podstawie obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego, wynosi 47 %.

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę 7 % w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się, zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Z kolei przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (art. 146 ust. 3 ustawy o VAT) rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
  • jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika zatem, że prawo do zastosowania stawki 7 % w stosunku do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą jest uzależnione od tego, czy będzie ona związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego, czy też z obiektami o innej klasyfikacji. Najczęściej infrastruktura towarzysząca, poza nielicznymi przypadkami, może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi (np. budynki handlowo - usługowe), a tylko w pewnej części związana jest ściśle z budownictwem mieszkaniowym.

W miejscu tym tut. Organ zauważa, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl przepisów art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w trzech następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB): 111 Budynki mieszkalne jednorodzinne; 112 Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe; ex 113 Budynki zbiorowego zamieszkania wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Mimo że w ustawie o VAT ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielenia tej infrastruktury z podstawy opodatkowania, to jednak należy podkreślić, że przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka 7 % odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. W przypadku, gdy inwestycja dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki VAT wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego i opodatkować stawką 7 %, natomiast dla pozostałej części inwestycji właściwa będzie stawka 22 %. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej lub kosztorysowej. Dopuszczalną metodą określenia proporcji, w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym może być np. metoda procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów, tj. mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami, i zastosowanie obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót (powyższe znajduje również potwierdzenie w interpretacji Ministra Finansów nr PP1 - 811/73/2006/JW/189 z 13.02.2006 r.).

Mając na uwadze powyższe oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, że wykonawcy, w oparciu o wskaźniki udziału infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i pozostałemu, mają prawo do opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 7 % - 47 % wykonywanych usług, związanych z budownictwem mieszkaniowym, a pozostałe 53 % wykonanych usług, związanych z budownictwem pozostałym - 22 % stawką podatku VAT. Powyższe dotyczy wykonania wymienionych w stanie faktycznym robót budowlano - montażowych, z wyłączeniem wykonania dróg gminnych.

Zgodnie bowiem z definicją zawartą w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz.U. z 2004 r., Nr 204, poz. 2086 ze zm.) droga oznacza budowlę wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym.

Drogi gminne, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 ustawy o drogach publicznych, są drogami publicznymi, także ulice leżące w ciągu dróg gminnych należą do tej samej kategorii dróg publicznych.

Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, iż drogi gminne stanowią element szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy.

Drogi niezaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe, są drogami wewnętrznymi (art. 8 ust. 1 ustawy o drogach publicznych).

Jedynie drogi w osiedlach mieszkaniowych, drogi dojazdowe do budynków mieszkalnych, zaliczone do kategorii dróg wewnętrznych należy uznać za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i jedynie ten rodzaj dróg korzysta na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT z obniżonej 7 % stawki podatku od towarów i usług.

Zatem przy ustalaniu właściwej stawki opodatkowania dla wykonania dróg gminnych nie jest zasadne stosowanie stawek podatku w wysokości 7 % i 22 %, z uwzględnieniem proporcji w jakiej infrastruktura techniczna, o której mowa powyżej, jest związana z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym.

Pomorski Urząd Skarbowy