
Temat interpretacji
DECYZJA
Na podstawie art.14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacjapodatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia13.06.2005 r. wniesionego przez Stronę na postanowienie z dnia17.05.2005r. Nr 1434/PW443-46/05/ST wydane przez Naczelnika Urzędu SkarbowegoWarszawa - Praga w trybie art. 14a § 1 Ordynacji Podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowejw Warszawie,
postanawia
zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 17.02.2005r. uzupełnionym w dniu 11.04.2005r. Stronazwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga o udzielenieinterpretacji w zakresie stosowania stawki podatku w wysokości 7% do usługpolegających na wykonaniu wraz z montażem elementów metalowej stolarki budowlanejw budynkach mieszkalnych dokonywanych na indywidualne zamówienie zlecającego.
Z wyjaśnień Strony wynika, że świadczy ona usługi w zakresie wykonywania wrazz montażem konkretnych elementów metalowej stolarki budowlanej np. drzwi - łącznie zramami i osłonami. Każde ze zleceń wykonywane jest indywidualnie.W ocenie Strony opisana czynność należy zakwalifikować jako usługę wykonaniana indywidualne zamówienie indywidualnych elementów metalowej stolarki budowlanejwraz z montażem. Wykonane na zamówienie klienta elementy nie mogą byćwykorzystywane u innych klientów. Wytworzenie ich i montaż jest składnikiem jednegoprocesu i jest ze sobą integralnie związane co należy sklasyfikować pod symbolemPKWiU 28.12.99 - usługi związane z produkcją elementów metalowej stolarkibudowlanej. Strona uważa, że skoro usługi przez nią świadczone dotyczą budynków mieszkalnych, to może zastosować do nich stawkę podatku w wysokości 7%, gdyżmieszczą się w zakresie usług budowy, remontu lub przebudowy budynkumieszkalnego. Zdaniem Strony potwierdzeniem powyższego jest zapis art. 146 ust. 1pkt 2 ustawy, skoro metalowe elementy stolarki budowlanej są związane na stałe zbudynkami mieszkalnymi to usługa wykonywana przez podatnika wchodzi w zakresrobót budowlano - montażowych.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga postanowieniem z dnia17.05.2005 r. Nr 1434/PV/443/46/05/ST stwierdził, że stanowisko strony wyrażone wewniosku jest nieprawidłowe.Organ pierwszej instancji stwierdził, że według przedstawionej klasyfikacjidokonanej na wniosek podatnika czynności wytworzenia oraz montażu metalowejstolarki budowlanej w tym bramy garażowe, ogrodzenia, furtki oraz drzwi stalowemieszczą się w grupowaniu PKWiU 28.12.90-00.00 - "usługi instalowania (montażu)elementów metalowej stolarki budowlanej własnej produkcji, na miejscu przeznaczenia" izgodnie z art. 41 ust. 1 właściwa jest dla nich stawka podatku w wysokości 22%.W zażaleniu wniesionym w dniu 11.04.2005 r. na ww. postanowienie Strona zarzucaniewłaściwe zastosowanie prawa podatkowego materialnego i wnosi o zmianępostanowienia w całości i stwierdzenie, że wyrażone we wniosku z dnia 11.04.2005 r.stanowisko podatnika w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.Zdaniem Strony materiały, z których podatnik wykonuje elementy metalowej stolarkibudowlanej nie tworzą na żadnym etapie wykonania zlecenia klienta towaru, którypodlegałby dostarczeniu. Usługę tę podatnik zakwalifikował jako usługi związane zprodukcją elementów metalowej stolarki budowlanej wg PKWiU wykorzystywanej dlacelów podatkowych usługa ta powinna być zakwalifikowana jako 45.42.12. Podstawa dozastosowania stawki VAT w wysokości 7% wynika, zdaniem strony z załącznika nr 3 doustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz.535) - część "Usługi", poz. 161.
Strona uważa, że zapis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy potwierdza to stanowisko.Strona podnosi, że gdyby zakwalifikować wykonywaną usługę jako: produkcjęelementów metalowej stolarki budowlanej i odrębnie montaż to zachodziłaby nierównośćpodmiotów, które montują wytwarzane przez siebie elementy wobec podmiotów, któremontują te elementy jako podmioty nie będące ich producentami.Strona podnosi, że analogiczna sytuacja miała miejsce odnośnie montażu okien i drzwiprzez producenta tych towarów co zostało znowelizowane 15 lutego 2005 r. - zał. nr 1 dorozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. poprzez objęcie stawkąVAT w wysokości 7% montażu okien i drzwi przez producenta tych towarów.Wobec powyższego Strona uważa, że uprawnionym jest zakwalifikowanie świadczonychusług jako mieszczących się w zakresie usług budowy, remontu lub przebudowybudynku mieszkalnego 45.42.12 PKWiU. Tym samym można zastosować 7% stawkępodatku VAT do usługi polegającej na wykonaniu wraz z montażem elementówmetalowej stolarki budowlanej w budynkach mieszkalnych - dokonywanej naindywidualne zamówienie zlecającego.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawnyDyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, zauważa:
Dla potrzeb podatku od towarów i usług w myśl przepisu art.2 pkt 6 oraz 8ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) zarówno towary jak i usługi identyfikowane są za pomocą klasyfikacjistatystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Możliwośćzaliczenia towaru do świadczonej usługi zależy od rodzaju czynności i etapu na jakimjest ta czynność wykonywana, z czym jest związana prawidłowa klasyfikacja.W przypadku usługi montażu przez usługodawcę drzwi decydujące znaczeniema treść umowy zawartej przez strony. Jeżeli przedmiotem umowy są roboty budowlanewówczas dla usługi montażu wraz z towarem ma zastosowanie stawka podatkuwłaściwa dla usługi. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. opodatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm. ) do dnia 31 grudnia2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlanomontażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwemmieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez takie roboty stosownie do art. 146ust. 2 ustawy - rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektówbudownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektówbudownictwa mieszkaniowego. Pojęcie "obiektów budownictwa mieszkaniowego"zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 12 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez obiektybudownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki mieszkalne rodzinne stałegozamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111-Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112- Budynki o dwóch mieszkaniach iwielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynkikościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurierezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. Ponadto,zgodnie z poz. 19 i 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów iusług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawka podatku VAT w wysokości 7 % ma równieżzastosowanie do: montażu okien i drzwi przez producenta tych towarów wykonywanychw obiektach, o których mowa w poz. 20, oraz w obiektach budownictwa mieszkaniowego,o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, - budowy, remontów i bieżącej konserwacjibudynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 113). Takich jak: domy opiekispołecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dlabezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych,aresztów śledczych. Jedynie określony wyżej zakres czynności, świadczony wwymienionych obiektach skorzysta do dnia 31.12.2007 r. z opodatkowania obniżoną do7 % stawką podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej organ odwoławczyw drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeliuzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje nauwzględnienie. Realizacja powyższego uprawnienia przez organ II instancji, jest wocenie Dyrektora Izby Skarbowej w pełni zasadna. Przedstawiony powyżej stanprzedmiotowej sprawy, pozwala na dokonanie ustaleń co do faktu i prawa i zmianępostanowienia z dnia 17 maja 2005 r. nr 1434/PV/443/46/05/ST.
Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej informuje, że zmiana postanowieniawywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu,w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdyzmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy -począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja zostaładoręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.
Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.
