Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa / jednolity tekst w Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60/, Naczelnik Urzęd... - Interpretacja - PP-443/10/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.06.2005, sygn. PP-443/10/05, Urząd Skarbowy w Turku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa / jednolity tekst w Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60/, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Turku, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.03.2005r. Nr 7-3119/1/05 o wydanie pisemnej interpretacji, czy opłaty z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli ustanowienie prawa wieczystego miało miejsce przed 1 maja 2004r. i czy w bieżącym roku o 22% należy powiększyć ustaloną opłatę za użytkowanie, czy też zawrzeć go w opłacie, postanawia ocenić stanowisko podatnika jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.03.2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie wnioskodawcy w trybie art. 14 a Ordynacji podatkowej. Stan faktyczny oraz własne stanowisko w przedmiotowej sprawie podatnik przedłożył w uzupełnieniu do wniosku złożonym w dniu 13.04.2005r.Ustanowienie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości w gminie miało miejsce przed rokiem 1990. Wówczas w Polsce podatek od towarów i usług w ogóle nie występował . Przepis art.19 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług / Dz.U. z 2004r Nr 54, poz..535 ze zm./ stanowi, że ..."Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi..." Na powyższej podstawie podatnik sądzi, że skoro oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste jest dostawą towaru, to zdarzeniem aktualizującym obowiązek podatkowy jest moment wydania tego gruntu użytkownikowi wieczystemu. Podatnik uważa, że jeżeli zdarzenie aktualizujące obowiązek podatkowy miało miejsce przed wejściem w życie podatku od towarów i usług, to w odniesieniu do takich przypadków dostawy gruntów, obowiązek podatkowy nie zaktualizował się. Zdaniem wnioskodawcy, opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, oddanych w użytkowanie wieczyste przed dniem wejścia w życie podatku od towarów i usług, nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opłat za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste wyjaśnione zostało w Interpretacji Nr PP1 811-1181/2004/EF/2699 Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004r. /Dz. Urz. .M.F. Nr 11, poz.106/. W myśl tej Interpretacji: ...."Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami / tekst jednolity - Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603, ze zm. /Zgodnie z art. 232 Kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki , a także grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym. Zgodnie z art. 7 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów zawartej w art. 7 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. , nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie. Zgodnie z art. 8 ust.1ustawy z 11 marca 2004r. przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust.1 ustawy z 11 marca 2004r."...

Opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, oddanych w użytkowanie wieczyste przed wprowadzeniem podatku od towarów i usług, obciążone są - zgodnie z art.41 ust.1 ustawy o VAT - 22% stawką. Użytkowanie wieczyste ma charakter usługi ciągłej i zgodnie z ogólnymi zasadami ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty poszczególnych opłat należnych z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Na podstawie atr.29 ust.1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.Stanowiącą podstawę opodatkowania kwotę należną z tytułu sprzedaży, ustalają strony zawartej umowy.

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, w związku z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste, od użytkowników wieczystych pobierane są opłaty. Zatem w przypadku użytkowania wieczystego, podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku. Oznacza to, że kwota pobranej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto. Unormowania dotyczące zmiany wysokości opłat za użytkowanie wieczyste, terminu płatności tych opłat, itp., wynikają z przepisów ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami a nie z przepisów podatkowych. Zgodnie z art.3 ustawy o gospodarce nieruchomościami , właściwym w sprawach gospodarki nieruchomościami, regulowanych przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami jest Minister Infrastruktury. W związku z tym, kwestia możliwości zwiększenia opłat pobieranych z tytułu użytkowania wieczystego, nie należy do kompetencji organów podatkowych. Właściwym w kwestii rozstrzygania, co do możliwości podniesienia opłat z tytułu oddania nieruchomości w użytkowane wieczyste, jest Minister Infrastruktury.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Turku