POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-631/06/SZU

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.11.2006, sygn. 1472/RPP1/443-631/06/SZU, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 28.09.2006r., (data wpływu do tutejszego Urzędu 29.09.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług, w kwestii uznania przedmiotowego samochodu za osobowy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usługpostanawiauznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Zgodnie z treścią wniosku Spółka użytkuje od września 2003r. w ramach umowy leasingu dwa samochody Honda Civic, które posiadają homologację ciężarową wydaną przez Sp. z o.o. Umowy leasingu zostały zgłoszone i zarejestrowane w dniu 10.05.2004r. w Drugim Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w związku ze zmianą przepisów określających sposób odliczenia podatku VAT. Zgodnie z nowymi przepisami art. 86 ust. 4 ustawy o VAT przedmiotowe samochody nie stanowią samochodów ciężarowych. W październiku 2006r. Podatnik dokonał wykupu ww. samochodów od firmy leasingowej. Wątpliwości Strony dotyczą kwestii uznania pojazdu, który posiada homologację ciężarową za samochód osobowy w świetle przepisów ustawy o VAT. Zdaniem Podatnika, przedmiotowe pojazdy, pomimo, iż posiadają homologację ciężarową, powinny być traktowane w świetle ustawy o podatku od towarów i usług jako samochody osobowe, ponieważ nie spełniają żadnego z warunków określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-6 ww. ustawy.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji samochodu osobowego lub ciężarowego, lecz posługuje się pewnymi parametrami pojazdów, od których uzależnione jest prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu pojazdów oraz przy zakupie paliwa do nich. Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535, ze zm.), w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca nie więcej jednak niż 6000zł. Natomiast na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 3 podatnikom nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu do samochodów osobowych oraz pojazdów samochodowych wskazanych w art. 86 ust. 3.Jednocześnie w ust. 4 art. 86 ustawodawca wskazuje szczególne przypadki, których nie dotyczy ograniczenie prawa do odliczenia zawarte w ust. 3. We wniosku Spółka podaje, iż posiadane przez nią pojazdy nie spełniają żadnego z warunków określonych w art. 86 ust. 4. W związku z powyższym przedmiotowe pojazdy, pomimo, iż posiadają homologację ciężarową, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług powinny być traktowane jako samochody osobowe i mają do nich zastosowanie ograniczenia zawarte w cytowanych powyżej przepisach. W zakresie, w jakim wniosek dotyczy podatku dochodowego od osób prawych, a także rozliczenia prywatnych jazd pracowników samochodami służbowymi w świetle ustawy o VAT, odpowiedź zostanie udzielona odrębnymi postanowieniami.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku, z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b, art. 14c Ordynacji podatkowej. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie